Hej!
I mitt lilla byggprojekt har jag nu kommit fram till att börja koppla in några av datauttagen och känner mig lite vilsen...
Det är 2vägs ELJO Trend RJ45, och jag har utan större problem fått ordning på det ena uttaget, men...som vanligt ett men... det finns ju 2 uttag - måste de då ha varsin kabel(?) eller går det att brygga från det första till det andra (i samma dosa/uttag) ? :S

Och fråga nummer två...jag använder skärmad kabel, och uttaget är även det skärmat. Så...jag antar att det hela bygger på samma princip som en EKLK el kabel, där man kopplar in jordflätan som löper längs med skärmen i uttaget för att få en sammanhängande avskärmning...men var fäster jag in den lilla skärmtråden i uttaget?
 
Varsin kabel är det rätta sättet. En nödlösning kan vara att dra två ledarpar till vardera men då begränsas man till att köra max 100 Mbit/s, inget jag rekommenderar. Bygla mellan uttagen funkar inte.
Rekommendationen brukar vara att skippa skärmen, större chans att den bråkar än att den tillför något positivt i normal hemmiljö.
 
alfista skrev:
Varsin kabel är det rätta sättet. En nödlösning kan vara att dra två ledarpar till vardera men då begränsas man till att köra max 100 Mbit/s, inget jag rekommenderar. Bygla mellan uttagen funkar inte.
Rekommendationen brukar vara att skippa skärmen, större chans att den bråkar än att den tillför något positivt i normal hemmiljö.
Okej, tackar för svaret! :)
Men oavsett om jag väljer att koppla in skärmen eller inte... om man installerar med skärmning - var fäster man "tråden" från skärmen?
Egentligen bara nyfiken på hur det är tänkt... :D
 
nu har jag inte monterat just det uttaget men normalt sett finns det en kabelhållare/dragavlastning av metall där man kan få kontakt för skärmningen.
 
Drar du skärmat så skall du koppla in skärmen och göra korrekta jordförbindelser.
Vad är annars vitsen med att dra skärmat som är dyrare än oskärmat?

Samt att du kan få problem om du inte ansluter skärmen korrekt.
 
EyEr0n skrev:
Samt att du kan få problem om du inte ansluter skärmen korrekt.
Nu blir jag än mer nyfiken - :)
Vilka problem kan uppstå?
Och hur skall en helt korrekt skärmning utföras? Var skall den kopplas in etc, vilka komponenter används etc...
Otroligt tacksam för svar!
 
S
Problemet är väll om man börjar blanda, har skärmat i väggen sen vissa sladdar oskärmade, switchar som är skärmade men sitter i oskärmade uttag, osv osv.
Kör man ett nät helt skärmat så är det inga problem, men som någon skrev så är det fullkomligt onödigt i hemmiljö....
 
Nej, det blir i stort sett inga problem. Det är en myt att en skärmad kabel som inte jordas skulle bli en "antenn" och fånga upp signaler från när och fjärran. Tvärtom är det så att man *inte* skall installerad skärmad TP-kabel såsom det är tänkt eftersom det *garanterar* jordloopar/många anslutningar till jord. Istället så är det bättre att ansluta ena änden av skärmen till sann jord (alltså inte via RJ-45 uttaget och tillhörande utrustning). Företrädesvis i patchpanelen. Mao ojordade uttag i båda ändar och skärmen direkt ansluten till sann jord i patchpanelen. (Men eftersom det inte är uppfyller standard så kan man inte beställa ett sådant nät i en professionell installation och därför så beställer man oskärmat istället.)

En oansluten skärm ger ca 20dB störskydd mot inträngande RF och en enkeljordad ca 40dB. Båda är alldeles utmärkta marginaler. (Se exv. http://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Guide_7_Antenna_Myth.asp)

Problemet som upplevs med jordade nätverk i störd miljö är det omvända, alltså att en störd spänningsmatning letar sig *in* i kabeln via nätaggregaten i den anslutna utrustningen (datorer) eftersom dessas jord är ansluten till skärmen. Det är därför man rekommenderar fiber om man har fält starkare än 3 V/m. Har man det så har man typiskt ingen vidare jord i huset heller.
 
En skärm som inte är ordetligt jordad i stativ anser jag inte uppfyller standard.
Sen om man behöver ansluta andra ändan eller ej anser jag vara beroende på inststallationen.
Normalt räcker det fint med en ända men är miljön illa nog så.

Att det alltid skulle vara datorer som trycker in störningen i kabeln håller jag inte med om.
ett typexempel är en kund där man hadde skärmade operartörsbås med god jord och sen gick kabeln genom industrilokalen till ett KK rum. Den kabeln fungerade som en finfin antenn och byttes rätt snabbt ut mot en fiber
 
Ja, jag menar alltså inte att en skärmad kabel är imun mot varje form av RF-interferens. Bara att den är bättre än motsvarande oskärmade. Det finns en allmän föreställning att en oansluten skärm skulle vara sämre än att inte ha någon skärm alls. Och så är det bevisligen inte. Sedan finns det som sagt fall där en skärmad kabel bevisligen fungerar sämre än en oskärmad, men jag hävdar med bestämdhet att det i de fallen handlar om en "korrekt" jordad installation där det är jorden som injicerar störningar i kabeln via skärmen, det rör sig alltså inte om en rf-störning, och om man klippt jordningen till kabeln så hade den klarat sig bättre, i alla fall bättre än motsvarande oskärmade kabel. Sedan behöver det som sagt inte vara bra nog, det är därför det ofta är lika bra att gå till fiber direkt i störd miljö.
 
Vi är så offtopic så du får ett PM istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.