Barnen som är 2 och 0 år ska lägga sig senast 19 varje dag och kommer därför inte störa den som behöver lugn och ro (finns ingen).
Där ska vi ha Nintendo Wii och annat skoj som underhåller barnen är tanken. Mitt kontor är visserligen där uppe men alternativt skulle vi bygga ut till höger om fasaden så det matchar dubbelgaraget till vänster. Där skulle man kunna plantera in hobbyrum till mig och frun, så vi inte behöver plocka från barnens allrum.

När det gäller 70 kvm sällskapsutrymmen tänker jag att bra möblemang kan lösa biffen. Svärföräldrarna hade så förut och det är riktigt skönt och ha det lite större när man är några barnfamlijer som träffas. Sen att det kan kännas lite väl stort när bara vi är hemma men det är ju inte målet =)
 
Ang. sista planritningen från Trivselhus GreenLine.

Så stort hus men ändå ska alla bo "på varandra" på övervåningen??

Tänk på att barnen är 2 och 0 nu, men garanterat inte om 5 och 10 år..

Rummen är inte små och egentligen är det inget fel med sovrum för alla uppe (om man är begränsad av boyta), det jobbiga är ju när barnen blir lite större, vill spela tevespel till 00.00 och man som förälder vill sova, ja då stör ju vardagsrummet uppe.

Helt klart hade ju jag placerat kontor, gästrum, 2 barnrum, allrum och badrum uppe.
Master bedroom nere (istället för study) med eget badrum, egen walk-in-closet, separat gäst-toa. Hallen är för övrigt onödigt stor i och med att det blir en "stängd" hall.
Men det är ju vad jag tycker.. :)
 
Redigerat:
Jo jag vill egentligen ha vårt där nere men jag har bara en yta på 250 kvm som jag får bygga på tomten. Frågan är om master bedroom, eget badrumm och walk-in closet får plats där nere. Dessutom själ jag då utrymme från sällskapsytan som "study" skulle utgöra.

Det är trixare än jag trodde att bygga hus... och då har jag inte ens börjat bygga =)
 
Men vänta nu, det är ju ett ganska ordentligt utrymme där nere ÄVEN om du inte nyttjar "study" till sällskapsyta. :)

Kök, vardagsrum och matplats är på 70m2, vilket är ganska stort. Såvida vi inte börjar prata hus på +500m2 där det säkert börjar bli lite smått.
Jag kan dock tycka att trappen känns knepig där den sitter och jag förstår inte vitsen med 2 "ganska" stora matplatser som det är på ritningen.
Nä, att utgå från GreenLine 711 är svårt när det är så mycket som är fel, enligt mitt sätt att se det.
 
Redigerat:
Ett minus ser jag direkt, ur min synvinkel, och det är att det inte går att duka upp långbord på något bra sätt.
Sen har jag aldrig gillat ett trapphus som börjar på samma ställe som man kliver in med skorna innanför dörren.

Måste ju dock fråga dig vad du själv anser om 2 matplatser? Personligen föredrar jag ju själv en mindre matplats för 4-5 pers och en större för upp till 10 kanske.. Själv har jag en bardisk för 3-4 och en matplats för 8-10.
 
Redigerat:
Hej där! När jag läser tråden och ser alla exempel på hus som dryftas...: OM jag inte läser helt fel eller ar missat någon vital info så ligger tomten inom området som benämns B1I: Envåningshus med nockhöjd max 5,5 meter taklutning 27; vind får inte inredas.
Hur tänker ni/du kring detta?
 
Hej.

Det är flera tomter som släpps.
Det är som du säger enplanshus.
Men även souteräng, en och en halv plan, och 2 plan.
Beroende på vilken tomt man väljer.
För mig lutar det åt 2 plan som sagt.
 
Vad tycker ni? Visst blev det bra? Landade på på typ 250 kvm till slut ändå. Föräldrarna får entreplan och barnen får vara där uppe. Stil blir funkis, helt putsad fasad. Tror det blir rätt bra. Vi börjar bygga snart.
På övre plan blev det ingen fransk balkong utan ett tredje rum där istället.
 
  • bottenlan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övrfe plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser jättebra ut. Jag gillar hus där nedre plan innehåller "allt" och övervåningen bara det som behövs (d.v.s. plats åt barnen). Om ni inte ska ha bastu så kanske ni ska ha klädkammarna där uppe så att dörrarna öppnas från sovrummen?
 
Jag tycker också att det ser bra ut. Hallen skulle jag dock kika lite mer på. Som det är nu ser det ut som att ni bara får in en 100-garderob som enda förvaring. Kanske flytta ut entreväggen så att den linjerar med toalettväggen?
 
AXS
"Ert" badrum känns lite avigt att ta sig till, även om jag förstår tanken.

Gillar framförallt att trappen sitter så den isolerar ljud mellan planen.
 
Byggankan: Vi skippar bastu och kör garderob. Mer allmän garderob med sängkläder, osv.. därav egen dörr.

Kinghippo: Hur menar du med hallen och 100 garderob?

Zeuz_axel: Jag håller faktiskt med dig att det blir lite avigt. Du har fått mig att tänka om och jag tror jag kör en dörr in till klädkammare och en egen dörr in till badrummet från sovrum.
 
På höger sida när man kliver in i hallen ser det ut att vara plats för en garderob. Nu är bilden lite liten så jag ser inte måtten men den ser inte ut att vara mycket större än 100cm vilket jag tycker är för lite förvaring i hallen.
Flyttar du ut entréväggen så dubblerar du förvaringen.
 
Du behöver en större tomt. Det kommer att se dumt ut om du överhuvudtaget FÅR bygga så stor del av tomten.
Lite olika från län till län, men oftast brukar kommunerna inte godkänna att man bygger mer än 1/4 del av tomten, ibland 1/5 del har jag även hört.
Vore jag dig och ska spendera 5 mille på en kåk skulle jag leta en bättre(större) tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.