mickearos skrev:
Det här med ångspärrens vara eller icke vara är svårbegripligt. Min f.d. svärfar och storbyggaren säger "alltid plast" och "fukt utifrån är aldrig något problem". Det senare kan jag ju förstå, det är väl som 'upp stiger solen torkar bort allt regn'. Han säger också "om du hoppar över plasten kan du glömma påsk och julafton i stugan".

Jag får nog ta en vända till bland ångspärrsinläggen.
Det finns säkert tusentals stugor som klarat sig med kallställning och plast.
Men, rent byggnadstekniskt skall man inte ha plast om huset kallställs.

Och om fukt kondenserar inuti isoleringen är det ju just det som kan ge mögel och problem !!
Varm fuktig luft, framförallt på vårkanten, är det som kan ställa till det i en kallställd stuga med plast.

Ingen plast betyder iof att varm fuktig luft från insidan tar sig in i isoleringen, männiuskor, matlagning, dusch etc skapar denna varma fuktiga luft, vilket inte är ett problem om det också kommer ut därifrån. Och det gör den om isoleringen inte är för tjock och om man inte bor permanent utan låter stugan stå utan boende periodevis.

/K
 
Ett bra vardagsexempel på hur det fungerar är t.ex. att titta på hur det nu på vintern fungerar med ett altan eller carporttak.
När det har varit kallt ett tag och kylan lagrats i materialet så kommer det ett väderomslag till varmare väder. Då kan man se hur det bildas kondens på den kalla ytan. Ibland kan det t.o.m. bli så stor kondensation att det droppar vatten.

Samma sak är det med ett yttertak, fast man inte ser effekten. Den fuktiga luften kondenseras på den kalla ytan. Har man då inget som leder bort kondensen så droppar faktiskt vattnet ner direkt i isoleringen. Kondensen leder man bort genom att ha en luftspalt och något relativt tätt vindskyddsmaterial som kan leda bort ev. överskottsvatten. Förr använde man masonite och idag kan man ha plast eller väv som inte är ångtätt men som inte släpper igenom vattnet.

Och det funkar precis samma i en vägg. Se till att ha bra luftning av ytterfasaden och inga ångtäta material i en vägg som skall kallställas. Tjockleken på isoleringen har mindre betydelse för kondensationen.
Men det kan vara bra med tjock isolering även på sommaren då det även hindrar uppvärmningen av huset.
 
Larsa skrev:
Om huset skall lämnas kallt i perioder skall det inte vara någon ångspärr...

Låter väldigt välisolerat som andersmc gör det, men skall man ha det uppvärmt året runt är det ju rätt
Ja det låter ju rätt tycker jag. Vem vet om det skall bebos permanent i framtiden, eller om man vill använda det på vintern. Skulle ajg bygga nytt så skulle det byggas för permanentboende. (Och då ta det omaket att hålla grundvärme på vintern).
 
Ja, min ambition är givetvis att man ska kunna bo i huset även på vintern, eller ha det som permanentboende om man så skulle vilja.
 
ja då andersmc har vi samma ambition men även samma yta som intresse och energifrågor ligger mig varmt om hjärtat och gått flertalet kurser däri om än att jag inte är någon expert...det är ju planerat att eu ska klara framtida uppvärmining med oerhört lite maskinell drift om än att det regelverk för passivhus som nämns om i Sverige inte behöver innebära att inte lågvärme-system som golvvärme med solens hjälp är något hinder som sådant och faktiskt i nederländerna har de t o m golvvärme på väggen...

mest yteffektivt att värma är ett runt hus 35,5 meter väggyta..fyrkantigt näst bäst så klart 40 meter väggyta och vi hamnar nog på 41,5 och förutom att det kostar mindre att värma upp så är ju priset per väggyta kostnadsbesparande i sig..

vår första idé var just ett fyrkantigt med ovanlig med yteffektiv planlösning i exklusiva material då det var tänkt för en sjötomt med sjön perfekt i syd/sydväst...och det mest effektiva av ljusinsläpp som även var mycket energismart som en del av fasadlösningen men dyrt...

