Det första jag gick igenom var det elektriska i stugan, och jag blev fruktansvärd livrädd när jag började rota i den.
Jag hade krypström i elen, tog bort en säkring fick ca100 volt ur väggutaget som säkringen var från, sedan började jobbet som tog mig några timmar. Frugan fick inte komma i näheten av elen innan det var fixat, troligen en förklaring till första krashen av beredaren men inte andra. Ex. på elfelen nollskruven var inte åtdragen, döda möss i proppskåpet,det blev ny el central med jordfelsbrytare, blottade ellednigar i väggen bakom köks fläkten,( det satt 2 lösa 1,5 ekk dragna till väggutaget på arbetsbänken (ny eldosa med flexrör)) kopplingsdoser fulla med vatten när det regnade ute och inte tala om alla förlängningskablar som ligger nergrävda under gräsmattan på ca:10cm. Summa sumarium andra och tredje beredaren har inget med eken att göra.

Innan någon börjar klaga på elinstallationerna skall tilläggas att jag innehar Allmän Behörighet AB

Jag undrar är det någon som vet vad tempen på vattnet blir i dom nya ducharna som ser ut som stolpar som solen värmer upp?
 
Som ett inlägg till den ursprungliga frågan: Vi kör med 80l i vår stuga och det funkar rätt bra.
Man kan inte ta långduschar om man är hela familjen - men ett par st 5min + disk är inga problem...

/K
 
Vi installerade en 100 liters Nibe i somras. Hade först tänkt köra på en 150 liters men av utrymmesskäl funkade det inte riktigt. Är positivt överraskad av att varmvattnet ännu aldrig tagit slut. Med två tonåringar + två vuxna och en utedusch inkopplad BORDE det inte fungera, uteduschen uppmuntrar nämligen till låånga duschar.
 
klaskarlsson skrev:
Som ett inlägg till den ursprungliga frågan: Vi kör med 80l i vår stuga och det funkar rätt bra.
Man kan inte ta långduschar om man är hela familjen - men ett par st 5min + disk är inga problem...

/K
Fem minuter - det är väl en långdusch?
 
andersmc skrev:
Fem minuter - det är väl en långdusch?
Well - allting är ju relativt - både fru och mina döttrar håller nog inte med om att 5 min är länge - prova 20 min :)

/K
 
Vi har en 60 liters som ger ca 30-40 minuters duschning. Knepet är att ställa vvb på så hög temp som möjligt, 90-95 grader. Det andra viktiga knepet är att använda en strypbricka/flödesbegränsare/konstantventil mellan armatur och duschslang som ger max säg 6 liter/minut och dessutom ha ett duschhandtag som funkar vid låga flöden.
 
det där med vattenbesparande med luft vet jag inte om det fungerar då vi inte har det men kan ju säga att frugan duschar länge endast då det kommer för dåligt vattentryck i kranen så håret tar längre tid att bli genomvått och schamporester har svårt att försvinna - så frågan är ju då om det där hjälper förutom att risken för legionella med vald metod troligen är större vad jag läst men det är möjligt att det inte heller stämmer

det där med vattenbesparande luft passar ju för oss korthåriga och i synnerhet flintskalliga personer i alla fall - borde kanske kräva korta frisyrer på alla som en ekologisk grej för att hushålla på varmvatten?

bra att du påtalade elproblemen då el och vatten är fokus åtminstone för mig
 
tio_Pepe skrev:
Kan man seriekoppla två små VVB? Så använder man bara en i normalfallet och båda när man har gäster.
mickearos skrev:
Låter som en bra idé spontant. Men parallellkopplat.
Varför då? Varför inte seriekopplat?
 
finns det någon som en ide om jula.se varmvattenberedare som heter
Artnr: 436033) , eller Art.nr: 436032?
är dom bra eller?
 
PhuongLy skrev:
finns det någon som en ide om jula.se varmvattenberedare som heter
Artnr: 436033) , eller Art.nr: 436032?
är dom bra eller?
Märket har jag ingen aning om.
Jag kollade dock på genomströmmningsberedare till min stuga.
Föll på att det krävs för mkt effekt om det skall vara ngn nytta, alternativt en gasdriven.
436032 - ger ju 2.9l/min max - vilket jag inte tror räcker till en dusch, dock säkert till att värma diskvatten.
Och för det måste du ha 5 kw - dvs trefas !??. Det står iof 25 A 230 V - Men jag har nog inte sett ngn som har 25 Amp enfas installerat !?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.