Hej :)

Jag undrar hur man gör med grunden när man bygger samman ett garage med ett hus. Bygger man först kantelementen till plattan för själva huset och sen fäster ihop garagets kantelement med husets kantelement?
 
Tyresö
Först gör du klar krossbädden som ska vara under båda konstruktionerna. Vilken ordning du ställer upp L-stöden, har ingen betydelse - konstruktionerna har sin givna plats på tomten. Börja med den konstruktionen som är rent logistiskt bäst dvs så du bygger den bortersta (vilken det blir har ingen betydelse) formen först och jobbar dej bakåt.
 
Men min fråga är om man fäster ihop husets kantelement med garagets kantelement..
 
Tyresö
Normalt så byggs dom som 2 enskilda konstruktioner och sitter inte fast i varandra - dom står bara dikt mot varandra.
 
Men kan inte grunderan röra sig från varandra då? garaget ska ju vara sammanbyggt med huset och då blir det kanske sprickbildningar i väggarna om plattorna rör sig i förhållande till varandra?
 
Tyresö
Plattorna måste kunna röra sej och leva sina egna liv - det är två olika konstruktioner. Det andra alternativet är att göra allt till en enda konstruktion dvs villaplatta och garageplatta är gjutna i en enda platta. Men det är inte att rekommendera pga jag misstänker att du ska gjuta in golvvärme - och du vill nog inte slösa onödig komfortvärme till garaget.

Sen en liten fundering....hur hade du tänkt att förankra L-stöden för att få dom olika konstruktionerna att inte kunna röra sej olika? Inte ens PL400 räcker för att förhindra dom krafterna.

Har du bara gjort en rejält paddad krossbädd, så skiljer sej rörelserna bara några mm.
 
Tyresö
Förresten angående väggarna. Ska du ha panel, så händer ingenting med väggen - trä rör sej också. Ska du ha puts eller tegel, så lägger man en dillfog (det kallas så, jag kan inte stava till det riktiga namnet) mellan konstruktionerna. Inget märkvärdigt, det är så man bygger för att följa naturlagarna.

Hoppas att du nu inte behöver ligga vaken mer och fundera på såna mikroskopiska problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.