Visst går det att såga av gabondörrar, jag har själv gjort det.
I november förra året lade jag ekparkett i hallen (Tarkett 14 mm) vilket gjorde att jag blev tvungen att såga av ca 9 mm på två gabondörrar.

Den ena dörren är till badrummet och den andra, som hade ett glasparti, är till vardagsrummet.
Båda är gjorda med en ram av furu fylld med papp och klädda med plywood där ytskiktet är gabon.

Gissar att fururamen kanske är 6 cm bred (gångjärn och låskista måste ju ha något att fästa i) så att såga av dörrar för att de ska gå fritt över golvet var inget problem.
Jag lade dörrarna på ett par bockar, med två tvingar fäste jag en tunn ribba som anhåll för cirkelsågen och sågade bort en en bit av nedredelen av dörren.
Jag tänker också måla dörrarna och kommer då att först slipa ytan sedan grundmåla och slipa igen innan jag till sist målar två gånger med den färg som dörrarna till slut ska ha.
 
De är jävulskt tunga trots att de inte är speciellt tjocka, och dessutom ganska smala i bredd, så jag gissar att de är solida. Å andra sidan är det ett slags "spår" runt den i över- och underkant (som att man har kört en fräs längs hela överkanten), så det kan ju vara så att jag bara är klen...

Men BorgP: är det du menar typ en sån tokröd gammaldags blank look?
Det är verkligen motsatsen till vad jag gillar, jag skulle föredra en riktigt matt och dov/ljust gråaktig yta om det nu ska vara synligt trä. Ingen som har länk till hur teak "verkligen ser ut", jag tycker alla bilder jag hittar ser skumma ut.

bekin: Men hur blir det när man sågar genom pappen, det trasas inte sönder? Satte du något under eller är det öppen papp nedåt just nu?
Och sågningen, du fick det spikrakt och snyggt, eller?

dalbotös: Jo, så är det ju - men man vill ju inte gärna riskera att förstöra något väldigt fint bara för att man inte förstår bättre... :)
 
Man sågar inte genom pappen den är bara en fyllning inom träramen som jag tror kan vara ca 6 cm bred runt hela dörrbladet. Jag sågade bort ca 9 mm längst nere på dörren och då sågar man bara i massivt trä.

Sågningen blir perfekt om man har ett bra anhåll att föra sågen mot men visst får man putsa lite beroende på hur bra såg man har och hur noga man är.
Men vem kommer åt att se hur kanten på en dörr ser ut mot golvet?
 
  • door.gif
Redigerat:
Ah, nu är jag med, runt om hela vägen. Tänkte att det bara var på långsidorna, och att det var tunna "lock" över och under.
Du har inte vägt den eller så? Jag tänkte om jag kunde jämföra med min egen så jag har en uppfattning om det kan vara samma modell.

Tror det blir att lämna in ändå, det är 4 dörrar som behöver kapas, i och med att min lägenhet inte är jätteväl anpassad för sågning så känns det ganska omständligt. Skulle kunna köra iväg det till farsan och såga det, men då är det lika nära till någon verkstad och de gör ju det på 5 minuter dörren, och det blir garanterat bra.
 
P
... det är du som ska trivas :)

Måla dem vita du. det lär inte vara något större problem att återställa dem i framtiden om du eller någon annan vill det. Jag hade själv vitmålade Gabondörrar i lägenheten när jag flyttade in. När jag tröttnade på färgen så tog det inte så mycket tid att skrapa av färgen, slipa och lacka dem. Det blev väldigt bra, trots att jag fick använda plastiskt trä för att laga en del hål i ett par av dem.
 
Oljad teak kan vara vansklig att måla, det kan vara silikon i oljan och då fäster inte färgen, det blir som en krater där det är för mycket silikon kvar. Är i det närmaste omöjligt att få till. Väldigt utspädd färg kan "försegla" ytan.

Om dörren är "pappfylld" och man sågar bort hela ramträt är det inte värre än att hyvla till en ny bit limma och trycka dit.

Protte
 
prototypen skrev:
Oljad teak kan vara vansklig att måla, det kan vara silikon i oljan och då fäster inte färgen, det blir som en krater där det är för mycket silikon kvar. Är i det närmaste omöjligt att få till. Väldigt utspädd färg kan "försegla" ytan.

Om dörren är "pappfylld" och man sågar bort hela ramträt är det inte värre än att hyvla till en ny bit limma och trycka dit.

Protte
Håller med, på alla punkter. Men till det vill jag lägga att tillgången till att kunna hyvla brukar vara en av de saker man lägger sig till med först när man kommit rätt långt ut i träsket. Och egentligen bör man ha en fräs för att göra sig av med pappen så den hyvlade biten får plats.

