Läser lite varstans här på forumet om rörläggare som vägrar installera IKEA-blandare, som klagar på kvaliteten, vägrar lämna garanti etc. :@
Tog därför en titt på vilka garantier branschen lämnar - och IKEA har bland marknadens bästa garantier!!

Min fråga: Vilka andra fabrikat erbjuder 10 års garanti på blandare och betalar arbetskostnaden i samband med utbyte/reparation?
T.ex. FMM har 5 års garanti på vissa reparationer, "Vi åtar oss att åtgärda eventuella fel" - men med begränsning till kalk, tryck och temperaturreglering.

Av min garantisedel till Dalskär från IKEA framgår bl.a. att IKEA lämnar 10 års garanti som omfattar material- och produktionsfel på hela produkten utom strålsamlaren. Vid problem "kommer IKEA, via sin egen serviceorganisation eller en behörig servicepartner, efter egen bedömning, antingen att reparera den defekta produkten eller ersätta den med en likadan eller jämförbar produkt. I dessa fall betalar IKEA för reparation, reservdelar, arbete och ev. personalresor".

Följdskador omfattas inte av IKEAs garanti - men detsamma gäller alla andra tillverkare.
Rörläggaren står ju för garantin på arbetet, men har inget ansvar för installerade komponenter han inte själv tillhandahållit.

Så: VARFÖR detta bråk vs. rörläggaren? Indoktrinering? Pengar? Lojalitet?
 
Har du likadant vatten som stora delar av uppland så kommer du ledsna på att byta blandare :)
 
Krilleman
Dom är väl tvugna att hitta på något, för ingen vill ha deras egna blandare...
 
Det var intressant att de står även för arbetet att byta ut blandaren. Finns det någon som har erfarenhet av att utnyttja den tjänsten?
 
lite lustigt att det sitter FMM eller Mora blandare på Ikeas egna toaletter....
 
Ola78
nino skrev:
lite lustigt att det sitter FMM eller Mora blandare på Ikeas egna toaletter....
Det där har jag också funderat över. Om nu deras blandare är så bra varför vågar de inte använda dem på sina egna toaletter. Detsamma gäller på biltema, där används inte deras egna blandare heller.
 
hempularen skrev:
Det var intressant att de står även för arbetet att byta ut blandaren. Finns det någon som har erfarenhet av att utnyttja den tjänsten?
Hm den typen av garantier brukar alltid ha nån hake som gör att man ändå inte får det man trodde, jag e skeptisk :p
 
AnneFi
Min blandade i badrummet är nog en Mora tror jag. De kom och bytte den utan att ta något betalt. Bra service. :)
 
Litar inte heller på Ikeas blandare efter att ha känt på dem lite..helt ovetenskapligt. Däremot pajjade vår induktionshäll från Ikea efter 4 år...och vi blev överraskade över att det var 5-årsgaranti..och de skickade en tekniker som kom hem och kolla det hela..och när han kom fram till att det var ett fabrikationsfel så fick vi en ny uppdaterad variant installerad gratis...med ny 5-årsgaranti...
Om Ikea hanterar sin blandargaranti lika smidigt så kan det säkert vara värt det:)
 
Att IKEA inte har sina egna blandare på toaletterna är inte så konstigt, det är väl Peab som bygger varuhusen? Dom har sina leverantörsavtal och följer svenska normer för offentlig miljö. IKEAs blandare är för hemmiljö.
IKEAs garanti gäller f.ö. inte för annat än privat användning - vet inte om detta gäller andra tillverkare/leverantörer...? Kan vara en förklaring till den generösa garantin.
Om FMM, Mora etc. inte har den begränsningen måste man hålla en bättre kvalitet, och produktkontinuitet med reservdelar.
Men är detta är relevant för privatkunder? Är merkostnaden rimlig för en privatperson? Är produkterna "onödigt bra" för hemmamiljö?
Dalskär-blandaren kostade 695:-, motsvarande blandare (designmässigt) från FMM kostar 1800:- Var går gränsen för en rimlig merkostnad? För en enstaka blandare är det kanske ok med två-tre gånger priset, men lägg till handfat nr. 2, duschblandare, badkarsblandare, blandare till gästtoatoalett, tvättstuga, kök...
Med IKEA + Gelia blev vår totalsumma 700 + 700 + 550 + 650 + 700 + 1100 + 1100 = 5.500:-
Med FMM etc blir summan 1800 + 1800 + 1600 + 1800 + 1800 + 3400 + 3700 = 15.900:-

10.400:- skattade kronor lägger jag hellre på något roligare :)
 
Dom pengarna kommer nog till användning om ett år eller två, När det är dags att byta blandare.
 
Det går iofs alltid att säga "men dagens IKEA blandare är mycket bättre, de kommer att hålla...".

IKEA har sålt blandare i typ 30 år. Jag har vid olika tillfällen sett IKEA blandare hemma hos folk, de har alltid varit defekta på något sätt, stått och läckt (sådär lite så man inte orkar göra ngt. åt det), varit otroligt tröga att manövrera, köksblandare med utdragbart spolmunstycke, där antingen munstycket fastnar efter ett par cm, eller inte går att få in igen osv.

OK man får en ny, monterad på garantin nu tydligen, men hur många orkar driva det och få hem en hantverkare för 3e gången på 4 år som skall sätta dit samma skräp igen?
 
nino skrev:
lite lustigt att det sitter FMM eller Mora blandare på Ikeas egna toaletter....
varför är det lustigt? Hur skulle det se ut, om beställaren av ett mastodontbygge som det i Malmö, skulle gå in och detaljstyra vilket material som skall användas. - vi vill inte ha bygget, om ni inte spikar med Gunnebo spik-. Trams= barnsnack
 
Redigerat:
Köpte en Gustavbergs Nautic i fjol = ny modell, när jag monterat den i IKEA. stora porslins ho, var det var problem med att få till det rätt. Jag fick slipa till den svarta plastbiten under blandaren, men blev ändå inte riktigt bra = blandaren lutade till höger. Min rörgubbe ( där jag köpt blandaren) kom hem för att installera golvvärmen, och han såg blandaren....hur fan har du monterat den......Jag plockade av blandaren, så vi kunde kolla tillsammans var felet var, Jo den var sned, det var spolröret som går upp över blandaren, som inte var centrerat. Jag skall ringa representanten, så får han komma hit sa röris. Dagen efter var jag hos röris, och då köpte jag en till (intropris 1260:)........den var sned den också! Representanten kom, men ville inte erkänna att dom var sneda! Men jag kunde få en annan....jag valde en för över 3000 + att jag fick behålla de andra. Man så var det ratten, nedtill, avstängningen till diskmasking. Varför i He..e kan den inte stå RAKT UPP när den är öppen, kl 12 m a o, då den står till vänter kl 9 när den är stängd, Den stannar i öppet läge på kl 11, det ser märkligt ut, ser lika snett ut som blandaren i övrigt. Gustavbergs...hå hå ja jag
 
Redigerat:
Det är väl inte helt ovanligt att beställaren bestämmer över material? Tror du dom inte väljer kakel/klinker själva heller?
Skulle jag sälja wcstolar, handfat och blandare och skulle bygga en ny butik så skulle iaf jag ha som krav att mina prylar användes på offentliga toaletterna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.