Hur tjock behöver en betongvägg vara för att få plats med ingjuten avloppsanslutning för en vägghängd WC med tanken utanför väggen? (Jag sitter och skissar på planlösning, därav frågan)

Det framgår inte ritigt på WC-stolstillverkarnas hemsidor/datablad hur man ansluter stolen? måste man ha en closettböj eller använder man en vanlig 90-böj, går det till och med att ansluta direkt på ett grenrör och hur långt ska i så fall rördelen sticka ut ur väggen?
 
Som jag fattar det så är det lika dant som en som står på backen. Du har en vanlig 90böj inne iväggen. Allstså bör man ju ha väggen minst 150mm tjock. På den böjen sätter du sedan ett rör som du låter gå ut 150mm. När allt är klart på väggarna, så kollar du hur lång gummiringen är som förminskar hålet. DEn brukar man få med toa stolen. Kapar röret, ca7cm. Sen dit med stolen
 
Krilleman
rebase.se är att rekomendera! Prisvärd WC-konsol! Men som redan skrivet är det avloppet som sätter begränsningen hur tjock (eller smal) väggen blir!
 
Låter smidigt om det går bra med en vanlig böj. När jag renoverade badrummet i nuvarande huset använde jag en closettböj för en WC med avlopp genom golvet, den var lite tjockare än ett vanligt 110-rör, så var inte det helt nödvändigt? går det alltså lika bra att ansluta WC 110-rör eller finns det några fördelar med closettböj?

vad är det för fördel med wc-konsol med en betongvägg, själva stolen borde väl sitta tillräckligt stabilt i betongen? med en reglad vägg är det väl nästan ett måste men för betongvägg har jag svårt att se poängen :S
 
Det går minst lika bra med ett 110rör och en muf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.