Microkatten
Håller på att planera inför ett nybygge (drygt 200 kvm), och värmekällan är ett aber. Pratade med en firma idag som sa att luft/vatten-värmepumpar inte installeras idag i nya hus då de inte uppfyller energikraven , mer specifikt max tillåten installerad effekt.

Kan det verkligen vara så? Någon som installerat luft/vatten baserat på de nya kraven?
 
Beror väl på hur väl du isolerar huset?
 
Microkatten
Det var ett generellt påstående av firman, så antag "normal" trähus prefab-standard (250 mm isolering, fönster u-värde 1.0-1.2?).
 
jag kan tänka mig att det stämmer. För om du har luftvärmepump så finns det alltid en lägsta temperatur där den stänger av helt (ofta -20grader). Då måste hela värmebehovet komma från elpatroner. Och nu finns det tydligen en regel om max 4,5kw installerad effekt. 4,5 kw räcker inte för att ensamt värma huset, även om det i stora delar av landet bara blir under -20 några dagar var 5e år, så måste man ju ändå klara det de dagar det inträffar.
 
I Skåne är den dimensionerade temperaturen ca -12 grader. Om värmepumpen klarar att gå då och ge en värmefaktor på exempelvis 2,0 så kanske du klarar det.

Du får ha 4,5 + 0,025(200-130) kW. Det blir 6,5 kW.

Säg att du hittar en VP med motoreffekten= 6,5 kW och att den har värmefaktor=2. Då får du 2 * 6,5 = 13 kW värme in i huset. Det kan räcka... Men du får räkna ut så att du har tillräckligt bra isolerat. :)
 
Microkatten
Tack för svaren! Jo, huset blir ganska välisolerat (väggar U<0,13, fönster U=1,0).

Situationen är att
- fjärrvärme finns ej
- borra är inte lämpligt i området
- ytjordvärme kan ev klämmas in med skohorn, men liten tomt med olämplig jordmån (sand)
- luft/vatten kan då ev gå. Eller inte.
- frånluft - hmmm...för hus > 200 kvm?
- biobränslen tar för mycket plats

Blir väl att skaffa tjocka filtar...

Dessa energikrav börjar kännas ganska verklighetsfrämmande! q(;^;)p
 
Sand behöver i sig inte vara olämplig för jordvärme om den inte är snustorr. Det finns också kompaktkollektorer som förvisso är lite dyrare än vanlig slang men som sparar plats.
 
Du har inte funderat på att göra lite tjockare isolering i golv, väggar och tak? På lång sikt så tror iallafall jag att el/värmepriser kommer gå upp (om inte annars pga. höjd skatt) och mer isolering i golv i efterhand är nästan omöjligt, väggar och tak går lättare men fortfarande fult/dyrt/krångligt.
 
Jag tror att man klarar sig bra med 6,5 kW installerad effekt i ett välisolerat hus på 200 kvm i Skåne, om man har en kamin att ta till som reserv de tillfällen temperaturen sjunker under -20. Om det sen är OK enligt regelverket vet jag inte.
 
På nybyggen är det väl Boverkets regler som gäller, hur du kommer till rätt energi åtgång för du kanske ta hjälp av någon som kan räkna på så att du har det på papper.
 
Men hur räknar man installerad effekt på pump OCH tillskottsvärme? För om du har en pump på 6,5 kw så måste du ju klara att den stänger av helt när det blir för kallt (om det är en luftvärmepump), och då ha tillsatsvärme som tar över.
 
En luft/vattenvärmepump har en motoreffekt på typiskt 1,5 - 2 kW. Lägg till en elpatron på 4,5 kW så klarar man sig inom 6,5 kW. Men om det är OK att räkna så vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.