Hej,

Jag håller på att försöka planera en uppgradering av elen och vill gärna försöka göra planeringen av projektet själv, och vill därför ha råd här på forumet för att bestämma hur man kan göra för att det skall bli säkrast/snyggast/mest funktionellt. Jag delar upp frågorna på flera inlägg så andra kan hitta svaren lättare.

Jag har enfas, jag har dragit huvudbrytaren, skruvat ur huvudsäkringen och öppnat centralen. Det ser fint ut, och jag fattar hur allt är kopplat utan att behöva röra något. Intressant nog är en dvärg ledig. Enl förteckningen säkrar den "uttag hall" men där finns inget uttag, det kan ha varit ett utanpåliggande som tagits bort. Fastråden från den säkringen är borttagen och det finns ingen extra nolla eller jord i centralen som inte går till någon grupp som jag kan följa.

Brytaren är av märket ABB, det står : S271 U10A Nr15 på den.

Hur går man till väga för att kontrollera om den fungerar som den skall (jag tänker att den kan ha kopplats bort pga defekt men man orkade inte pilla bort den)? Är det en lämplig typ av dvärg för att säkra en grupp med 4 vanliga vägguttag i en vanlig lägenhet?

Tack till alla som tar sig tid att svara på frågor här, jag har lärt mig massor om el.
 
U 10 A Det är en äldre 10A automatsäkring som liknar en C- karaktäristik i dag. Den är Ok att säkra att säkra vägguttag med. kolla gärna att dom andra belysningsgrupperna har U säkringar också. Detta med tanke på utlösningsvillkor. Dom fyra uttagen är det nymontage eller ligger dom redan på en befintlig grupp??.

Om dom nya är jordade?? Då måste resten av vägg och lamputtag i rummet också jordas.
 
Om man river något så en dvärgbrytare blir ledig så brukar man (jag) inte ta bort den, utan man flippar ner vippan och skriver reserv eller dyl. på gruppförteckningen.
Högst troligt så funkar den. Men du kan ju mäta utgången med en spänningsprovare mot jord eller nolla.
Vippa ner = 0 V
Vippa upp = 230 V (ganska logiskt)

//Patrik
 
Tack för bra svar!

Det var just det där med karaktäristiken jag inte fattade, om det liknar C så är det bra. Alla grupper har U-dvärgar.

Det rör sig om nymontage med viss modifikation, två befintliga uttag kanske kan flyttas till den nya gruppen. Jag ställer en ny fråga om detta är lämpligt. Jordning av alla uttag samt montage av jfb ingår i projektet.

Jag fattar Patriks beskrivning om hur man mäter att dvärgen leder ström när den är tillslagen, jag ger mig inte in på den övningen själv. En följdfråga: Finns det någonsin anledning att kontrollera att dvärgen verkligen bryter när strömmen blir för hög? Hur kan man göra det? Kanske en konstig fråga, men jag funderar på konsekvenserna om brytaren är defekt på det sättet, då skyddar den ju inte ledningarna mot överhettning.
 
En sådan kontroll brukar man, så vitt jag vet, aldrig göra. Inte i vanliga fall i alla fall.
Men det kan ju vara värt att kolla att de bryter strömmen överhuvudtaget.
Jag har stött på säkringar som krämat på fullt oavsett om säkringen var tillslagen eller frånslagen.

//Patrik
 
En fråga till,

Hur påverkar de andra gruppernas säkringar utlösningsvillkoret för den aktuella gruppen? Om de befintliga grupperna har en viss typ av säkring, påverkar det vilken säkring man kan välja till en ny grupp men en given ledarlängd och area?
 
Nej dom påverkar inte varandra. Varje enskild gruppledning ska var för sig klara utlösningsvillkoret, dvs generera tillräckligt hög kortslutningsström längst bort i gruppledningen att dvärgen löser tillräckligt snabbt.
 
camelspin skrev:
En fråga till,

Hur påverkar de andra gruppernas säkringar utlösningsvillkoret för den aktuella gruppen? Om de befintliga grupperna har en viss typ av säkring, påverkar det vilken säkring man kan välja till en ny grupp men en given ledarlängd och area?
Exempel. Hade någon hittat en D automat på sitt industrijobb och stoppat i den. Då är det inte säkert att kortslutnings strömmen når upp till ett så högt strömvärde i en"klen" bostadsinstallation att säkring snabbutlöser. Den kommer att lösa ut men det tar längre tid eftersom det gör det via det thermiska överlastskyddet.

Några exempel:
B 10 snabbutlöser vid 3 - 5 * märkströmmen ( 30 - 50 A)
C 10 snabbutlöser vid 5 - 10 * märkströmmen ( 50 - 100 A)
D 10 snabbutlöser vid 10 - 20 * märkströmmen ( 100 - 200 A) (ren industrisäkring)

Vid ex. 20 A ström (överlast) kommer dom att beté sig lika oavsett B, C, D märknining.


Det var bara rimlighets koll att man hade valt samma typ i installationen. För grupp ledningarna i en lägenhet är ungefär lika långa. Det är ingen som "sticker " ut längdmässigt och matar t.ex tädgårdsbelysning eller friggebodar (uthus). Det är specellt den typen av gruppledningar där utlösningsvillkoret kan bli svårt att uppfylla med C säkringar. Då väljer man en B säkring istället eller går upp en dimension i kabelarea.
 
Redigerat:
Tack, då har jag förstått rätt. Blev lite förvirrad av inlägg #2.
 
C
D brukar man väl använda i villor till stora kompressorer (vissa har intressen som kräver mycket tryckluft) eller till större värmepumpar (med större menar jag vätska/vatten eller luft/vatten, inte luft/luft)?
 
cheetah1 skrev:
D brukar man väl använda i villor till stora kompressorer (vissa har intressen som kräver mycket tryckluft) eller till större värmepumpar (med större menar jag vätska/vatten eller luft/vatten, inte luft/luft)?
Det gäller bara att klara utlösningsvillkoret med t.ex en D16 eller D20 i en villa som matas av ett landsbygdsnät.

D16 snabbutlösning värsta fall är 16 A* 20 =320 A eller D 20 snabbutlösning värsta fall är 20 A* 20 = 400 A
 
Så höga strömmar har jag inte ens i mätarskåpet...:(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.