Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu handlade ju den här tråden från början om ett bygge som 4 år efter "färdigställande" fortfarande är behäftat med många grova fel. Ett bygge som är utfört av en stor svenske byggfirma. Så blanda nu inte in östatshantverkare för 275 kr i timmen. Fullt möjligt att det var sådana som anlitades av Järntorget.

Jag kan inte förstå hur någon kan tycka synd om ett företag som på 4 år inte åtgärdat de fel de ställt till med. Det finns inga ursäkter för att ett sådant företag skall få fortsätta agera på marknaden. OK det har varit en tvist som drar ut på tiden, OCH...??

Seriösa företag hamnar inte i tvist.
 
Bra hempularen. Dessutom tror inte jag, att något av inläggen här, som försvarar byggbolaget, kommer från person, som själv sitter i nybyggd villa.
 
Nimajneb skrev:
Tur att inte tex bilindustrin kör med den principen.... ska jag åka till fabriken o kolla när bilen sätts samman samt köra kontroll av komponenterna och sedan när jag fått den ränna in i en bergvägg för att kolla krocksäkerheten:rolleyes:
Här har vi ju ett av problemen.........

Man kan inte köpa en husentreprenad på samma sätt som man köper ett nytt serietillverkat föremål, den som gör den jämförelsen är ohyggligt naiv.

Att ha expertis inkopplat från köparens sida är en jättebra ide´ för att att minimera risken för trubbel i allt från luddiga avtal till firmor som borde syssla med ngt helt annat än byggnation, och det är faktiskt det första rådet jag brukar ge till de bekanta som ska bygga hus -kontakta någon som är juridiskt kunnig och som vet vad det handlar om. Det behöver inte vara så märkvärdigt, någonstans mellan 10-20 timmar tror jag man kommer riktigt långt med och bör vara bra investerade slantar.

För att göra en bättre jämförelse med bilbranschen (den förra var ju riktigt usel).......Om jag stod i stånd att köpa en gammal ferrari i miljonklassen från 60-talet i ex. Lettland, så vore det första jag skulle göra att leta upp en expert på bilen för att kunna kolla upp bilen ordentligt just för att slippa problem, självklart i min värld.
 
pappskallen skrev:
Här har vi ju ett av problemen.........



För att göra en bättre jämförelse med bilbranschen (den förra var ju riktigt usel).......Om jag stod i stånd att köpa en gammal ferrari i miljonklassen från 60-talet i ex. Lettland, så vore det första jag skulle göra att leta upp en expert på bilen för att kunna kolla upp bilen ordentligt just för att slippa problem, självklart i min värld.
Dålig jämförelse, det gör vi med gamla hus i Sverige med, kollar upp dom, oavsett dom är byggda med arbetskraft från Lettland eller Sverige. De hus som visas i inslagen är prefabhus med trästomme, Vad är det som är komplicerat med ett sådant bygge: Ingenting, absolut ingenting. Det är de som bygger dessa skandalhus, som saknar kunskaper, om det mesta här i livet, då inräknat hur man behandlar kunder. Hör Du pappskallen, gå ut i ett kolloniområde, och begrunda hur skomakaren fäster upp detaljer med många 5 tumsspik för det skall bli starkt, medan bagarn använder dyckert, för han har inga andra
 
saturnus skrev:
Dålig jämförelse, det gör vi med gamla hus i Sverige med, kollar upp dom, oavsett dom är byggda med arbetskraft från Lettland eller Sverige. De hus som visas i inslagen är prefabhus med trästomme, Vad är det som är komplicerat med ett sådant bygge: Ingenting, absolut ingenting. Det är de som bygger dessa skandalhus, som saknar kunskaper, om det mesta här i livet
om det är programen (fuskbyggarna) du menar med "inslagen" så har jag inte sett dom, men mina åsikter om att ha en sakkunnig på "sin" sida gäller i princip alla affärer över millen som man inte är helt hundra på, Aktier, bilar, juveler osv. osv. självklart även prefrabhus!
och precis som du beskriver så om inte annat för att kunna genomskåda dom rötägg som finns på marknaden (som ju även finns bland säljare av aktier, bilar, juveler osv.)