--- Mats ---
 
Hej
låt oss reda ut begreppen. Om Teak är snyggt eller fult kan bara du avgöra. Själv skulle jag hålla det som en av den absolut snyggaste träslaget, fast bara lackat, inte oljat.
Om, och det betvivlar jag, dom skulle vara massiva, sälj dom. Massiv Teak betingar ett pris på 55.000 kr per kubik så det ska räcka till ett para Vita standard dörrar.

Om du trots allt vill behålla dom, gör så här
Rengör med Teak cleaner (finns på båttillbehörs affärer)
Slipa med 220 papper
Lacka minst 4 lager klarlack med slipning emellan
avsluta med ett lager Sidenmatt
Resultatet - Underbart snyggt och en härligt (modern numera) Marin känsla i rummet!!

p.s. det är säkerligen fanér och därtill väldigt tunt, slipa för hand d.s.
 
Kom just hem - definitivt ihålig, förmodligen gabon då. Tack alla för hjälpen!

Fanér är väl typ knappt millimetertjockt? För det ser ut att vara en halvcentimeter åtminstone.

Risken är väl nu bara att ett måleri vägrar. "Jag målar inte teak, stick." alt "Jag målar inte fanér, stick.":D

edit: oj såg inte sista svaret. Du har ingen bild på snyggt lackad teak då?
 
I inlägg #17 skriver du; De är jävulskt tunga trots att de inte är speciellt tjocka, och dessutom ganska smala i bredd, så jag gissar att de är solida.

I inlägg #24; Kom just hem - definitivt ihålig, förmodligen gabon då.

För mig blir det här lite motsägelsefullt.
Inte är speciellt tjocka, och dessutom ganska smala, troligen ihåliga men jävulskt tunga...?

På mina dörrar är det så att på den massiva fururamen som är fylld med papp sitter på båda sidor av dörren en ca 5 mm tjock skiva men den skivan är nog av typ plywood där bara det yttersta skiktet (kanske 1 mm) är gabon. På dörrarnas kanter är det limmat tunn faner av gabon.
Tänker du måla dörrarna så kanske det är lämpligt att först tvätta med någon vätska som avfettar ytan, därefter slipa för att få en ruggad yta som grundfärgen fäster på, slipa igen så grundfärgen blir slät innan den slutliga målningen görs.

Den här sidan kanske kan vara till hjälp; http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/98063-mala-gabon-fanerade-innerdoerrar.html

Lycka till.
 
bekin:
I inlägg 17 skriver jag också:
så det kan ju vara så att jag bara är klen...
:blushing:
Det är nog så att jag inte har en uppfattning om vad dörrar väger, och/eller att när jag senast var på och skulle flytta dörren så var det mitt under en influensa... Men tittar jag uppifrån ser jag de olika lagren så jag är nog rätt säker på att den är ihålig.

Ang. målningen: tack för tipsen, men jag lämnar nog faktiskt in dem för alla steg, det får bli måleriets sak att säga om det funkar eller inte (och ansvar om de tycker att det borde gå). Förutom väggar och tak har jag bara målat om några dörrfoder/karmar och börjar redan bli bra trött på det... målning är nog inget för mig, har inget tålamod. Däremot kanske jag sågar dem själv.

Thomas_snickare: Ja, men det var ju faktiskt riktigt schysst. Det är ju cleant och modernt utan känslan av att man hälsar på mormor när man är hemma. Kan man få det åt det lite gråare hållet som det var där kan det ju faktiskt vara rätt fräckt.
Om det nu mot all förmodan skulle vara teak, vill säga. Eftersom så mycket annat var halvdassigt (plastmatta i samtliga rum utom ett - inkl nyrenoverat badrum) så tror jag inte att de satsade på några speciellt dyra dörrar, och har väl lite släppt det.
 
Posta en bild så ska vi nog lista ut om det är teak eller inte.
Nycklen till att få teaken så där som på bilden är att den är så ren från olja som möjligt, det är också lite blekmedel i teak cleaner som gör den lite ljusare än den ofta mörka oljade teaken (den mörknar också med tiden om den är oljad)
 
Är i färd med att köpa en ny kamera, slänger upp bilder i samband med det.

Med den jag har nu skulle ni lika gärna kunna tycka att det antingen ser ut som björk eller ebenholts...:rolleyes:
 
Och snabb som en vessla så köper jag en kamera och tar ett kort.

Här har vi det. Helst inga hånskratt, om det går att undvika (glöm inte att det inte var jag som beskrev det som teak).

getlinks.php
 
  • dörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.