En lägenhet med i 2 plan med källare? Har jag missat nåt här?

EDIT - ja, det hade jag absolut, det var ju två olika frågeställare...
 
Redigerat:
yuphin skrev:
SBAB verkar inte vilja göra en ny värdering förrän efter minst 6 månader efter köp.
Är du bara nyfiken på värdet, eller ska det lånas mer?
Hur länge har du bott där?
 
Både och egentligen..hade tänkt att styra om några blancolån till bostadslånet...lägenheten hade näst inntil originalskick (60-talet) förutom badrummen som var i toppskick efter stambyte. men har renoverat alla sovrum, samt hall och vardagsrum efter köpet i november..så bara bott där ett par månader...
 
Du har renoverat de minst värdedrivande rummen, jag hoppas du inte har för höga förväntningar på vad en ny värdering ska ge.
 
Vår värdering gick bra trots allt.... 500k upp sen köpet :)
 
Förresten så kostade det oss 1250kr att göra värderingen då det inte gick att göra en automatisk värdering i bankens system, troligen för att huset ligger för nära en genomfartsväg. Hade det fungerat hade det varit gratis :)
 
jan_martinsson skrev:
Vår värdering gick bra trots allt.... 500k upp sen köpet :)
Jag försöker hålla isär de två värderingsfrågorna, det var du som hade delvis slutfört din pågående renovering, inte sant?

Hur betraktade den som gjorde värderingen det faktumet? Jag antar att ni hade något resonemang kring det? Gjorde han värderingen utifrån vad som var gjort hittills, eller inkluderade han/hon det som var det tänkta slutresultatet av renoveringen också? (Och därmed delvis gjorde en förhandsvärdering.)

Det man kan konstatera från en frågestund med SEBs privatrådgivare som hölls på dn.se igår är att banken betraktar omvärderingar främst som något man ska använda sig av för att komma undan topplån. Och även om man sparat till en renovering så ska man inte använda hela sparandet till renoveringen utan alltid behålla en del sparande och låna det resterande, och betrakta sparandet som en delbetalning för att minska sin extra lånekostnad.

http://www.dn.se/chattar/chattrum1 finns resultatet av denna frågestund i dagsläget...
 
Japp, vi har gjort färdigt en del av renoverandet, men mycket är pågående, han gav däremot en muntlig förhandsvärdering på ca 150k till. Han undrade oxå hur vi lyckades köpa huset så billigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.