Jag använde f.ö själv en kille till mitt bygglov av garage för ett tag sedan, allt rätt från början utan att behöva göra avkall på någonting, just för han visste exakt hur och vad och i vilken ordning allting skulle göras. Några få timmar som var väl värda sitt pris.


saturnus skrev:
Hör Du pappskallen, gå ut i ett kolloniområde, och begrunda hur skomakaren fäster upp detaljer med många 5 tumsspik för det skall bli starkt, medan bagarn använder dyckert, för han har inga andra

Oooookeeej......???!!!??
 
timmelstad skrev:
Men hallå, för det första har JAG aldrig hänvisat till KA, det är det andra i tråden som har, det räcker om du diskuterar med mig och bemöter mina argument, inte andras, blir mycket lättare så. Men diskussionen om det här med konsult uppstod när du föreslog det för att man inte bara kan lita på att saker och ting blir som man beställt. Vilket är vad jag vänder mig mot. Må så vara att det funnits undermåliga underlag eller vad du vill, men så har inte varit fallet i de "fall" vi diskuterar i den här tråden, utan problemet är att de som skulle bygga huset inte följt instruktioner, avtal och överenskommelser som funnits. Vilket man enligt mig inte ska behöva anlita en extra konsult för att få säkerställt att det sker.

För övrigt så förutsätter i stort sett alla dina argument här ovan att man INTE bygger på totalentreprenad.
Nä, så sant, sorry, det var inte du som tog upp KA.

I övrigt så tog jag upp det här med projektledare som ett svar till Mikael_L och Bambi:s fundering, det börjar i mitt inlägg nr 63. Det var alltså inte absolut knutet till kunderna som diskuteras i tråden utan en allmän fundering på vad man kan göra om man har behovet av hjälp. Om du läst det innan så hade du sett det och inte gnatat vidare kanske.
Annars så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, jag vet inte vad du har för erfarenhet av byggnation men om du är byggare så verkar det tyda på en räddsla av att kunden har expertishjälp, i annat fall så kanske du ser någon prestige i att inte ta hjälp eller så förstår du inte vidden av ett större projekt och som okunnig byggherre med tidsbrist ta hand om allt själv.

Det jag tar upp gäller både total och enskilt inköpta, jag har varit på byggen utan projektledare som funkat bra och det pga en HE som haft koll på allt, varit den som "tjafsat" med kunden osv så att ingen UE ska behöva, m a o så har ju denna byggare funkat som både projektledare och HE vilket kan bli fel i slutändan. Jag har varit på byggen med projektledare och det har funkat kanon rakt igenom men jag har också varit på byggen som verkligen haft behov av projektledare, det kaoset som kan bli är inte kul för någon part. Man måste betänka att man som byggherre är byggherre och har man inte tid eller kunskap så kan det gå snett, hur kompetent byggaren än är.

Men det är alltid skillnad på projekt och projekt samt vad har man att förlora på att anlita någon till hjälp som håller koll på allt från ritning till besiktning plus garantibesikningar. Självklart är det en kostnad men man får ju väga det mot egen tid man lägger ner i projektet.

Men eftersom det här då tydligen gått OT så är det väl inte så mycket mer att orda om, om någon vill diskutera projektledare så öppna en ny tråd.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Undrar om det bara är ett fåtal hantverkare som vill lägga över kontrollansvaret på kunden istället för att ta fullt ansvar för utfört jobb? Det kan väl inte vara majoriteten ...eller......kan det.... iaf här så hör vi mest ifrån en av kategorierna;)

Tur att inte tex bilindustrin kör med den principen.... ska jag åka till fabriken o kolla när bilen sätts samman samt köra kontroll av komponenterna och sedan när jag fått den ränna in i en bergvägg för att kolla krocksäkerheten:rolleyes:
Hmmm....som elektriker så har jag gedigna egenkontroller att utföra innan jag kan släppa en anläggning (det har ju även de andra yrkesgrupperna) så för min del spelar det ingen roll om byggherren själv har ansvaret eller om han har anlitat någon, det jag vet är att byggaren inte kan ta det ansvaret mer än att se till att det kommer ut en elektriker och fixar eventuella fel. Att anlita någon till en totalentrepenad innebär inte att man kan släppa allt ansvar som byggherre.

