Timmelstad skrev detta i en annan tråd och tänke förklara lite.....

Det här var en intressant tråd! Med risk för att kapa den lite, så blir jag nyfiken... Jag sitter i styrelsen i en BRF som äger 1 fastighet, fördelat på 6 huskroppar. Varje hus har egen undercentral med separat säkring, så vi har ett antal abbonemnag med Fortum som är nätbolag i vårt fall.

Vi har av den anledningen inte kunnat slå ihop vår förbrukning och teckna ett avtal utan behövt teckna separata avtal för varje anläggning, vilket såklart inte ger oss några direkta stordriftsfördelar som vi skulle kunnat få annars. Menar ni att det alltså ska vara möjligt? Våra elcentraler och stammar är från 50-talet och ska under våren renoveras, är det något man ska tänka på i det avseendet för att kunna göra några ändringar för att få till det bättre framöver?

Det är ju fortfarande så att BRF tar hela kostnaden för elförbrukningen och fördelar detta som en del i månadsavgiften. Finns det även möjlighet att ta in ALL förbrukning (även för lägenheter) och debitera specifik förbrukning? Vad skulle vara poängen med detta? Att vi kan få till ett enda stort avtal och därmed få bättre villkor för alla medlemmar för elkostnaden?
 
Det man gör på en sådan anläggning är tex att

Servisen på inommande är så stor så att den tar all förbrukning och på det viset ett abonnemang med nätägaren.
Efter det har man tex 6 st undermätare som tar resp huskropps fastighetscentral för tex tvättstugor, vent, hissar och liknande.
Undermätning av lgh kan man göra på några olika sätt beronde på vad man vill veta.
Till detta kan man antingen läsa av resp mätare rent fysikt eller med olika typer av insamlingsystem.
Det är inte ovanlig att man också mäter varmvatten på resp lgh. ( jag vill inte betala för att dina ungar duschar i timmar ) :D
 
Det är inget att rekommendera att BRF ska debitera förbrukad el till lägenheterna. Enkla anledningen att BRF då anses vara en elleverantör såsom E-on, Fortum eller liknande. Vad jag förstår så är det speciella regler vad gäller skatter och liknande när man "säljer ström".

Det man gör i detta läget är att alla lägenheter får dela på den totala förbrukningen eller efter en schablon beräknat från lägenhetsyta.
Risken är att vissa lägenheter brassar på för fullt medan andra snålar in, kan ju bli lite otrevlig stämning då, -grannar emellan.
 
Det finns naturligtvis lite olika syn på detta, men detta är något som kommer att bli vanligare i framtiden och det beror delvis på att just schablon inte är någon riktigt bra lösning, precis som du skriver, men en annan orsak är att få upp medvetenheten hos konsumenterna och på det viset minska elförbruknigen och det finns några projekt nu som är i startgroparna där det kommer att sitta utrustning i lgh som gör att man kan se sin förbrukning i realtid och även i sammanställning över tid. Vet inte i nuläget exakt vilken typ det kommer att bli på det som är på G nu men att det kommer är helt klart.
Ang ev skatteregler om detta har jag inte hört ett ord om och inte heller fått frågan.
 
Försäljning av el kan det knappast vara fråga om, möjligen förmedling av el till medlemmarna till självkostnad. Nu är det ju så att brf är en ekonomisk förening som de boende är medlem i och detta avser förbrukning av el helt inom den ekonomiska föreningens verksamhet (tillhandahålla bostäder till medlemmarna) och inom dess fastighet.

Det är en annan sak om en ek. fören. bygger vindkraftverk på en plats och medlemmarna i den ekomiska föreningen vill förbruka denna el på en annan plats som är deras privatbostad. Då ska det tydligen uttagsbeskattas numera till nackdel för många privatpersoner satsat på att köpa andelar i vindkraftprojekt. I annat fall skulle ju alla innehavare av brf-lägenheter uttagsbeskattas på förmånsvärdet för sitt boende jämfört med hyran på motsvarande hyresrätter på orten.
 
