AnneFi
byggare henke skrev:
en eller två dagar för badrummetstak. en dag till om ni ska fixa något till badkaret.
alltså tre veckor om ni jobbbar hemma en ledig dag.

tänk på att få färdigt badrum och köket
usch. köket... tack för påminnelsen! det sparar vi fortfarande till
badrummet tar lite längre tid. fyra dagar väl?
1 puts
2 spackel
3 microlit
4 färg

eller du menade hela arbetsdagar?

det är ganska torrt i källaren nu så det torkar iofs ganska fort.
sambon ska passa på att putsa lite annat när han ändå håller på.
elen till badkaret ska dras när elektrikern är här och fixar lite annat.

från och med idag så är sambon arbetslös så några timmar om dagen ska han nog kunna skrapa ihop.
 
B
då kommer han säkert fixa det.
jag skulle inte ha tagit puts bara spackel. ingen microlit. sedan färg
 
AnneFi
byggare henke skrev:
då kommer han säkert fixa det.
jag skulle inte ha tagit puts bara spackel. ingen microlit. sedan färg
Måste vi inte ha puts på betongen? Vi har ju skrapat nästan hela taket fritt?
Tänkte att microliten skulle förhindra att det spricker igen. Vill ju inte göra om det fler gånger. Köpte våtrumsspackel den här gången.

Vi måste ju ändå fylla ut dom centimeterns det blivit från kaklet till taket för man kan väl inte spackla så tjockt?
 
B
finns olika sorters spackel.
 
AnneFi
Fast sambon är inte så duktig på att spackla =)
 
B
är han murare så är spacklandet inte så svårt.
 
AnneFi
byggare henke skrev:
är han murare så är spacklandet inte så svårt.
han tycker inte alls att det är samma sak. jag har inte gjort något av det så jag vet inte.

men nu har vi redan köpt våtrumsspackel efter rekommendation och puts har vi massor av i alla former så jag får hoppas att det blir bra.
 
B
spackla är ju till och med lättare.
men ni gör ju precis som ni vill
 
AnneFi
anledningen till att jag är så motig är att sambon var halvvägs med pusten när jag kom hem.. inte så mycket att ångra nu, ska fota och lägga upp sen :)
 
AnneFi
jaha, hur långt har vi då kommit?
taket i badrummet har en, eventuellt två strykningar färg kvar sedan kan jag duscha hemma igen =)
pannrummet har fått den sista biten klinker lagt och det sista är putsat. det ska nu målas och fogas.
I spelrummet har sambon satt upp en minoritskiva och nätat där den gamla dörren satt och börjat laga upp väggarna.

imorgon ska vi titta på ytterdörr och köpa fönster.

vi har haft en vän som tittat på elen och sagt vad vi måste köpa så det ska också göras.

det går framåt!
 
Jag tror också på våtrumsspackel som är lite flexibelt, putsen kommer att spricka. Det är bra att veta rotorsaken till varför det gamla taket kom ner, så att man inte åker på samma nit igen.

Annars kan man slänga upp ex plywood, osb och bredspackla(helspackla) + slipa, dock är det väldigt mycket jobb. Detta om man nu vill ha slät yta. Annars finns det färdiga takskivor som är lätta att slänga upp.
I badrumstaket finns inget krav på våtzoner, dock måste färgen endå tåla fukt, annars flagnar det.

Är det någon som använt sig av renoveringstapet i taket?
 
AnneFi
Vi tog puts, spackel och glasfiber väv.
Okej det är inte helt 100 men vi blev jätte nöjda.
Vi har helst så lite organiskt material i källaren som möjligt.
 
AnneFi
Jaha. här har man varit lite dålig med att uppdatera.
källartrappen är nästan klar. lite lister som aldrig kommer att komma upp :)
spelrummet är klart med helt ny el. Kabellister över hela rummet i princip eftersom sambon skulle ha sladdar och uttag överallt till allt sitt skit.
Nu ska där bara möbleras med en ny soffa men det är inte högprioriterat så just nu står datorn och en stol där nere.
Badrummet har fått nytt och fint tak.

Det är alltså bara lite smålir kvar där nere.
Skönt att kunna stänga om sig att känna att en del av huset nästan är tipp topp. Ett stort steg färdigt i renoveringen.
 
Hur funkar tidsplanen?
 
AnneFi
vilken tidsplan?
hahaha!

Nej men vi trodde ju att allt skulle gå snabbt och smärtfritt när vi flyttade hit men så hittade man massor av fel överallt som kostade massor med pengar och pannan rasade så alla pengarna gick dit och så tappar man suget.

Man vet om att om man bara tar sig i kragen så går det ganska fort. fixade hallen på en vecka (några timmar efter jobb varje dag) i somras.

Just nu har vi gått vidare till vinden. Den måste vara isolerad innan vintern. Det skulle ha blivit färdigt först 2007!
Fyra vintrar med en oislorad vind kostar 25000 kwh om året på en 76 kvm hus. Inte en vinter till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.