Din jämförelse med bilar är ju bra på det viset att de kontroller som görs av fabrik är detsamma som de kontroller som görs av hantverkarna på ett bygge, helt enligt upprättade kontrollpapper. Bilar återkallas ju titt som tätt för byte av delar som visat sig att inte hålla måttet, så kul att du med en jämförelse nu håller med ;)
 
saturnus skrev:
Svammel Swedberg, hur vill Du då ha det vid en operation, där kunden är nedsövd, eller hos Tandläkaren.
Byggherren ansvarar för att bygget uppförs enligt gällande regler. Men med din syn, så är det utomordenligt bra, att TV 4 tar fram och granskar byggfusket, ett fusk som utförs av kvalificerade hantverkare inom dagens byggsväng, med byggbolagens goda minne. Och vad menas med totalentreprenad eller nyckelfärdigt?

Andra här, är också förvånade över att det finns flera, som anser det är OK med alla byggfelen, och att det är rätt åt byggherren, att denna hamna i knipa. Detta måste bottna i någon avundsjuka, för att man inte själv har möjlightet att få beställa ett nytt hus, eller en ny bil.
Ingen anser väl att det är ok med byggfel.....nu har diskutionen dragit iväg på ett sidospår där andra saker diskuteras paralellt och det är uppenbart att det finns dom som inte vet vem som har vilket ansvar vid olika tillfällen. Därmed kan det vara bra för en byggherre att anlita expertis så att allt blir rätt gällande allt, inte bara det byggtekniska. Det byggtekniska är bara en sak i det stora hela.
 
hempularen skrev:
Seriösa företag hamnar inte i tvist.
I så fall är inget av de större företagen i sverige seriösa då. Ju fler kunder man har och större projekt så föreligger ju risken för tvister, befogade eller obefogade, jag kan inte hålla med dig om den teorin.
 
Konstigt det här egentligen.....säger man något om att en kund måste ta sitt ansvar så blir man bemött negativt, nämner man något som kan hjälpa en kund att undvika problem blir man bemött negativt, håller man med en som är kund som klagar men flurar lite på om kunden gjort något som gjort att tvisten uppkommit blir man bemött negativt, påtalar man något om att billigare hantverkare kanske ger kvallité i jämförelse med kostnaden blir man bemött negativt, vill man reda ut varför ett program som fuskbyggarna i många delar är vinklade och ger delvis felaktig bild blir man bemött negativt, vill man tala om varför man tar betalt blir man bemött negativt, talar man om att man föredrar ordentliga handlingar från kund inför ett projekt blir man bemött negativt, säger man något om hur en kund ska "tackla" sin byggare blir man bemött negativt, berättar man något som en kund ska tänka på innan ett projekt blir man bemött negativt, tycker man att en kund har rätt i sina klagomål men kommer med förslag på hur man kan undvika det en annan gång eller hur andra ska undvika samma sak blir man bemött negativt osv osv......bemötandet i samtliga fall är i regel också från samma personer på forumet och med tanke på att snacket är relativt lika ute i verkligheten så är det kanske inte så underligt att många hantverkare undviker att göra jobb åt privatpersoner.

Det är min reflektion det, spelar alltså ingen roll om man håller med/hjälper hantverkare eller privatkund för negativt bemötande ska det viss vara så länge man är en hantverkare.
 
Glufsglufs skrev:
Din jämförelse med bilar är ju bra på det viset att de kontroller som görs av fabrik är detsamma som de kontroller som görs av hantverkarna på ett bygge, helt enligt upprättade kontrollpapper. Bilar återkallas ju titt som tätt för byte av delar som visat sig att inte hålla måttet, så kul att du med en jämförelse nu håller med ;)
För att bygga vidare på detta så gör även bilmontörer och konstruktörer fel. Men skillnaden verkar vara att bilbranschen verkar ta mer seriöst på sina misstag och det finns ofta servicemeddelanden som går ut till verkstäderna om att fixa till saker som inte ens kunden märkt och som åtgärdas vid nästa service.

