Har börjat renovera och behöver en grovdammsugare för att koppla till diverse verktyg som kap/gersåg, cirkelsåg och någon typ av slipmaskin för att slipa spackelskarvarna.

Vill som vanligt inte betala för mycket och under 1000kr tycker jag att jag borde kunna klara mig.

Det finns på både Biltema, Jula och ClasOhlson för ca 700kr. Räcker en sådan och vilken av dem är bäst i så fall för pengarna? Behöver man köpa något speciell adapter för att kunna koppla dammsugaren till diverse verktyg eller är det standard?
 
Ämnet har diskuterats ganska flitigt och du hittar garanterat mycket bättre information med några sökningar än genom att starta ny tråd. Punkter som ofta kommer upp är 1) kör med påse, endast stora spånor från hyvel och dylikt kan funka utan, och 2) det är fint med sugstyrkereglering så inte slipar suger fast för hårt, 3) det är fint med uttag på maskinen som startar sugen när du startar verktyget.

Kärchers XXXX PT ("Power Tool") verkar vara poppis alternativ i budgetklassen (13-1500:- tror jag). Jag köpte en sån (2234 PT) och har varit hyfsat nöjd givet kostnaden (men just uppgraderat..).
 
En asksamlare mellan verktyg och dammsugaren skonar damsugaren mycket. Klarar även gipsdamm.
 
Har en asksamlare men slangen på den är så himla kort så den lär inte räcka för att koppla till slipmaskinen om man ska slipa spackelskarvarna på gipsskivorna i tak och på väggar.

Kärchers XXXX PT verkar bara finnas i maskinbutiken om man kollar på prisjakt. Utgående? 1500kr känns lite väl mycket men det kanske är vad man får betala för en bra maskin. Hur är maskinerna runt 700kr som jag nämde?

Funderar på om det verkligen går att använda autostart när man kopplar en kap/gersåg på 1800W. Då lär inte en 10A säkring räcka i alla fall.
 
Vad tror ni om Nilfisk Aero 20-01 för 995:- ? Den borde väll räcka?
Annars finns ju Kärcher WD 3.500 P för 1195:- med 4m slang och adapter för handverktyg.
 
Redigerat:
Jag kör ofta min dammsugare med kap- och gersågen, har aldrig haft problem med att säkringarna löst ut. I en bod jag har dippar dock ljuset något, men det vänjer man sig vid.

Edit:
Och jag skulle inte vilja leva utan autostart. Har känslan att dammsugaren sällan skulle startas om det inte skedde automatiskt.
 
Då låter det som att Kärcher WD 3.500 P för 1195:- borde räcka i så fall. Den har autostart samt verkar vara gjord för att koppla till verktyg med tanke på slanglängden och att det medföljer adapter.
 
Tyvärr kan jag inte rekommendera någon budgetmaskin. Jag har själv varit och vänt i det träsket och min åsikt är att de underpresterar något enormt. De billiga maskinerna är enligt mig rent skit. Hade själv en Kärcher 2234PT(?) och har kört en del med Nilfisk/Alto-maskin i samma prisklass och båda var lika usla. Min rekommendation är en maskin ur sortimentet för yrkesfolk. Både Kärcher och Nilfisk/Alto ha dito. Du får betala mer men får en maskin som faktiskt duger till det den är avsedd för. En svag aning säger att en Fein Dustex kan vara väldigt billig från Storbritannien (tänk på kontakten) eller Tyskland.
 
Antingen har du väldigt höga krav eller så låter det som att jag lika gärna kan köpa den billigaste för 300kr på Jula eftersom jag inte har lust att lägga ut flera tusen för en grovdammsugare.
 
Jag köpte en tusenkronors Kärcher, med autostart och metallbehållare på COOP för dryga 3år sedan när vi precis köpt hus.
Den åkte tillbaka då man fick hjälpa till och peta in färgflagor man försökte suga upp....

Jag är lite avskräckt efter detta.. men samtidigt tar de väl emot lite att slanta upp för tex. en Festool CTL26.
 
Kan verkligen alla grovdammsugaren runt 1500kr och neråt vara så dåliga? Känns som att det handlar om handhavande fel för jag har svårt att tro att det finns så mycket skit på marknade.

Misstänker att det är just de som har haft problem som läser tråden och inte de som är nöjda med sin billiga dammsugare.
 
