Hej!

Jag och sambon har för första gången blivit husägare och är nu i rusttagen. Huset är ett suterräng hus från mitten av 50-talet, Vi håller på och rustar blivande sovrummet. Efter att ha brutit bort spånskiva med tillhörande plastmatta så kom det fram ett trägolv.
Golvet är plant men oslipat. Det är väldigt tjockt och spontat. Mellan vissa av brädorna är det upp till 1cm glipa.

Min fråga är nu om ni tror att det går att få till ett vettigt golv av det efter slipning och ev. betsning/olja alt. lack eller ska vi satsa på något nytt alternativ. Min tanke är att det aldrig varit tänkt som golv utan som en hård och plan yta till plastgolvet??
 
  • IMG_0651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Jag såg på ett byggprogram där dom spacklade ner fönsterkitt (tror jag) i springorna och sen slipades golvet. Därefter lackades golvet - det blev riktigt snyggt.

Vad du än gör, gör något vettigt av ditt golv - det kommer blir riktigt snyggt när det är klart.
Jag kan villigt medge att jag är kraftigt avundsjuk på ditt golv.
 
Det stämmer nog att det är ett undergolv men vi hade ett lackat sådant hemma i barndomsvillan och det var fint alla de 20 år jag bodde där. :) Ett slipbart fönsterkitt kan säkert vara ett alternativ när det är så stora springor, ett annat är ju nåtmassa för båtdäck. Håller det på en båt som är ute halva året så håller det på ert golv.
 
Själv skulle jag inte nåta golvet, slipa av det, måla med heltäckande färg.. Eller betsa det! Kommer bli grymt snyggt! =)
 
Aldrig förstått charmen med spruckna trägolv.
Sprucken är väl fel ord här förstås men ändå.
Blir det inte rätt stor skillnad mellan sommar och vinter med?
Hur blir det om man sätter igen springorna då?
 
Har lika fina golv under mina plastmattor som sitter på 10m spånskiva över golvet. Dock så knakar det när man går på golvet så jag plockade bort hela golvet. Har i alla fall gjort det för ett rum som ska bli badrum och barnrum. Får se hur jag gör men de andra golven. Vill helst slippa knakandet.
 
Det ska knaka, det är ju en del av grejen!
 
Tyresö
magnusk750 skrev:
Det ska knaka, det är ju en del av grejen!

Ja precis, jag blir irriterad om ett vanligt nyproducerat golv knarrar. Men ett gammalt brädgolv får knarra hur mycket som helst, det hör ju till.
 
Jag hade slipat det sedan såpskurat, alternativt slipat sen målat med ottossons linoljefärg. Har själv flera såpade golv och dom är härligt lena o mjuka att gå på, har också målade och dom har visat sig vara otroligt slitstarka i färgen. Ska du måla kan man borsta ner lite mjöl mellan springorna i första strykningen för att täta lite.. Ett gammalt knep som jag bara provat litegrann själv.. verkar funka bra..
 
P
Jag skulle slipa och klarlackat golvet. Skarvarna och springorna skulle jag fylla igen med någon svart "fogmassa". Jag gjorde det med golvet på mitt ungdomsrum för snart 25 år sedan. Jag tror pappa kallade det för nåtmassa, tydligen något som används på t ex båtdäck.

Jag skulle som sagt använda en klarlack. Men jag tror att även ett svagt gulbrunt (betsat) golv skulle vara snyggt.. Ert golv är i mycket bättre skick än golvet som jag gjorde i ordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.