:)
 
Nimajneb skrev:
För att bygga vidare på detta så gör även bilmontörer och konstruktörer fel. Men skillnaden verkar vara att bilbranschen verkar ta mer seriöst på sina misstag och det finns ofta servicemeddelanden som går ut till verkstäderna om att fixa till saker som inte ens kunden märkt och som åtgärdas vid nästa service.

:)
Du ser inte skillnaden i defekta bromsar på en bil och ett bakfall i ett badrum?

Om man nu tvunget ska jämföra alltså.....
 
Mikael_L
Jag håller med rätt många här, ifråga om en sak (några saker).

Att man är orolig och undrar vad man ska behöva göra för att försäkra sig om ett någorlunda problemfritt husbygge.
Såsom bambi, jag m.fl. undrar.

Att en lösning kan vara att utföra lite kontroll under byggets gång, såsom jag och glufsglufs m.fl är inne på.

Att egentligen borde man inte behöva kontrollera att jobbet utförs korrekt, såsom Nimajneb, saturnus, hempularen m.fl tycker.
Och detta håller jag också med om, som jag skrev först i inlägget, men jag är övertygad om att de flesta tycker så, alltså även glufglufs, pappskallen, sedberg m.fl.


Men så länge en del byggare saknar heder och moral och det är svårt att i förväg veta om man fått tag i en schysst en eller ett svin ska man kanske bita i sura äpplet och vara lite proaktiv och se till att "just mitt hus" inte kommer bli inslag i nästa säsong av "Fuskbyggarna".
Katastrofhusbyggen tror jag faktiskt är relativt ovanliga, det kan väl knappast vara mer än en procent av byggherrarna som råkar ut får sådana.
Men hus fyllda med småfusk och småslarv är nog relativt vanliga, utan att ens ägarna vet om detta trots några års boende där.

Personligen skulle jag hellre skippa 5 års vanlig villaförsäkring de första fem åren efter färdigt hus och lägga dessa pengar på en kontrollant som höll ögonen på byggarna. :)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Att egentligen borde man inte behöva kontrollera att jobbet utförs korrekt, såsom Nimajneb, saturnus, hempularen m.fl tycker.
Och detta håller jag också med om, som jag skrev först i inlägget, men jag är övertygad om att de flesta tycker så, alltså även glufglufs, pappskallen, sedberg m.fl.
Håller absolut med, i den bästa av världar så......MEN precis som i dom flesta andra branscher så finns det aktörer som borde ägna sig åt något helt annat och då får man dom konsekvenser som beskrivs i dessa trådar vi diskuterar i.

Man ska komma ihåg att en sak som komplicerar det hela är att till skillnad från dom flesta andra sällanköpsvarorna så skiljer sig varje objekt åt, även på prefabhus, olika grunder/tomter, tillval/ändringar, klimat tex.
Detta till skillnad från plattvn, bilen eller stereon.


Mikael_L skrev:
Men så länge hedern, moralen osv ser ut som den gör i byggbranschen
Det är den här typen av uttryck jag inte gillar, generaliserande och svepande.
När JAG läser det får jag intrycket att i stort sett hela branchen har låg moral och är utan heder, men det är definitivt inte MIN uppfattning av det hela, tvärtom så är dom flesta kunder jag möter jättenöjda och dom allra flesta företag seriösa med några få undantag.
 
Nimajneb skrev:
För att bygga vidare på detta så gör även bilmontörer och konstruktörer fel. Men skillnaden verkar vara att bilbranschen verkar ta mer seriöst på sina misstag.
Tycker du?? Jag tycker nog inte dom är så mycket bättre. Hände väl titt som tätt att biltillverkare som inte ville ersätta kunder för till synes självklara fel var uppe till granskning i ex plus.

Har även ett färskt exempel där en säljare vi jobbar med fick nobben på några fel som inte borde kommit så tidigt (bla. rost och trasig ac) -nix, bilen är två år och två månader sa tillverkaren=ingen garanti. svenskt märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.