sankaboy skrev:
Kan verkligen alla grovdammsugaren runt 1500kr och neråt vara så dåliga? Känns som att det handlar om handhavande fel för jag har svårt att tro att det finns så mycket skit på marknade.

Misstänker att det är just de som har haft problem som läser tråden och inte de som är nöjda med sin billiga dammsugare.
Handhavande fel på en dammsugare...?
Njae, jag tror jag är med på hur en dammsugare ska användas ;)
Jag säger inte alla under 1500:- funkar lika obra, men den Kärchern jag köpte var skit.
Och ja, vår vanliga dammsugare funkade 1000ggr bättre än den billiga Kärchen, även om den vanliga förmodligen dött rejält i förtid med tanke på allt gipsdamm mm.
 
Har en billig Kärscher också, den är ingen höjdare sugmässigt. Den sliter dock gladeligen på trots att den används frekvent till gipsdamm och annat otrevligt.
 
Har en billig (1200kr) Kärcher med eluttag och den är verkligen inte bra.

Köpte en 4500kr Alto på rea och den är ljusår bättre.
 
Daniel_N skrev:
Du har helt rätt, phl har väldigt höga krav. Icke destomindre har han helt rätt, det är en mycket stor skillnad i allt mellan "konsumentgrovsugare" och mer professionella maskiner. Om det är en skillnad som du uppskattar och tycker är värd skillnaden i pris är såklart svårt att avgöra. Men åtminstone på detta forum är det tydligt att många gått via en billig maskin till en dyrare, på grund av att man varit besviken på den billigare. Det är naturligtvis något som förekommer för de flesta verktyg, fast i olika utsträckning. En dammsugare används mycket och jag är av uppfattning att fler är besvikna på en billig dammsugare än antalet som är besvikna på en billig cirkelsåg. Till skillnad från de flesta andra maskiner är en dammsugare dessutom svår att enkelt uppgradera med bättre tillbehör (tänk sågblad, klingor, slippapper etc).

Den billigare dammsugarens viktigaste nackdelar är:
Sämre dammfiltrering
mycket sämre sugkraft
högre ljud

En del billigare dammsugare saknar dessutom:
autostart av verktyg
reglering av sugkraften

Sen är det de vanliga skillnaderna:
Sämre ergonomi, hållbarhet, andrahandsvärde, reservdelar saknas ofta, kort plastsladd etc.

Av nackdelarna ovan är det de två översta (filter och sugkraft) som är viktigast enligt min uppfattning. Rör det sig bara om en mindre renovering och ni samtidigt inte bor i huset så kan man ju komma runt problemet med filtreringen rätt bra genom att använda en mask för att skydda sig. Sugkraften är dock svårt att göra något åt - frestas dock inte till att ta bort påsen, då slits dammsugaren fort. Använd alltid hörselskydd så spelar det högre ljudet inte så stor roll. Avsaknad av autostart kan man som hemmafixare absolut klara sig utan (speciellt om man aldrig använt en maskin där det finns autostart;) ). Reglering av sugkraften kan man lösa genom att öppna ventiler (vet att jag har sett exempel på hemmabyggda lösning här på byggahus). De vanliga skillnaderna är de man får dras med när man köper billigare verktyg.

Sammantaget - det blir svårt att ge ett råd om man inte vet riktigt hur mycket du ska använda maskinen. Det är helt klart att en billigare maskin är mycket sämre på i princip alla punkter än en proffsmaskin. Om det motiverar det högre priset är svårt att säga. Rör det sig bara om en lite renovering så kanske det inte är så. Ska du renovera mer i framtiden så hade jag satsat lite mer pengar.
Passar på att betona just filtreringen som Daniel tar upp. Sugkraften är viktig, men den finns på många till rimliga priser (dock inte till riktigt låg kostnad). Men för att få god filtrering går det åt en dyr maskin. Och om man fräser, sågar, hyvlar så är det mycket damm som fakiskt passerar genom dammsugaren. Filtreringen är då väldigt viktig.

Skulle jag titta på bara sukraft och funktion skulle jag ionte hitta anledning att lämna min Aero, men filtreringen får mig att titta på dyrare alternativ.

--- Mats ---
 
Jag köpte en Alto Buddy när vi flyttade till hus. Liten och billig, inte särskilt bra. När jag började använda lite mer verktyg skaffade jag en Festool Mini. Det är stor skillnad på alla sätt. Men det var ändå ett bra köp för den är guld att ha stående utan påse och filter, redo när nåt vattenrör springer läck.
 
Jag har en AEG AP250ECP som jag är jättenöjd med.
Jag använder den till att dammsuga upp spån, grus och sånt.
Jag använder den även till min cirkelsåg, kap&gersåg och min bordssåg och till det funkar den mycket bra.
Bra sugförmåga ända tills påsen är smockfull.

Kostade 1895 när jag köpte min för ett år sedan.
 
Ha! Investerade som hastigast i en exklusiv Biltemasugare http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Vat--och-torrdammsugare-WD-120030/ när min gamla Kärcher inte överlevde ett fall på 2 m. Funkar faktiskt över förväntan, bra sug, HEPA-filter och billiga dammpåsar, 5 st för 25 kr är svårslaget.... Har sugit upp en hel del slipdamm från gips och spackel och den lilla finfraktion som passerar dammpåsen stannar i Hepa-filtret, bara att ta loss och knacka ur emellanåt.
Nackdelarna är att den låter som ett stridsflygplan med fullt pådrag och att detaljerna är i smäckigaste laget, det är här man får vad man betalar för, men med lite försiktigt handhavande så ska den nog hålla ett tag.
 
