Hej,

Vi har ett stenhus byggt 1924 (putsad tegelvägg).
I vardagsrummet är väggarna isolerade med tretex....

Vi har planer på att sätta upp väggfasta bokhyllor och en väggpanel och har därför lite funderingar...

I detta rummet har vi inte direkt något behov av isolering eftersom kaminen står här....

Vi har inte bestämt vad vi skall täcka väggen med, snarare vet vi vad det inte skall vara, ingen mera gips i mitt liv! (två brott förra året i familjen, en hand och en fot). Har funderingar på att sätta upp masonit och sedan rivet lumpapper ovanpå målat med linoljefärg eller äggtempera. Bakom bokhyllorna sätter vi troligen pärlspont, vilket vi trivs med från vår äldre gård och vilket inte heller är så fel i ett 20-talshus....

Har någon här rivit ned tretex i stenhus? vad brukar sitta bakom? I vårt hus sattes tretexen upp på 40-talet och det finns en luftspalt innan putsen på insidan av tegelväggen. Kan man räkna med ett regelverk eller hur gjorde man på 40-talet?

Konstigt att det nu känns mycket svårare att hitta svar på hur man skall ta hand om vårt nya hus än vår gård från 1800-talet! Något positivt med byggnadsvårdsvågen!d^_^b

/Lars
 
Skulle tro att du har nån form av råspont bakom. Treetex är ju väldigt mjukt och skulle vara lätt att lyckas knäcka annars. Så var det i alla fall i ett rum vi rev ut, huset byggt 1956. Knacka på väggen så hör du kanske om det är stumt eller ej?
 
Hur menar du att du inte behöver isolering pga kaminen? För att den ska värma stenväggen? Nu isolerar ju tretex inte nämnvärt mkt i förhållande till modern isolering men ändå. Skulle också tro att du har någon slags plankvägg bakom tretexen.

Varför inte bara tapetsera lumpappen på tretexen? Så har vi gjort i vårt hus, blir kanonbra. Jag rekomenderar äggoljetemperan framför linoljefärgen. Har iofs aldrig provat att måla lumpapp med LO men med tanke på hur den beter sig på trä ser jag ett drygt arbete framför mig. ÄOT är trevlig att jobba med.
 
I vårt hus från 56 är tretexen spikad direkt på siporexen.
Utifrån och in tegel, siporex,tretex alltså.
Det isolerar jättebra :rolleyes:
 
Vårt hus är från 1907. Bakom tretex:en satt en stående panel satt på horisontella reglar som satt fast med träplugg som satt insatta mellan tegelstenarna.
 
Jag har tagit bort treetex o bakom fanns på ett ställe bara en putsad vägg o på andra ställen var det gullfiber med reglar men det tror jag var gjort på 50-60 talet. Även jag har tänkt att ta bort isoleringen i vårt 20-tals hus. Byggnadsvårdsproffsen säger att huset har så pass tjocka väggar (tegel med putsad utsida) så att det ska funka.
 
Jag får ta och göra vad som måste göras...
Jag skär bort en bit bakom hörnskåpet för att kolla!

Isolering eller inte.... Vi får se hur mycket plats det är...
Jag tänker inte ändra foder och lister så jag får se hur mycket som får plats... Kanske linullsplata och masonit.

Eftersom vi bli av med tretexen både för att vi inte tycker om den och eftersom vi båda avskyr att inte kunna hänga upp saker på väggarna utan ett himla meckande med ankarmassa och annat trams så vill vi ha ett material vi har förtroende för. Så antingen tråkig masonit eller träfoder.

/Lars
 
I mitt hus tog tretexen plus panelen och reglarna upp nästan exakt 45mm mot ytterväggen (som är ca 500mm putsad sten+stavtegel), så där har jag nu satt 45mm plåtreglar och ovanpå det skall jag nu sätta träskiva (för att kunna skruva upp saker) och sedan gips.
 
Gips med en OSB skiva bakom är en bra lösning eftersom man kan fästa saker på ett enkelt sätt. Att gips har blivet så populärt beror bl.a. på dess fina brandmotstånd (icke brännbart).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.