Jag tänkte sätta upp LED-spottar, 3 st 3x1W i taket på en liten toalett. Rummet är bara 85x130 cm (takhöjd cirka 210 cm) och det finns bara en toalettstol och ett litet handfat. Endast en spot över handfatet ger för lite ljus så det får bli tre stycken.

Frågan är vilken/vilka spridningsvinklar jag ska ha på ljuset? Armaturen är troligen Hide a lite Bright Eye Led som finns med 45, 30 och 15 graders ljusspridning. Det vore bra med att ha den mest riktade varianten ovanför handfatet, frågan är om det ser konstigt ut om jag kompletterar med ytterligare två som är mer bredstrålande? Ska man köra brett med 45-gradare eller vad ser bäst ut? Upplever man bredstrålande som mer bländande?

Det går inte att sätta spottarna symetriskt eftersom jag behöver ha en ovanför handfatet (annars blir jag skugg). Finns det andra förslag på placeringen?

Se skiss:
1
 
4 stycken mer symmetriskt placerade är inget alternativ?
 
Problemet är att det måste till en ljuskälla nära väggen bakom handfatet för att man inte ska bli skuggad när man tittar i spegeln. Jag ska köpa ett par puckar och flytta runt på prov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.