När vår tvättmaskin sätter igång med centrifugeringen så vandrar den iväg rätt ordentligt. Första gången så var jag helt oförberedd så då hörde jag bara ett väldigt liv från tvättstugan och när jag öppnade dörren så hade tvättmaskinen flyttat sig nästan en halvmeter ut från väggen och var snabbt på väg ännu längre bort. Vi antar att det beror på att underlaget inte är helt plant eftersom att det är fall till golvbrunnen. Vi testade att flytta tvättmaskinen så att den får byta plats med torktumlaren och inte står precis bredvid brunnen men den vandra ändå iväg och nu vågar vi inte tvätta alls.

Vad kan vi egentligen göra? Golvet i en tvättstuga ska ju luta mot golvbrunnen så det borde ju vara ett vanligt problem. Uppenbarligen så räcker det ju inte med att bara justera fötterna så att själva tvättmaskinen står rakt. Det finns ingen möjlighet att ställa den längre från golvbrunnen heller (men fallet är ju i hela rummet). Ska man skruva fast den i väggen på något sätt? Tur i alla fall att vi inte tänkt ha en tvättpelare...

Tvättmaskinen är en Siemens och den börjar vandra vid centrifugering på 1000 varv (1200 är max).
 
Det finns gummifötter att köpa som suger tag i underlaget och har en lite urgröpning på ovansidan för tvättmaskinens fötter.
 
C
Kolla om ni har tagit bort transportsäkringarna.
 
vojma skrev:
Det finns gummifötter att köpa som suger tag i underlaget och har en lite urgröpning på ovansidan för tvättmaskinens fötter.
Tack för tipset. Ska köpa det.
 
  • Gilla
J_791
  • Laddar…
cheetah1 skrev:
Kolla om ni har tagit bort transportsäkringarna.
Vad är det för någonting?
 
Hej. Kolla i era papper som ni fick med maskinen när ni köpte den. Det är så inte trumman ska gå sönder under transporten hem till er. MVH
 
Ola78
Transportsäkringar i en tvättmaskin är 3-4 ganska kraftiga skruvar som sitter bakpå tvättmaskinen i skruvade, brukar även vara en gummi eller plastbricka mellan plåten på maskinen och skruvskallen.
 
Och när väl transportsäkringarna är borttagna så gäller det att ställa upp maskinen helt vågrätt.
Underlaget behöver inte vara precis vågrätt för maskinen har justerbara fötter.
 
Går även att byta fötterna till vibrationsdämpande dito för riktiga verkstadsmaskiner. T.ex. "Cylindrisk Vibrationsdämpare typ D" från Kuntze.se. Art nr 1118.1534390, dim 50x30 mm M10. Har såna till min tvättmaskin Siemens för den skulle bli tystare och minska vibrationerna i träbjälklaget vid centrifugering på höga varv. Blev stor skillnad.
 
  • Gilla
Erica Victoria
  • Laddar…
Transportsäkringarna är till för att inte trumman skall skaka och slå sönder saker inuti maskinen vid transport. Trumman är upphängd i fjädrar och om säkringarna är kvar så kommer tvätten göra så att maskinen hoppar runt.
 
  • Gilla
Erica Victoria
  • Laddar…
Transportsäkringarna ska vara bort enligt min sambo. När han ställde upp maskinen nu senast så hade han mätt med vattenpass att den var rak också men den vandrade iväg ändå. Vi har problem med spisen också (verkar som att fläkten brann upp direkt vi slog på ugnen...) så det ska komma en reparatör och kolla på det och han ska se på tvättmaskinen då också.
 
Ju billigare maskin, desto lättare maskin - och desto lättare vandrar den. Min Miele väger ehumligt mycket och står på ett golv med fall mot brunnen. Den har inte rört sig en millimeter.
 
  • Gilla
Pontaaah
  • Laddar…
Jag håller inte med Consensus att vikten är hela sanningen har själv en svensktillverkad Asko maskin som gör 1800 rpm. och den flyttar sej inte en mm heller, men så har den balanskontroll riktig upphängning av trumman balansvikter av gjutjärn som blir mer nogrant än som ofta i billigare maskiner vikter gjorda av cement som kan spricka med tiden, dessutom är vinklar och tvättbalkar rätt utformade så att tvätten centrerar sej så man kan köra i 1800 rpm.
 
När jag köpte hus på 90-talet följde en ganska illa medfaren tvättmaskin med på köpet, den vandrade också omkring på golvet, tröttnade på det ganska snabbt så jag öppnade locket och där satt några fina röda plastbitar! Sen gick den som en dröm tills den blev degraderad till häst-prylstvätt alldeles nyligen. Så är ni säkra på att transportsäkringarna är väck? Annars måste det vara något allvarligt fel på maskinen, t.ex. en dämpare som skurit. Underlaget ska inte spela någon större roll, har själv ett ganska sluttande golv och en 1400 varvs LG, men den rör sig inte en mm, den vibrerar nästan ingenting.
 
Redigerat:
T
Ganska säkert att transportsäkringarna sitter kvar. För sådant beteende har inte en tvättmaskin, inte ens den billigaste varianten.
 
  • Gilla
Marcus Carlsson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.