blev ett annan tomt i stället och då är i stället allt med fokus på priseffektivitet en rolig grej för oss i projektet som ju då verkar vara din grej också

isoleringen har jag funderat över i sex månaders tid och med maximal boyta om 100 kvm utan möjlighet till ovanvåning så måste man beakta hur mycket isoleringen tar av nödvändigt utrymme för funktionerna som krävs t ex ett fritidshus med möjlighet att inreda med 3 sovrum är mer attraktivt vid en försäljning men även ur ekonomisk synvinkel i synnerhet till nyligen fattat beslut som missgynnar elpriset än mer för åtminstone oss..så det är inte hur tjock isolering som är av vikt utan hur stort värmebehov som vald lösning kräver...t ex aerogel har av Svenska Aerogel enligt nyheter förra året blivit 90 % billigare med en nyuppfunnen nanoteknik för att utveckla detta material mindre kostandskrävande än förr och det är intressant då det verkligen minskar behovet av väggyta för isolering. Rockwool har sedan tidigare redan en produkt som lanserats förra året i Tyskland med en kombination av aerogel och rockwool med ett u-värde om 0,19 med makalösa 5 cm ytbehov. Rockwool har även en ångduk som jag finner mest intressant att använda på insidan i stället för plast. Men då tillhör jag den gamla sortens byggare där mineralull och plaster mm ja nog betraktas som tabu.

Apråpå det där med passivhus har proffessor Harrysson ansett att 25-30 cm isolering med 50 cm isolering i tak med vettiga tekniska lösningar samma uppvärmningskapacitet som ett idag betraktat passivhus och som även ogillar golvvärme och faktiskt vad jag läst mig till så verkar ju väggvärme annars vara en bättre lösning för precis som golv krävs det ju innerväggar och dessa riskerar ju inte att släppa ut lika mycket värme i onödan som otillräckligt isolerade husgrunder så även där är inte endast valet hur tjock isolering utan vilken sorts kantelement som väljs. Tänk u-värden vid de viktiga köldbryggorna som i synnherhet ett kantelement ger upphov till då traditionell L-element inte är att tänka på vid golvvärme-lösning utan i så fall snarare u-min grund som inte ska vara dyrare trots bättre lösning för åtminstone värmeeffektiviteten.

Ja det var just artikeln om Harrysson och hans åsikt att du kan få effektiv uppvärmning utan att isolera huset allt för mycket men viktigt dock att verkligen sköta det där med köldbryggorna som jag tänkte bidra med..där finns även rekommenderade mått om "bör" storlek på isolering...en annan ekologisk kunnig med energi som fokus är även han bekymrad över den stora mängd isolering och är övertygad om det är framtida mögelhus..något då inte jag tänker mig på att bygga. http://www.byggvarlden.se/nyheter/energi_miljo/article88661.ece så lagom med isolering och med smart ny teknik är min melodi och tänkte mig på att för att undvika köldbryggor i fasad dels korslagd med även förskjuten lösning som används för passivhus för att få täthet i skalet.
 
glömde ju ny teknik - solceller, solfångare både luft som vatten, ftx men jag är fundersam över dess luftkvalité men jag gillar även konceptet bränsleceller som t om kan kopplas ihop med egen brunn fast helst är det nog för året runt behov med fler användare vad jag vet idag som det gäller och priset på både solceller som bränsleceller är i processen att sjunka i pris hela tiden men den som väntar på något gott....men tänk på kylskåp och frys välj med stor omsorg och titta gärna på husvagnslösningarna då de drar mycket el liksom spis där ugnen drar betydligt mindre..avseende dusch som borde vara det rätta valet finns genomströmningsvärmare men en liten klarar mig sig gott på om det inte står 4 personer i kö var morgon..
 
Nu är ju inte mitt hus optimalt ur väggyte-synpunkt, eftersom det är ett vinkelhus i stället för en kvadrat. Men det är ju ett medvetet val jag har gjort, mest för att jag inte byggt något vinkelhus innan och jag ville testa det.
Men det blir inte så stor skillnad ändå. Nu har jag 36 meter yttervägg, mot de 32 jag fått med ett kvadratiskt hus.
 
ett kvadratiskt hus passar inte heller vår tomt så därav vår första produkt fall bort men som är en sagolikt fin skapelse som jag någon gång önskar bygga

-man måste ju alltid tänka på hur tomten ser ut hur vald husmodell bäst lämpar sig på platsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.