Hej,

Är på g att bygga nytt hus och funderar om en kombi kamin med ved/pellets http://www.pelletskungen.se/wpage.aspx?pageno=25 skulle kunna vara något för att värma upp huset.

Tänkte ha FTX vent och kompletera kaminen med acc-tank solfångare och elpatron.
Huset blir antingen Villa varm med 340mm isolering eller Fiskarheden med 260mm.

Ca pris för kamin,acc-tank elpatron inkl installation ca 100 000.

Någon som har nån ide om det kan vara värt att satsa på ?
Hur mkt pellets skulle gå åt ?
Detta kontra bergvärme ?

Tacksam för åsikter
 
  • Gilla
Linneaus
  • Laddar…
Hej!

Jag ser inga problem i den anlägningen. Kaminen med en tank på 500 ell 750L kommer
utan problem orka värma upp et hus i "vanlig" storlek (ni skriver inte hur stort hus ni tänker bygga). Åtgång av pellets beror ju på husets storlek samt hur mycket ved ni eldar, nogon kan säkert räkne ut åtgången av energi i huset och omsätte det till ton pellets.
Lykka till med projektet.

Henrik
 
Det ni verkligen ska fundera över är väl om det kommer att kännas lika kul med pannrum i vardagsrummet om 5-10 år?? Om ni lägger på lyxinvesteringen i solvärme också så har ni en bra slant till tex bergvärme eller pannrum + enbart pellets/elpanna.

Ett riktigt värmesystem är nog mer värt vid en ev. försäljning också...
 
Hej,

Huset kommer att bli i 1 3/4 utförande och 173 kvm.

Målet är att huset ska vara så pass välisolerat och att med återvinningen på ventilationen inte ska behöva elda så mkt.

Det som jag tyckte va bra är att man har valmöjligheten att välja på ved och pellets.
Nu när man är ung och frisk ser jag inget problem med att hålla på med ved och att sen när man blir lite äldre kunna köra mer pellets.
Mellan ca april-sept slippa elda genom att solfångarna tar över tappvatten.
Sen sväljer kaminen upp till 55 cm ved.

Nackdelen som jag ser det är förvaringen av pellets och var priset kommer att ta vägen om några år.

Pannrum i vardagsrummet kommer det inte riktigt att bli,pelletsen kommer att fyllas på från baksidan som blir i groventre och eftersom vi ändå tänkte att vi skulle ha en kamin så kommer veden ändå in i vardagsrummet.

Sen om man jämför bergvärme eller pannrum + enbart pellets/elpanna så måste man lägga på kostnaden för en kamin som "ingår" i detta system.

Som du säger Henrik,det skulle vara intressant och veta HUR mkt ved/pellets det kommer att gå åt.
 
Hej
Överväger att bygga ett passivhus och har funderat mycket kring ved och pellets kombinerat med solvärme. Skulle helst vilja kunna elda både med ved och pellets och då verkar ju denna Helios hybrid vara ett bra alternativ. Ett annat alternativ som jag tittat på är Kakelugnspannan http://www.kakelugnspannan.com/produkter.html
och kakelugnen 400 PAssiv. Enligt hemsidan ska dessa dessutom gå att kombinera med en pelletsbrännare. Det verkar också som att man kan bygga in den precis som man vill. Dessutom så skulle jag slippa sätta in en ack tank eftersom kakelugnen i sig rymmer minst 400 liter. Den ger också enbart ca 15 % strålningsvärme (resten till vatten) vilket är en förutsättning för att jag inte ska få för varmt när jag eldar.

Vad har Helios Hybrid för verkningsgrad och hur mycket strålningsvärme ger den?
 
Hej,

Ja vi har tittat lite på Kakelugnspannan oxå men hade inte sett att det fanns med pellets.
Verkar som att det blir ganska mkt dyrare plus att vi redan har köpt ack.tank och tappvattenautomater till både varmvatten och solsidan.

Heliosen ger ingen eller mkt liten strålningsvärme,man kan dock koppla till en rör med fläkt och leda in värme i något rum.Har kännt på kaminen under eldning och fronten blir bara ljummen.
Verkningsgraden ligger på 80-85%.Här finns en pdf fil om kaminen. http://www.heliostecnologie.it/ING/3-TECNICA-HTC.asp
 
Varför fundera på att ha pannrummet i vardagsrummet om det finns bergvärme som alternativ.
Verkningsgrad på 80% har gamla kombipannar som pelletseldare fraktar till skrothandlarn.
Tycker minst sagt att allt det här låter som en dålig ide. Försäljare kan få vad som helst att låta bra.
 
Redigerat:
Vill inte ha en elpump...
 
