på min övervåning har jag trossbotten med isolering25cm sedan spånskiva.

Ovanpå spånskivan ska jag lägga vattenburen golvvärme 20mm med spånskiveremsor emellan.

Ovanpå det lägger jag parkettgolv.

nu till frågan - ska man ha plastovanpå golvvärmen och sedan lumppapp - eller ska man skippa plasten?

varför?
 
  • Gilla
martinwide
  • Laddar…
Skippa plasten. Den är bara till för att skydda mot fukt och drag, på betongplattor och i ytterväggar/tak
 
Redigerat:
vad jag har hört så skall man ha en pe plast imellan rör och golv pga kondens från värmeslangen..eller en färdig dämpmatta med ångspärr typ selit
 
Innan Alloc Home läggs, ska först alltid en åldringsresistent plastfolie (PE-folie) min. 0,20 mm tjock, läggas som skydd mot fukt. Golvvärmen skall vara avslagen under läggningen och undergolvets temperatur ska vara mellan 15-25 °C. Golvets yttemperatur får ej överstiga 28 °C. Förekommer det både varma och kalla fält på samma golvyta, skall dessa delas av med expansionslister.
Golvvärmesystemets effekt får ej överstiga:
Värmeslingor: 60 W/m2 (PE-folie installeras direkt under Alloc golvet).
Värmemattor: 60 W/m2 (PE-folie installeras direkt under värmemattorna).
Vattenburen värme: In- respektive utgående vattentemperatur skall regleras så att effekten ej överstiger 60 W/m2. (PE-folie installeras direkt under Alloc golvet

tagit från allocs hemsida
vad Janne skriver så är det på övervåningen och du har väl ingen ångspärr i taket på undervåningen
 
Redigerat:
nej det stämmer ingen ångspärr från övervåningen så det kanske behövs plast för att hantera fukt underifrån.

Det som Kimpo skriver ang fukt stannar kvar i spånskivan gör att jag känner mig lite i valet och kvalet ang plast eller ej.

fler kommentarer?
 
Jag gör bara som jag blir tillsagd,(i bästa fall), och följer därför bara anvisningarna, på bottenvåningen ska vi ha folie under när det är golvärme, det är då träbjälklag och krypgrund, överplan har vi inte byggt med golvärme på så många år , att jag minns inte hur det var där..
 
Gör som golvtillverkaren rekommenderar, bör väl veta vad dom rekommenderar och varför. :)
 
Golvtillverkarna rekomenderar alltid plast under. Bara därför att då går alltid de fria ifall det skulle bli något problem. Spånskivetillverkarna vill också lägga plasten under sina golv, så de går fria...
Om din undervåning är uppvärmd så kommer det inte att bli några problem med kondens och du kan skippa plasten.
 
undervåning uppvärmd 25 cm isolering med trossbotten sedan övervåning - vet inte om det är så bra isolerat att det kan blir problem av den anledning med att fukt stannar på vägen genom trossbotten - fast då är det kanske värre än om parkett golvet mår dåligt av fukt.

Jag gissar att ni anser att golvvärmerören i sig inte avger fukt /kondens när de blir kalla/varma?
 
Skippa plasten. Golvvärmeslangarna ska väl inte bli direkt kalla eller avge fukt? Jag har träbjälklag med parkettgolv på övervåningen och golvvärme och där har jag ingen plast. Parketten mår inte bra av för låg fukthalt, kan bli sprickor i den.
 
Få se om jag kan väcka upp denna tråd.

Är också inne på att skippa plasten under parketten i övervåningen på ett träbjälklag trots att parkettillverkarna "alltid" rekomenderar det vid golvvärme (även vid vattenburen som i mitt fall). Varifrån tror man egentligen fukten skall komma? en tvättstuga eller badrum i undervåningen skulle kunna vara svaret på detta?

I mitt speciella fall (som kanske gäller många fler) byggde jag med inredningsbar övervåning. Därmed ligger en diffusionspärr ovan innertaket i nedervåningen. Denna ligger fortfarande kvar hos mig nu när övervåningen nästan är klar och bör därmed fylla sin funktion ovan tvättstuga och bad? Genom att lägga plast under parketten skulle jag få dubbla fuktspärrar vilket väl aldrig är bra? I och för sig har jag svårt att förstå hur och varifrån fukten skulle kunna komma in mellan de två plastskikten så det kanske kvittar.

Någon som har nån tillkommande synpunkt om detta ???
 
Redigerat:
äntligen är det dags att lägga parketten

jag sökte lite mer och hittade denna tård
http://www.byggahus.se/forum/631290-post9.html

Acme skriver och längre ned finns länkar till Kährs som förklarar varför plast

nu lutar det åt plast för mig även fast det är på övervåningen

(fast det känns nästan som att vad jag än völjer så kan det bli fel)
 
Svår nöt... men plast brukar endast användas då det finns risk för fukt att komma upp i yt-golvet, alltså den del av golvet som är över golvvärmen. Att lägga plasten under golvvärmen skulle nog förvärra en eventuell kondens bildning. Enda gången det kan vara relevant med plast är på betongyta i källare eller liknande. då kan det vara bra att skydda golvbeläggningen med plast. jag tycker rent generellt att man ska vara försiktig med plast i byggnationer, bra luftcirkulation brukar vara en bättre lösning, några hundra dyrare om året men betydligt nyttigare.

Jag skulle absolut skippa plasten i detta fall både under och över. Har haft vattenburen golvvärme i 15år på min övervåning "utan plast" har inte haft ett problem och ser ingen tendens att trägolv eller parkett har tagit stryk.
 
Ni skriver att man alltid ska lägga plast på betongplatta. I den "nya typen av grund där man lägger cellplast och gjuter betong på. Ska man ha ytterligare ett lager plast ovanpå betongen?? Det kan ju ligga ett lager plast under cellplasten??
 
  • Gilla
Iggmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.