Inget hindrar din BRF att behålla abonemangen hos fortum, därefter installera elmätare till varje lägenhet och (möjligen efter stadgeändring) fördela kostnaderna efter förbrukning. (Blir mycket adminkostnader, om det är lönsamt måste man räkna på i varje enskilt fall)

Att lägga ihop alla fastighetsmätare är också ett alternativ, men eftersom 1+1 >2 när det gäller abonemangskostnader så måste man räkna på om det lönar sig (Och om eldragningen är gjord så det fungerar utan större ombyggnad, husen kan ju matas från olika sidor eller dela kablar med grannhusen...)
 
En mycket tung kostnad KAN bli om man behöver en ny huvudcental, kablar mellan husen och fördelningar, ny service. Men ta kontakt med några elfirmor så får ni säkert både ett kostnadsförslag och en kalkyl på ev förtjänst.
Det ni ev skulle kunna göra själv för att sänka kostnaden är ev markarbeten
 
Tror jag missförstod TS, det är alltså så att lägenhetsinnehavarna idag HAR egna elmätare & abonemang ??
Isåfall är ju nätbolagen normalt ansvariga för servis-ledningarna. Att i såfall låta Brf'en ta över eldistributionen till de enskilda lgh avråder jag starkt emot.(Det gör troligen också de Brf-er som gjort det-- ta referenser !!!)

Att föra ihop husens fastighetselmätare till ett Abonnemang, är knappast lönsamt det heller, kolla i första hand istället möjligheten att "säkra ned" fastighetsabonnmangen...
 
Jag vet inte vad ett lgh abonnemang kostar men det finns flera BRF som har räknat hem det hela på 5-8 år, men en av dom stora besparingarna blir om man mäter och debiterar tappvarmvatten...
Tekninsk sett är det sällan problem att få till en lösning,
Det spelar ingen roll om mätarna sitter i källaren, trapphusen eller i lgh
 
Och även viktigt kunna mäta "fastighets-el" i brf som har p-platser och uttag för t.ex. motorvärmare. Framöver kommer fler att köra el-bilar och plug-in hybrider som ska laddas och fastighetsnätet samt troligen servis behöva säkras upp. P-plats bör rimligen samdebiteras med lgh förbrukning. Absolut största vinsten bör vara vid nyproduktion att det bara blir en eller fåtal serviser till hela brf.
 
PST skrev:
Tror jag missförstod TS, det är alltså så att lägenhetsinnehavarna idag HAR egna elmätare & abonemang ??
Isåfall är ju nätbolagen normalt ansvariga för servis-ledningarna. Att i såfall låta Brf'en ta över eldistributionen till de enskilda lgh avråder jag starkt emot.(Det gör troligen också de Brf-er som gjort det-- ta referenser !!!)

Att föra ihop husens fastighetselmätare till ett Abonnemang, är knappast lönsamt det heller, kolla i första hand istället möjligheten att "säkra ned" fastighetsabonnmangen...
Det är inte servisledning fram till mätare, detta är ett vanligt missförstånd..
Servisen är fram till första anslutningspunkt och därefter är det fastighetsägarens ansvar.
Kablarna som matar lägenheterna är stigare eller huvudledning och det har ingen betydelse var mätare sitter.
Vanligtvis är mätaren nätägarens egendom som abonnemangsinnehavaren "hyr". Vid egen mätning får man antingen sätta upp ny mätning eller försöka köpa befintliga mätare från nätägare ifall det ska mätas.
 
Josth skrev:
Och även viktigt kunna mäta "fastighets-el" i brf som har p-platser och uttag för t.ex. motorvärmare. Framöver kommer fler att köra el-bilar och plug-in hybrider som ska laddas och fastighetsnätet samt troligen servis behöva säkras upp. P-plats bör rimligen samdebiteras med lgh förbrukning. Absolut största vinsten bör vara vid nyproduktion att det bara blir en eller fåtal serviser till hela brf.
Precis, och när energipriserna går upp så kommer fler vilja ha koll på vad DOM gör av med och betala för det och inte vara med och betala för grannens varmvatten, motorvärmare osv.

Ang antal serviser till BRF så styrs det av fastighetsbetäckningen dvs hur det är avstyckat eftersom man får bara ha en servis / fastighetsbetäckningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.