(Vilken fånig rubrik jag lyckades få till) :D

Vi skall sätta in öppen spis i vårt nybygge, men har ännu inte anlitat en murare till detta.
Eftersom det inte verkar finnas så där monstermånga murare på orten funderar vi på att försöka hitta någon utanför stadsmurarna.

Hur lång tid tar det att mura en öppenspis (alltså inte sätta in lamin/kakelugn eller en färdig spis) och vad tror ni att man får betala för en liten hörnspis utan större krusiduller?
Frånluftskanal och skorsten kommer byggarna att greja till när huset sätts upp.

Någon kanske rentav har ett tips på någon duktig (och gärna hyfsad i pris) runt Östergötland/Närke/Sörmland?
 
  • Gilla
fredrik1234
  • Laddar…
Är oxå intresserad av svar på detta! :-*

// Snäckan
 
Jag har precis fått pris om 20'000 + moms för att mura upp vår nya öppnaspis. Då ingår arbete och matrial samt arbete för att koppla på befinltig murstock! Detta är i norrort i Stockholm! tillkommande är om rökkanalen måste restaureras vilket brukar kosta en del!
 
Tack för en fingervisning, Ralli! Vi ska ha en mindre spis (utan insats) så jag hde hoppats att den skulle landa runt 30' plus kanal och skorsten.

Fanns det inte ett svar här tidigare som har plockats bort? Någon göteborgare i branchen som jag hade tänkt ställa några frågor. Hallelå, var är du? :D
 
Hej!
Min Spis är nu färdig murad! Den blev väldigt bra och gjordes av Fogdö Mur & Puts i Norrtälje trakten! Priset blev 24,500 inkl moms , arbete och matrial! Jag fick säkra rummet me plast och röja lite efteråt! Sedan måste jag jag måla själv! Men jag är otroligt nöjd!


Jag återkommer strax med bild!

Ralli
 
Hemmakatten
Väntar med spänning på bilden! Ditt pris låter lågt, men det kanske är en liten spis som inte tog så lång tid att mura upp?
 
vet en bra murare du kan ringa som är billig. han ger dig nog ett bra pris men han bor i göteborg. 0707 - 272730 lukas heter han
 
Hej igen!
Här kommer min bild på spisen som Fogdö Mur& Puts gjorde! Viktigt att poängtera är att de stod för enbart uppmurningen av spisen för anslutning på existerande skorstenstock.
Ändå så var det ju lite special med den fria designen men
- de fixade järnen som slogs in i väggen,
- matrial som både var murteglet samt   det eldfasta teglet.
- Spjäll och ventilkåpan för tillluften ingick också!
Vad som inte syns på bilden är den bänken de murade vid sidan till höger
Så jag täckte för möblerna samt plastade in arbetsytan. De slabbadade en del faktiskt men allt gick att få rent!
Jag är iallafall helnöjd och skall bara måla den samt vägg och tak i anslutning så är den klar! Skorstenen har jag kvar att fixa! Vid provtryckning så vissade sig att den läckte så där har jag ca 5 tusen till (1000 kr/meter) som tillkommer
 
  • Spisen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni för storlek på kanalen till den öppna spisen?

Ralli skrev:
Hej igen!
Här kommer min bild på spisen som Fogdö Mur& Puts gjorde! Viktigt att poängtera är att de stod för enbart uppmurningen av spisen för anslutning på existerande skorstenstock.
Ändå så var det ju lite special med den fria designen men
- de fixade järnen som slogs in i väggen,
- matrial som både var murteglet samt * det eldfasta teglet.
- Spjäll och ventilkåpan för tillluften ingick också!
Vad som inte syns på bilden är den bänken de murade vid sidan till höger
Så jag täckte för möblerna samt plastade in arbetsytan. De slabbadade en del faktiskt men allt gick att få rent!
Jag är iallafall helnöjd och skall bara måla den samt vägg och tak i anslutning så är den klar! Skorstenen har jag kvar att fixa! Vid provtryckning så vissade sig att den läckte så där har jag ca 5 tusen till (1000 kr/meter) som tillkommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.