En viktig sak är som sagt att inte lockas att prova köra utan påse. Veckfiltret sätter igen och frågan är om det nånsin blir som det ska igen, även om man försöker rengöra med tryckluft osv.

I övrigt så går det ju som inte göra fel. Man får helt enkelt vad man betalar för. Men värdelösa är dom inte tycker jag, min 2234 gjorde ju sitt jobb och jag komemr inte slänga den nu när jag köpt en Dustex heller, förmodligen slutar den som halvdedikerad sug för nån eller några maskiner i garaget, kanske i fräsbordet?
 
sankaboy skrev:
Antingen har du väldigt höga krav eller så låter det som att jag lika gärna kan köpa den billigaste för 300kr på Jula eftersom jag inte har lust att lägga ut flera tusen för en grovdammsugare.
Du har helt rätt, phl har väldigt höga krav. Icke destomindre har han helt rätt, det är en mycket stor skillnad i allt mellan "konsumentgrovsugare" och mer professionella maskiner. Om det är en skillnad som du uppskattar och tycker är värd skillnaden i pris är såklart svårt att avgöra. Men åtminstone på detta forum är det tydligt att många gått via en billig maskin till en dyrare, på grund av att man varit besviken på den billigare. Det är naturligtvis något som förekommer för de flesta verktyg, fast i olika utsträckning. En dammsugare används mycket och jag är av uppfattning att fler är besvikna på en billig dammsugare än antalet som är besvikna på en billig cirkelsåg. Till skillnad från de flesta andra maskiner är en dammsugare dessutom svår att enkelt uppgradera med bättre tillbehör (tänk sågblad, klingor, slippapper etc).

Den billigare dammsugarens viktigaste nackdelar är:
Sämre dammfiltrering
mycket sämre sugkraft
högre ljud

En del billigare dammsugare saknar dessutom:
autostart av verktyg
reglering av sugkraften

Sen är det de vanliga skillnaderna:
Sämre ergonomi, hållbarhet, andrahandsvärde, reservdelar saknas ofta, kort plastsladd etc.

Av nackdelarna ovan är det de två översta (filter och sugkraft) som är viktigast enligt min uppfattning. Rör det sig bara om en mindre renovering och ni samtidigt inte bor i huset så kan man ju komma runt problemet med filtreringen rätt bra genom att använda en mask för att skydda sig. Sugkraften är dock svårt att göra något åt - frestas dock inte till att ta bort påsen, då slits dammsugaren fort. Använd alltid hörselskydd så spelar det högre ljudet inte så stor roll. Avsaknad av autostart kan man som hemmafixare absolut klara sig utan (speciellt om man aldrig använt en maskin där det finns autostart;) ). Reglering av sugkraften kan man lösa genom att öppna ventiler (vet att jag har sett exempel på hemmabyggda lösning här på byggahus). De vanliga skillnaderna är de man får dras med när man köper billigare verktyg.

Sammantaget - det blir svårt att ge ett råd om man inte vet riktigt hur mycket du ska använda maskinen. Det är helt klart att en billigare maskin är mycket sämre på i princip alla punkter än en proffsmaskin. Om det motiverar det högre priset är svårt att säga. Rör det sig bara om en lite renovering så kanske det inte är så. Ska du renovera mer i framtiden så hade jag satsat lite mer pengar.
 
Även, om du som sagt söker lite, så komemr du nog hitta en del gamla inlägg om folk som kör vanliga dammsugare också och är nöjda. Ingen bra idé för gips och spackel, men spån kan jag gott tänka mig en billig vanlig dammsugare suger mycket respektabelt och inte går sönder av speciellt fort
 
Jag antar att jag inte är så kräsen. Har sugit upp gips och spackel med vanliga dammsugaren men tänkte att det e nog vettigt att ha en som är gjord för det nu när jag ska renovera hela övervåningen på ca 70kvm där alla väggar ska gipsas om mm.
Då e frågan om den billigaste på Jula kanske räcker eller hur mycket jag borde gå upp i pris för att få en som räcker. Julas är på bara 1000W och 8L så kanske Biltemas på 1200W 30L räcker.

Dock har jag märkt att det oftast är rätt kort slang på dessa billigare modeller varför jag funderade på Kärchers 3.500P som är på 1400W, 17L Start-/stoppautomatik och 4meter slang. Den ska dessutom suga ca 4080L/min så helt mesig kan den inte vara i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.