En idé för framtida handikappanpassning som jag tänker ta med mig om jag nån gång bygger ett hus är att centralt redan från början ha ett hissschakt, som från början görs till klädkammare. En handikapphiss är inte mer än max ca 4 kvm, har en granne som har det.
 
Enk Projektet skrev:
Centraldammsugare??
Jo visst tänkte jag på det också, men då får man väl springa med en lång slang i stället? För man har väl bara en, och ett urtag på varje våning, eller hur brukar det funka?
 
AXS
När det är så små plan kan man ha en kort slang på varje våning kanske.

Billy: Gillar länken, kul!

Anna: Men den tar ju ändå upp halva huset!
 
Och handikappanpassningen skall vara klar från dag ett. Inget som kan "eftermonteras" den dagen den behövs.
 
Ett projekt av din typ borde passa in som allra bäst på en svårbyggd slänt. Dels därför att ett högt hus på sådan tomt får billigare grundläggning än ett hus med stor utbredning, och del därför att man med sådant läge ändå måste ta ut nivåskillnaden interiört. Dessutom blir en fin utsikt ännu bättre med en våning extra.

Om möjligt kan man på sådan tomt med fördel placera entréplanet på en mellanvåning. Då blir det genast mindre trappspring, givet att man placerar köket på detta plan.
 
Sadana hus har vi overallt har i Japan. Det byggs i princip bara sadana. Sa du befinner dig i fel land... (^-^)
 
AXS
haavard: Men man måste kunna ta bort en del sen om man vill?
Om det är en vägg för mycket eller så.

billy: Det har jag inte tänkt på! får leta svår tomt helt enkelt. :)
Det har jag tänkt på, med en mellanvåning. Nedersta plan blid då halvt under marken.
Bra ställe för tv-rum. tvättstuga och värmecentral.
Blir lite som många amerikanska och brittiska hus.

Tokyoboy: Kanske får flytta!
 
Jag tycker att det verkar vara en riktigt häftig idé. I början av tråden påpekades att alla trappor tar upp en massa plats, men om trappor planeras rätt så fyller de samma funktion som en korridor eller annan kommunikationsyta. Jämför att planera ett 10 x 7 meter stort utrymme med 3 eller 4 rum där kommunikation med resten av huset sker genom en av väggarna, med att planera samma utrymme, men där du kommer in mitt i ytan, via en trappa. Ska du ha fler än två rum måste du på ett eller annat sätt ta dig till mitten av ytan, varför inte via en trapp. Under trappen kan man ha förråd, klädkammare eller städskåp.

Zeus: jag tror att du har en ganska bra placering eftersom du kommer upp mot väggen på de våningsplan där du har öppna ytor, men mitt i våningsplanet när du har flera rum. Däremot tycker jag att du ska utnyttja detta faktum genom att göra rummen på det översta våningsplanet större. Framför allt det övre rummet kan du dra ända fram till trappen.

EDIT: Sen är det klart att det inte är något kul att springa i trappor hela tiden och en massa andra invändningar här i tråden, som problem inom detaljplanerat område osv gäller ju också, men idén är ändå tuff, bra och originell. Jag hade gärna bott i ett sådant hus.
 
Redigerat:
haavard skrev:
Och handikappanpassningen skall vara klar från dag ett. Inget som kan "eftermonteras" den dagen den behövs.
Det är din åsikt ;)
 
Anna_H skrev:
Det är din åsikt ;)
Nej det är inte någon åsikt, det är lag på nybyggen.
 
Att ha hiss i nybyggda hus istället för förberett för hiss? Tror inte det du, lilla vän.
 
I västra Hamnen, Malmö byggdes det ju några hus till Bo 01 på det sättet: smala hus i tre plan. Det var utländska arkitekter som ritat dem och vissa undantag tilläts från gällande byggnormer. Totalt opraktiskt med vardagsrum på bottenplanet, kök en trappa upp och badrummet på plan 3.
 
Om man har det som Boverkets regler kräver i plan 1 (finns angivet ovan av Kejsaren Franz inlägg 4) så behövs definitivt ingen hiss. Om det är förberett för hiss så kan man ju dock installera den när man blir gammal och/eller handikappad. Handikappanpassning, med allt vad det innebär av storlek på toaletter och vändradier, kök och avskiljbara delar av rum osv., ska självklart vara klart dag ett.
 
Anna_H skrev:
Att ha hiss i nybyggda hus istället för förberett för hiss? Tror inte det du, lilla vän.
Nej men att huset är handikappanpassat, dvs du måste ha kök sovrum och badrum på nedersta våningen, du måste även ha utrymmen så att en rullstolsbunden kan röra sig fritt i dessa utrymmen. Resten av huset får du göra precis vad du vill med....

Säg så här, du måste som handikappad kunna leva i huset även om du är pank och inte får en krona av kommunen för att bygga om huset, dvs att ha förberett för hiss är inte tillräckligt om du inte har de nödvändiga utrymmena på bottenplan. Du kanske inte har råd att installera nån hiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.