Vilket armeringsnät blir lämpligast till ett gjutet badrumsgolv? Plattan blir ca 10 cm tjock och kommer att ligga på ca 35 cm XPS-200 (markisolering).

Blir det som finns på byggmax för klent? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20902.aspx
 
B
va har du under förresten
 
Redigerat av moderator:
B
barmark eller?
 
Det är en gjuten sula underst. Kanske låter lite konstigt men badrummet blir ett nybygge inne i mitt pannrum. Torpargrund i resten av huset så jag måste upp med det hela för att komma i rätt nivå. Så underst ligger en isolerad platta, ett tunnt lager singel på pannrumsplattan, sedan 35 cm XPS-200 och sist då badrumsplattan på ca 10 cm över det hela.
 
Redigerat:
Finns det någon nackdel om jag garderar med ett 8mm armeringsnät istället för som i länken ovan 5 mm?
 
Tyresö
Om du har tänkt att ha den största jacuzzin, då bör du ha en 8 mm-matta. Ska du enbart ha dusch så räcker det med en 5 mm-matta.

Men det finns inget som heter "att armera för mycket" - faktiskt är det så, ju mer armering, ju bättre.
Så lägg du i en 8 mm-matta med väldigt gott samvete.
 
Tackar Tyresö!

Vilken betydelse har det med storleken på rutorna? Är 150 mm rutor att föredra framför 200mm? Finns både 8/150 och 8/200
 
Tyresö
150 mm är vanligast (och tyngst - armeringsmattor väger bly). Ska du ha den största jacuzzin, då bör du ta 150 mm. Annars räcker det gott och väl med 200 mm
 
B
men tyresö nog vet du att det finns gränser :)
men kan aldrig plocka bort nog armering
 
Mikael_L
Och du har XPS200 under ... :cool:

Jag skulle gått på den gyllene medelvägen, 6150-matta. :cool:
(för att spara pengar och vikt, annars är det inget fel på 8150, eller 9100 för den delen)


edit:
Fast det finns förvisso specialfall. Har du tänkt att slipad betong som färdigt golv är det ju jättetråkigt med någon synlig minimal spricka.
Då kan det ju vara mer motiverat med 7100, eller 8100, typ.

Sen styr ju betongsorten en del, t.ex. SKB-betong vill ju gärna ha kraftigare armering för att man ska slippa krympsprickor.
Men små små krympsprickor har å andra sidan ingen betydelse för dig så länge du tänkt ha någon golvbeläggning.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och du har XPS200 under ... :cool:

Jag skulle gått på den gyllene medelvägen, 6150-matta. :cool:
(för att spara pengar och vikt, annars är det inget fel på 8150, eller 9100 för den delen)


edit:
Fast det finns förvisso specialfall. Har du tänkt att slipad betong som färdigt golv är det ju jättetråkigt med någon synlig minimal spricka.
Då kan det ju vara mer motiverat med 7100, eller 8100, typ.

Sen styr ju betongsorten en del, t.ex. SKB-betong vill ju gärna ha kraftigare armering för att man ska slippa krympsprickor.
Men små små krympsprickor har å andra sidan ingen betydelse för dig så länge du tänkt ha någon golvbeläggning.
Har kollat runt lite och några 8150 mattor finns inte i lager hos bygghandeln där jag bor. Bara 5 mm mattor finns. Varken på Beijer eller hos andra finns några grövre! :S Om man skulle köra dubbel armering med 5150 då? Hur är det jämfört med en enda 8150?
 
5mm mattor är inget vidare tycker jag, av praktiska skäl. Går man på dom är det lätt att dom böjs och därefter sticker upp eller ner på ett olämpligt sätt. Ett 6mm fjädrar istället och återgår till ursprungsläget. Mycket bättre.

Tyresö, nu snackar vi om armering som ligger mitt i betongkakan och den kan därför inte ta upp dragkrafter i någon större mening. Jag undrar om det är speciellt stor skillnad på 6, 8 eller 9mm nät i detta fall. Jag tror inte det. Några hundra kilo hit eller dit för en stor badbalja är ju pjutt i sammanhanget.

Vill man bygga en konstruktion som har högre hållfasthet borde man armera i två nivåer men så är det ju ingen som gör för ett jobb som detta.
 
MathiasS skrev:
5mm mattor är inget vidare tycker jag, av praktiska skäl. Går man på dom är det lätt att dom böjs och därefter sticker upp eller ner på ett olämpligt sätt. Ett 6mm fjädrar istället och återgår till ursprungsläget. Mycket bättre.

Tyresö, nu snackar vi om armering som ligger mitt i betongkakan och den kan därför inte ta upp dragkrafter i någon större mening. Jag undrar om det är speciellt stor skillnad på 6, 8 eller 9mm nät i detta fall. Jag tror inte det. Några hundra kilo hit eller dit för en stor badbalja är ju pjutt i sammanhanget.

Vill man bygga en konstruktion som har högre hållfasthet borde man armera i två nivåer men så är det ju ingen som gör för ett jobb som detta.
För mig är det inget problem att armera i två nivåer. Är ju bara bara ett badrumsgolv det handlar om. Dock vill jag försäkra att jag gjort på bästa tänkabara sätt, för den plattan skall hålla livet ut med klinker på.. Så frågan återstår? Skall jag beställa armeringsmatta 8150 hos någon som kan ta hem det eller kan jag köpa två lager 5150 på byggmax och istället armera dubbelt? Vad blir absolut bäst till ca 10 cm gjuten badrumsplatta?
 
Mikael_L
Jag röstar fortfarande på 6150 ... :)

Lagd ungefär i mitten av kakan.
 
Ja jag har också använt 6150. Finns på vissa Byggmaxar. Hornbash har också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.