Jag slog efter lite sökningar på forumet till på en Alto 20-11 , dvs den mindre maskinen med uttag för maskiner. Efter några veckor är jag mycket nöjd och jag har använt den till allt utom vatten. Jag föll för denna istället för Kärchers 3500p på grund av att alton har en rensningsfunktion av filtret som fungerar mycket bra när man suger gipsdamm. Detta verkar inte 3500p ha vad jag lyckta läsa mig till.

På minuskontot är att maskinen fyller påsarna dåligt då påsen passar alla Alto-modeller och således blir ganska stor i min lilla 20 liter burk. Dock kostar 5 påsar en hundring så det kostar ingen förmögenhet att byta som på proffsmaskinerna.

Dyrare maskiner är säkert bättre men för 1300 är jag supernöjd.

/Jacob
 
Jag tycker fortfarande att min Grovis kopplat till centraldammsugaren eller den gamla tysta Philips:en är en riktigt bra kombination. Har skaffat ett lite längre rör för att koppla till diverse verktyg, t.ex. cirkelsågen eller Abranet-handtaget. Funkar kanonbra även med gipsdamm. :)
 
Det blev en Kärcher 3.500P för 1200:-

Den lyckades inte suga upp allt sågspån som kap och gersågen sprutade ut men det kan ha med sågen att göra. Fin fin funktion att den startar när sågen startar. Förstår inte hur proppen kan klara dem båda bara. 1800W + 1400W = 3200W på en vanlig 10A säkring.

Hur som helst så blev påsen rätt snabbt full med all sågspån men det var ju en smart idé som jag läste här någonstans att man kunde klippa upp ena sidan för att tömma och sedan tejpa igen den. (Hade inte hunnit köpa några fler påsar).

4m slanger e trevlig så man slipper släpa omkring på dammsugaren över de bara reglarna men jag märke att det blev stopp ibland i slangen om den inte var rak. Bara att raka ut slangen när den sög så försvann "stoppet".

Alto 20-11 är säkert lika bra alternativ, men nu blev det en kärcher. Tack för alla tips och förslag här. annars hade det nog blivit en jetmotor från biltema. ;-)
 
sankaboy skrev:
Den lyckades inte suga upp allt sågspån som kap och gersågen sprutade ut men det kan ha med sågen att göra. Fin fin funktion att den startar när sågen startar. Förstår inte hur proppen kan klara dem båda bara. 1800W + 1400W = 3200W på en vanlig 10A säkring.
Grattis till dammsugaren! Det är inte ett dugg förvånande att det inte tar allt spån och damm från kap/gersågen - det beror på sågen och inte ens de bästa sågarna når över 90-95% i uppsamling, tyvärr. Man kan dock göra mycket för att förbättra detta. Är ganska säker på att phl har lagt upp bilder på lite modifiering av sin Makita ls1013, vilket markant ökade spånuppsamlingen. Likaså är det en bra ide att ha sågen igång ett ögonblick innan man börjar kapa, så att dammsugaren hinner varva upp innan det börjar flyga spån.
 
En snabb fix är att vika en bit kartong eller motsv runt sågen bakom klingan och silvertejpa fast i sågen, precis i sprutriktningen alltså. Gör rejäl skillnad men den knövlas ihjäl (mina snabba fulvarianter iaf) när jag gerar. Tror Festools Kapex har en löstagbar dito med nån sorts snabbfäste, önskar jag hade det.
 
Om jag inte kommer ihåg helt fel så fanns väl Kärcher 3.500P för 995 i den senaste Coopbladet från Bergvik. Kan ju vara på andra coop också.
 
importensketsig skrev:
En snabb fix är att vika en bit kartong eller motsv runt sågen bakom klingan och silvertejpa fast i sågen, precis i sprutriktningen alltså. Gör rejäl skillnad men den knövlas ihjäl (mina snabba fulvarianter iaf) när jag gerar. Tror Festools Kapex har en löstagbar dito med nån sorts snabbfäste, önskar jag hade det.
Det är en mycket bra lösning. Själv har jag popnitat på en bit glasskartong på samma vis. Tanken är att byta det mot någon gummimatta en vacker dag. Tyvärr är Makitan lite struligt konstruerad -- kylluften som passerar genom motorn blåses ut runt axeln till klingan. Resultatet blir att spånsprutet från klingan störs av ett ganska kraftigt luftflöde som inte direkt är riktat åt rätt håll. Korkat.
 
Jag har en billig Meec-dammsugare från Jula och den kan jag inte rekommendera till någon. Den låter mycket, suger dåligt och välter lätt (gör att flottören stryper helt).

Nu är jag på jakt efter en ny grovdammsugare som fungerar och såg att tidningen "Gör det själv" rekommenderade Einhell RT-VC 1630 SA som "bästa köp". Har dock inte lyckats hitta den i någon affär här i Norrköping så nu funderar jag på en Herkules SR 30 EA som jag hittat på Bauhaus.
Är det någon som testat någon av dessa?

I testet ovan hade de även med Biltemas grovdammsugare som någon nämnde tidigare och den var tydligen riktigt imponerande till det låga priset. Nu har jag dock fått nog av maskiner i det allra billigaste segmentet. (Kanske man slipper att vara så arg jämt om man har bättre grejer;)

Så är det någon som vet något om framförallt Herkulesmaskinen?
Jag har inte lyckats hitta några recensioner e.dyl. på den men det är ju 5 års garanti och den såg ju fin ut på hyllan på Bauhaus ;)

Mvh Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.