  • Gilla
pyerdarn
  • Laddar…
Bygger ni ett villavarm så bör det inte gå mer än 11-12000 kWh/år, Gör ni enligt deras standard på golvvärmen som är snabb o inte behöver många grader över 35 för att klara kallaste dagarna så skulle jag inte fundera på annat än jordvärme då ni klarar er med minsta pumpen på 6 kW o lär galant nå cop4=3000 kWh/år för vv/värme.. Alt skulle bergvärme o installation av frikyla vara nått;)

Solfångare i all ära men det är dyrt o ni lär få ut maximalt 3000 kWh som ni har nytta av för solen ger istort inget när ni behöver värme, Med sol+pellets kommer ni ändå behöva drygt 2 ton pellets= ca5500:-/år+ sotning 1000:-/år
Förmodligen blir jordvärme billigare än den kombinatinen både i installation o inköp samt drift..

Så du bör nog tänka över o räkna lite på vad du ska välja, Pelletspriset ökar istort lika mycket som elpriset ser jag som pelletseldare:(
 
Villa varm huset är redan byggt och golvvärmen är ingjuten i plattan.Huset är på 173kvm och vi har redan märkt hur välisolerat huset är.
Grejen är att vi redan bestämt oss för biobränsle och du har en bra poäng med att pelletspriset förmodligen kommer att följa elens därför vill vi satsa på både ved och pellets.
Jag tror att elpriset bara kommer att öka och öka och därför vill vi inte sitta om 10-15 år och vara beroende av en värmepump som drivs av el.Vågar inte ens tänka vad man får betala för en kwh då.(Bara min personliga åsikt)

Solfångarna är ju mest till för att slippa elda under en lång period av året och om/när kwh priset bara går upp så sparar man bara mer och mer på solvärmen.
Vi kommer att bereda varmvatten via tappvattenautomat och på solsidan har vi en värmeväxlare,alltså ingenting inne i tanken,hoppas att det kommer att betyda ett energisnålt system

Har tittat på Baxi oxå Bonus 30 men det vi gillar med Helios är att man får brasan i vardagsrummet på köpet
Problemet med Helios att den är rätt okänd och jag kan inte hitta nå vidare referenser.Känslan just nu är om man ska satsa på en riktig vedpanna/pelletsbrännare med bra verkningsgrad och prioritera bort den öppna elden i vardagsrummet eller våga satsa på Helios.
 
Du har rätt i att elpriserna nog kommer att stiga mer än biobränslet. Men att därför sätta en ineffektiv och brandfarlig panna i vardagsrummet i ett helt nytt hus är ingen långsiktig lösning.
När ni efter något år ledsnat på eländet blir det dyrt att ordna ett pannrum för eldning på modernt sätt. Då kanske ni i alla fall tvinga till värmepump.
Om huset någon gång ska säljas så blir det ombyggnadsprojekt på en gång och det drar ned priset
 
Är mycket nyfiken på vilket val ni gjorde, Calle&Lisa. står där själv just nu. Plattan är gjuten och det är förberett för en vattenmantlad kamin av något slag. Även vi bygger ett välisolerat hus med 400 mm isolering i plattan och en passivhuscertifierad vägg från A-hus. U-värde 0,11 och 0,7-0,8 fönster. 150 kvm. FTX-ventilation.Vad ska vi välja?

1. Vattenmantlad vedkamin (Caron Aqua) och Nordic Hybrid 500 systemtank med luftvattenpump .Ca 150 000 med installation o skorsten.

2. Pelletskamin (Baxi twist) och systemtank + solfångare. Vet ej kostnaden ännu.

3. Fjärrvärme finns i området. Kostnad ca 50000.

4. Annat

Fjärrvärme låter kanske som det självklara valet men eftersom huset kommer att kräva relativt lite energi så blir den fasta kostnaden relativt stor men o andra sidan blir det underhållsfritt och mindre utrymmeskrävande. Dessutom lockas jag av de andra alternativen eftersom jag får ett mer flexibelt system.

Nå, finns några goda råd där ute?
 
jonengs skrev:
Är mycket nyfiken på vilket val ni gjorde, Calle&Lisa. står där själv just nu. Plattan är gjuten och det är förberett för en vattenmantlad kamin av något slag. Även vi bygger ett välisolerat hus med 400 mm isolering i plattan och en passivhuscertifierad vägg från A-hus. U-värde 0,11 och 0,7-0,8 fönster. 150 kvm. FTX-ventilation.Vad ska vi välja?

1. Vattenmantlad vedkamin (Caron Aqua) och Nordic Hybrid 500 systemtank med luftvattenpump .Ca 150 000 med installation o skorsten.

2. Pelletskamin (Baxi twist) och systemtank + solfångare. Vet ej kostnaden ännu.

3. Fjärrvärme finns i området. Kostnad ca 50000.

4. Annat

Fjärrvärme låter kanske som det självklara valet men eftersom huset kommer att kräva relativt lite energi så blir den fasta kostnaden relativt stor men o andra sidan blir det underhållsfritt och mindre utrymmeskrävande. Dessutom lockas jag av de andra alternativen eftersom jag får ett mer flexibelt system.

Nå, finns några goda råd där ute?
Hej. Ber om ursäkt. Måste helt ha missat ditt inlägg för mer än ett år sen :surprised: . Det blev en Fröling pelletspanna med bulkförråd ute i garaget och kulvertrör in till huset. Är mycket nöjda med anläggningen.
Vad blev erat val tillslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.