Funderar lite på hur jag ska få till det i mitt kök, tänkte köpa det från IKEA, men en lucka finns inte i det måttet jag tänkte mig. Den luckan jag vill ha är lidingö, dvs den har en spegel. Funderar på om man kan kapa av en snutt i mitten, och sen sätta ihop den, för att få den mindre. Funkar det, och hur gör jag för att få det snyggt och bra?

Jag ska ändå måla om dem, så jag kan spackla osv, och det blir snyggt.
 
Kan du tänka dig ett par plattjärn på baksidan?
 
Kanske går att kexa ihop den. Borde gå utan förstärkningar.

Lagavulin
 
Lagavulin skrev:
Kanske går att kexa ihop den. Borde gå utan förstärkningar.

Lagavulin
Jag har gjort det med dörrkarmar, men inte med speglar. Ramen är troligen tjock nog för att kexas ihop igen, men knappast med ett kex, utan snarare med en lös tennon, typ Domino. Spegeln är värren, om den sitter löst, kan du kapa den i en ända. Troligen gör den inte det, och då måste du kapa den på mitten. Den skarven kommer att bli mycket svår att dölja så att den inte kommer upp igen (dörrar öppnas och stängs, det blir rörelser). Skarven i ramen kommer också att vilja visa sig igen, men ramen är tjockare. Rätt hopsatt så går det. För att kapa en lös spegel i en ände krävs att du lyckas ta isär ramen utana tt skada spegeln på en synlig yta. Kräver en bra såg och lite handarbete.

Så:
1. Kapas och sättas ihop igen: ja
2. Sättas ihop så skarven inte syns under målningen: ja för ramen, ja, men svårt för spegeln. Kräver att det är målning och inte färgning, om ådringen i trät syns igenom kommer skraven att synas.
3. Sitta ihop utan att visa skarven igen: tveksamt, både för ram och spegel. Limmar du med epoxy finns det en chans.

Allt i allt: Jag tror det är lättare att bygga egna dörrar.

--- Mats ---
 
Har också funderat på att kexa den, men ett beslag på baksidan är också en idé, det som blir stadigast är jag ute efter. Men som sagt, hela luckan är i MDF, dvs inga lösa speglar eller dylikt, utan allt är i ett stycke, däremot är den pressad med en spegel i sig, så därför kan jag inte bara kapa av luckan i överkant, utan måste få det jämnt.

Vad tror ni det skulle kosta om man gick till ett snickeri som fixade det åt mig?
 
Tror att iden om ett snickeri blir bäst.
Men låt dom fräsa en helt ny lucka till dig.

Vet tyvärr inte vad det kostar.
 
men om de ska fräsa en ny lucka, känns dyrare, och framförallt, kan de verkligen få till en exakt lika dan?
 
Det ser INTE ut som den luckan är gjord i ett stycke. Det kan inte vara en bit MDF som är fräst, det går nämligen inte att fräsa 90 gradershörn, det blir alltid en radie.

Spegeln är relativt lätt att till nöds göra på justersågen.

Protte
 
jag tror det är pressad mdf, som sedan är lackad.

Vad menar du med att spegeln är relativt lätt att till nöds göra på en justersåg?
 
OK det är pressad MDF.................. såga av den på mitten och nota ihop den igen. Har verkligen IKEA kostat på 33 olika pressformar, ja tydligen.

OM det vore ramträ med lös spegel så är frisen en fals med ca 10-15 graders lutning. Går att såga för en st spegel.

Har du sedan tänkt hur lackeringen ska kunna bli lika?

Protte
 
En IKEA-lucka kostar inte så mycket så det är värt ett försök. Jag tror dock inte att du kommer lyckas.

Jag stod inför samma problem. Till slut löste vi det genom att ta en lägre lucka och sätta en fast passbit i överkant.
 
Consensus skrev:
En IKEA-lucka kostar inte så mycket så det är värt ett försök. Jag tror dock inte att du kommer lyckas.

Jag stod inför samma problem. Till slut löste vi det genom att ta en lägre lucka och sätta en fast passbit i överkant.
Själv tvivlar jag mest på att det går att hindra skarven från att bli synlig med tiden. Att däremot få den ok i starten borde gå om det är MDF och spegeln är tjock nog för att fräsa not/spont.

Provade Ni med not/spont?

--- Mats ---
 
Jag har kortat av Lidingöluckor och fräst nytt spår runt om, men det var på två lådfronter så då påverkades ingen spegel. Det gick hyfsat att måla det frästa och få det att se okej ut.
 
Gör det något om luckan inte ser ut som övriga luckor på baksidan/insidan? Om det inte gör det kan du limma tex en 6 mm MDF-skiva på baksidan som förstärkning. Ur "förstärkningssynpunkt" räcker det egentligen med en remsa över skarven, men själv tycker jag att det hade sett bättre ut med en "stor" skiva som är symetrisk med luckan. Exakt lika stor kan den förstås inte vara för då kan du inte stänga luckan, utan du får göra den så stor att det blir ca 20 mm fritt vid kanterna. Sågar man skivans kanter 45 grader så smälter den in lite bättre. Skivan behöver även små uttag där gångjärnen skall sitta så att de kan monteras i luckans originalhål.
 
Det är väldigt svårt att undvika att skarven blir synlig efterhand. MDF är ett relativt dött material, men inte helt dött. Så även om du får ihop det med stor precision och sen spacklar och slipar så är risken mycket stor att en svag rand kommer att synas efter 1-2 år. Tyvärr råkar jag ha bra koll på detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.