Har ärvt ett hus där jag vet att det inte har dränerats om sedan c:a 60 år. Det har dessvärre resulterat i att källargolven är generellt ganska "hawaii". Det är en från början gjuten platta med förmodad armering, huset är byggt på i början trettiotalet. Min undran är om jag på ett säkert sätt kan bila bort källargolvet och gjuta nytt, utan att riskera olyckor eller ras? Murningen är gjord med "hålblock" eller vad det nu kallas.

Behöver grundmurarna stadgas innan en eventuell renovering påbörjas?

Det enklaste vore nog att riva huset inkl källare för att bygga nytt men dels har jag inte pengar till det, dels är nog inte kommunen så glada över det, då området är K-märkt, åtminstone på något "lättare" sätt.
 
Hus från 30-talet brukar väl ha sulor under väggarna och ganska tunna golv som inte är bärande.
Är det så, så borde du kunna gjuta om utan problem. I så fall är golvet antagligen inte armerat heller.
Om murarna behöver stadgas beror nog lite på vad det är för mark under och runt huset.
 
Tack för svaret!
I teorin stämmer det, åtminstone om jag tittar på ritningen. Får väl gräva runt grunden, som ändå måste göras om och titta på hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.