Ja som ovan lyder.

Måste man verkligen ha ett abb hos Telia eller någon annan för att ha ADSL?
 
På något sett kommer du alltid få betala för kopparkabeln från station till dit hus. Om detta görs på din telefoni eller ADSL brukar i slutänden inte spela så stor roll. Har för mig att BBB erbjuder ADSL utan Teila abb. Men då sitter du fast i deras IP telefoni istället. Och där kan du inte köra med preifix och ringa med den som är billigast till just din destination i världen.
 
går att ha telia adsl utan tele abb också.. men det lönar sig inte.. tror det var 10kr per månad man sparade med bara adsl jämfört med tele+adsl då de tar en "nätavgift" på (har för mig) 89kr/mån samt att adsl blir dyrare pga att man inte får rabatten som man får om man har tele från dem
 
Ah, fan va rutten konkuransen är bland bolagen*arg* :(
 
Mercafreak skrev:
Ah, fan va rutten konkuransen är bland bolagen*arg* :(

Det finns faktiskt en reell kostnad för bolagen för alla koppartrådaer som ligger i backen. Den får konsumenten betala oavsett om det är Telia eller BBB.

Entreprenörerna som gör underhållsjobben tar en hel del betalt.

Jag för min del tycker inte att det är speciellt dyrt att ringa i Sverige idag, varken med fast eller mobil telefoni. Där jag tycker operatörerna kunde sänka kostnaden är på ADSL abonnemanget - då jag faktiskt redan betalar för koppartrådan genom mitt telefonabonnemang.
 
Fast en telefonväxel är inte precis en billig pryl heller, det vore trevligt att slippa betala den delen av kakan om man inte vill.


Det gick tydligen förr inofficiellt bra att säga upp sitt teleabbonemang om man hade adsl från bostream, på den tiden de körde ostandard-adsl med 2.5mbit ner och 768kbit upp... ryktesvägen hörde jag iaf om nån som det funkat för i minst ett halvår då det begav sig :)
 
För att "din" isp ska få komma åt ledningen för adsl får de betala 62.50 minus ev rabatt till skanova. Ska du enbart ha adsl så får de betal för hel ledning som kostar 90 kr + någonstans.

Anledningen till att det gick/går? att "fuska" med adsl är att när du säger upp abbet så stänger telia det elektroniskt men man skickar inte ut nån för att plocka bort ett par kablar. Däremot noteras det att dessa kablar är lediga iom att det inte finns någon kund som betalar längre. När telia sen behöver ett par till någonting så tar de första bästa lediga som då kan råka vara din adsl.

Dessutom städar de stationerna ibland och då tar man bort alla kablar/par som är outnyttjade enligt deras register.
 
Snuttjulle skrev:
På något sett kommer du alltid få betala för kopparkabeln från station till dit hus. Om detta görs på din telefoni eller ADSL brukar i slutänden inte spela så stor roll. Har för mig att BBB erbjuder ADSL utan Teila abb. Men då sitter du fast i deras IP telefoni istället. Och där kan du inte köra med preifix och ringa med den som är billigast till just din destination i världen.
Kollade upp detta i våras (har för mig att det hamnade i någon tråd här förresten). Minns jag nu rätt så behöver du INTE ta deras IP-telefoni, men om du väljer att inte göra det så får du betala exakt samma summa till dem för kopparn istället. Och då behöver du förstås ordna telefonin på något annat sätt vilket ev kostar en slant.

Normalt kan du välja en oberoende IP-telefoni-leverantör (funkar t.ex. utmärkt ihop med Telia ADSL). Däremot har jag hört att vissa har problem med just BBB. Någon som vet om de har spärrat detta? Skype är ett annat alternativ om du accepterar att bli av med telefonnumret.

Pen
 
Har också hört med Telia om detta och fick samma svar att nätavgiften måste betalas av mig även utan abb hos dem, vilket ledde till att jag lät bli att säga upp telen. Min tanke var nämligen att bara ha ADSL-abb och ringa Skype-out/in.

Hur som helst...vaddå betala för kopparn? Är inte den redan betald med skattemedel? (läs Televerket).
 
Därför att driften av den kostar pengar varje månad. Kablar går av och lagas. träd ska "friseras" stolpar ska bytas, sorkskador ska lagas, likaså tjälskott. rostiga kopplingsskåp ska bytas, översvämmade kopplingsbrunnar ska tömmas och torkas osv
 
mats_o skrev:
.

Dessutom städar de stationerna ibland och då tar man bort alla kablar/par som är outnyttjade enligt deras register.
Nja, det där stämmer inte riktigt, det som städas bort är trådar som hänger löst, som av någon anledning har blivit bortkopplade i ena änden. Trådar som är anslutna i bägge ändar plockas aldrig bort, de används för automatisk inkoppling av nästa kund som flyttar till samma adress.

mvh Kai
 
När ändrades den rutinen? Har nämligen varit med om att "städa" och då åkte alla kk trådar som inte hadde giltiga abb. Kan det bero på stationsstorleken måntro? att man är hårdare på att städa där man har mindre kapacitet i växeln än vad man har i kabelssytemet?
 
Det grävs av cirka 65000 kablar varje år - det är ganska många per dag. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.