Nu ska jag komma igång med mitt linoljemålade golv. Har tänkt att blanda egen färg av typen "20% grön umbra" (som jag hoppas blir grå!). Har sett bilder på nätet på detta. Ni som kan detta, är jag på rätt spår nu??

Har köpt 1 liter kokt linolja (handlaren sa att det är lacknafta i för att den inte ska bli gele). I detta tänkte jag blanda 1 kg pigment, varav 8 hg zinkvit och 2 hg grön umbra. Tänkte blanda pigmentet med lite olja som får svälla över natten, dagen efter blanda i resterade olja. Jag planerar att mixa ihop detta med vanlig mixerstav. (det är gysinges recept, 1kg olja o 800-1000 g pigment)

Sen tänkte jag börja måla. Gör jag dumt i att inte späda med mer terpetin? Eftersom jag även överväger att inte blanda i torkmedel, så blir ju torktiden ganska lång har jag förstått. Men hur länge är egentligen detta? När kan jag slipa o måla varv 2? Och när jag är klar, när kan jag möblera och börja använda rummet, tror ni? På ett ungefär?
 
J
Du kommer få en mycket lång torktid minst 2-3 dygn och det dubbla om du lägger på tjockt.

Framför allt om det är kallt vid golvet.

Spä med terpentin kan du göra om den känns seg att få ut annars så finns det ingen positiv effekt med terpentin.
 
kan bara uttala mig om färgnyansen. Tror du kommer bli mkt nöjd med 20% grön umbra. Själv håller jag på att måla mitt framtida kök, där är det 15% på väggarna och blir 30% på golvet. Har målat första strykningen på väggen, blir precis så grå jag vill ha den. Tycker inte den drar åt grön, vilket namnet antyder. Tänkter man på namnet grön umbra, och tittar på färgen, så kan man se den gröna nyansen, men annars känns den mest som en grå färg, med lite liv i.
 
Ok, tack för era svar. Men är jag på rätt väg med mitt recept? För mycket pigment, för lite? Jag har sökt överallt på nätet, och det är svårt att få helhetsbilden om hur man blandar!
 
Vät pigmenten var för sig med linolja, låt stå som du planerat och rör sedan ut den vita med linolja, bryt den med grön umbra till önskad kulör, och rör ORDENTLIGT så blir det nog bra. Ta inte all linoljan med en gång utan spar lite så du kan justera konsistensen. Med terpentin tillsatt blir ju färgen tunnare, mattare och torkar snabbare.
 
Använd inte torkmedel till golv, det håller sämre då. Det golv jag målade för tre år sedan är ordentligt slitet nu och det känns lite trist. Det hade jag både terpentin och torkmedel i, och båda påverkar ju hållbarheten.
 
så om man ska måla golv, ska man inte göra som tillverkarens rekommendation och blanda i 10% terpentin, vid första strykningen, 5% vid andra, och 0% vid sista? Bättre att köra alla tre strykningar utan då eller?
 
Jag har en fråga till: När har man fått rätt konsistens? Har söt förtvivlat efter svar på detta, det närmaste är "inte för tjock, inte för tunn".

Som havregrynsgröt? fil?
 
Redigerat:
Jättesvårt med konsistensen, som sirap eller lite tjockare, kanske.
Har aldrig målat golv med linoljefärg, synd om sickativ och terpentin påverkar hållbarheten. Då återstår att tåligt måla flera tunna lager med färgen utan tillsatser tills det blir tillräckligt täckande.
 
Jag hade kört alla strykningarna helt utan. Möjligen några % i första bara för att det blir lite lättare att måla tunnt då. Ju tunnare du målat desto vackrare blir golvet. Det torkar också fort om du målar riktigt tunnt. Ofta är det torrt till dagen efter när jag målar. Det är bra när det är golv som man kanske inte vill låta bli att använda under lång tid.
 
Lite terpentin bör du ha i första strykningen. Tränger in bättre och lättare att måla tunt. Filmjölk är nog så bra beskrivning som man kan få på konsistensen. Har du inte tillgång till en skvätt färdig fabriksblandad linoljefärg att prova så att du vert hur det ska kännas?

Men, du kan få lite överraskningar med kulören om du går som du har tänkt och tar 20 % pigmentmängd grönumbra och 80% zinkvit. Gysinges receptblandningar där de anger i procent av vitt och kulört färg gäller deras färdiga färger. Det är inte säkert att du får samma om du blandar själv med pigment. Vit linoljefärg som görs på fabrik består alltid av både zinkvitt och titanvitt, eller bara titanvitt ibland. Zinkvitt är svagare och det gör att din färg kan bli mörkare. Nu är grön umbra i o f s också ett ganska kulörsvagt pigment så jag kan inte säga exakt hur det kommer att bete sig och till ett golv är det ju bra om det inte är för ljust. Skulle rekommendera att du gör en lite mindre sats och sparar ca en femtedel av ingredienserna för att kunna experimentera med på slutet. Lite titanvitt pigment vore inte fel heller. Det är ett sådant pigment som man med gott samvete kan köpa på vanlig färgaffär, det är samma som i byggnadsvårdsbutikernas sortiment. T om Bauhaus har det tror jag.
 
Ja jag håller med Magnus. Spara lite på färgen och blanda inte i allt av grön umbra på en gång. Bilder på nätet återger sällan färgerna helt rätt heller. Sparar du lite kan du alltid blanda i mer grön umbra om du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.