P
......
 
  • P1080013.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
.....
 
  • P1080014.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Sista bilden. Hur får man in alla i en post?
 
  • P1080017.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gissning är det är den ökade hartshalten i kvistarna som gör att det är droppar just där. Troligen är fuktigheten i träet högre strax intill där det inte syns några droppar. Möjligen är det hartshalten i träet som förklarar dina övriga fläckar med, samt ev att det är kallare på sina ställen vilket skulle innebära ökad kondensering.

Vi diskuterade i en annan tråd om din (möjligen icke fungerande ) självdragsventilation, som jag tror är orsaken till fukten på din vind. Installera mekanisk frånluft så tror jag att kondensen på vinden kommer att minska betydligt. Dessutom kommer inomhusklimatet att bli bättre.
 
P
Funderar på att tillfälligt sätta en fläkt i murstocken på övervåningen samt elda lite oftare i brakaminen. Nästa steg blir en frånluftsfläkt på toaletten på övervåningen som idag helt saknar ventilation :surprised: Tänkte knacka hål i skorsten uppe på vinden och använda den gamla pipan från oljepannan för att slippa en ny genomföring i yttertaket.

Sedan behöver nog isoleringen ses över. 10cm torv + 95 eller 70mm glasfiberull är allt som finns idag. Måste läsa på lite hur man gör med tätskiktet då det ej finns något idag. Kan man kanske tömma vinden helt på isolering och lägga plast i botten och sedan 30 cm lösull? plasten hamnar ju på varma sidan så någon kondens borde det väl inte bli där?
 
Har du ingen ventilation alls av vindsutrymmet? Lite ventilation behöver man, men jag tror inte att man ska ha för mycket vindsventilation, så blir det bara ännu kallare med mera kondens som följd.

Det viktiga är ju att hindra fukttransporten från boytan upp på vinden. Jag tror att det skulle göra en avsevärd skillnad om du sätter in en frånluftsfläkt i murstocken på översta bo-våningen samt eldar oftare i braskaminen. Ev så bra att det räcker med det.

Att lägga fuktspärr på vinden under isoleringen tror jag inte är lämpligt som enda åtgärd, men i kombination med undertrycksventilation är det nog mest positivt. Men du måste nog häfta fast den ordentligt hela vägen runt mot takstolarna/bjälklaget för att inte får koncentrerade "skorstenar" av fuktig luft upp på vinden.

Om du ska förändra isoleringen på vinden så skulle jag rekommendera att byta ut gullfibern mot ekofiber eller kutterspån som kan ta upp ganska mycket fukt utan att börja mögla för att sedan avge den när det är torrare och varmare på vinden (om sommaren t.ex.).
 
P
ylven skrev:
Har du ingen ventilation alls av vindsutrymmet? Lite ventilation behöver man, men jag tror inte att man ska ha för mycket vindsventilation, så blir det bara ännu kallare med mera kondens som följd.
Jo då det finns 2 st gavelventiler, vanlig standard storlek.
 
Om du nu vill plasta så ska det ske på undersidan, dvs. ovan innertak mot hanbjälklaget. Och tätt ska det vara.

Tycker Ylvens råd att ta bort gullfibern och blåsa på cellulosa är ett bra tips.
(Kolla igenom bef. spån så det inte är fuktigt, då ska det bort, annars kan det ligga kvar.)
Cellulosan har bra hygroskopiska egenskaper, precis som spån/kutter.
Materialet kan alltså lagra lite fukt och släppa det pö om pö.
Om du väljer cellulosa behöver du inte använda ångspärr.

Vi blåste på 35cm cellulosa och satte upp 2 ventiler i varje gavel för 2 år sedan.
Har inte sett någon dagg ännu i alla fall på vinden.
Råsponten är inte vacker eftersom den nog är original, men det "känns" sjysst.

Vi har fuktstyrd fläkt i badrum och är noga med att använda köksfläkt när vi lagar mat.
 
Kommenterade dina bilder för ett tag sedan. Vi hade också upptäckt fukt på vinden. Ditt tak är en kopia till vårat. Vi har spårat våran källa till detta. TORKSKÅP. när vi kör vårat torkskåp så tränger varmluft ner på vinden från ventilationen. Vi lagade torkskåpet i början av dec. Har nu testat oss fram och det är säkert 15 gaders skillnad runt möglet när skåpet är på.
Kolla om värme stänger ut runt om från tvåttsstuga eller liknande.

lycka till.

kondens i uddevalla
 
P
ylven skrev:
Vi diskuterade i en annan tråd om din (möjligen icke fungerande ) självdragsventilation, som jag tror är orsaken till fukten på din vind. Installera mekanisk frånluft så tror jag att kondensen på vinden kommer att minska betydligt. Dessutom kommer inomhusklimatet att bli bättre.
Har kollat självdraget lite nu och håller jag upp ett A4 apper så sugs det nästan fast med ventilen borttagen. Håller jag fläkten som jag har planer på att montera så snurrar den bra fort utav sig sjäv p.g.a draget så något större fel är det nog inte på draget.

Nu är det ju iof minus 8 grader så det gör väl säkert sitt till.

Inneklimat har aldrig känts speciellt dåligt. Kan lukta en del matos på övervåningen men det känns aldrig fuktigt eller bildas kondens på fönsterrutor osv.
 
Jag tror att det nästan aldrig räcker med självdrag. Det är många liter luft som skall ut varje sekund. Med mekanisk ventilation kan man styra och bestämma själv utefter den luftomsättning som behövs...
 
Jag har haft ett liknande fel Det var luftstammen som var kapad jämt med spånten där efter har man monterat en plåthuv. fick byta 2 takstolar + skarva 2st och all råspont. Det blev kostsamt för det misstaget någon har gjort.
 
Så här såg det ut .

p9210268rn2.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.