Jaha, då var det dags att inse att vinden är lite mer problematisk än vi velat inse.
Vi vet ju att kallvindar i många fall innebär bekymmer vid en modern användning av huset och när eldstäder försvinner.

Vi tog bort vedpannan i våras och eftersom kanalen ändå var dragen med skorstensslang så borde det inte påverka så mycket eftersom murstocken inte blev varm trots eldning. Till kakelugnen i vardagsrummet är det också skorstensslang dragen, så hur mycket vi än eldar blir inte murstocken varm, även om det såklart är bra för husets ventilation ändå. Murstocken har väl inte blivit uppvärmd sedan skorstensslangarna kom dit (vet ej när det var).

Dessutom har husets fuktbelastning ökat eftersom vi är tre personer i familjen som duschar och badar, familjen före oss bestod av en person i veckorna och två på helgerna. De använde till viss del badrummet i källaren som det finns ventilation ifrån.

Vi har ju valt att göra de åtgärder som gäller vinden i små steg för att kunna utvärdera och se hur det påverkar vinden.

Steg var att åtgärda en felaktig isoleringen. Vi rev ut gullfiber som lagts ovanpå spånet och plast som var lagd på den kalla sidan.

Steg 2 var att INTE tilläggsisolera, trots att det ligger knappt 10-15 cm spån på vinden.

Steg 3 var den fuktstyrda paxfläkten i badrummet.
Men som vi misstänkte så räcker dessa åtgärder inte alls.



Därför ser planerna nu ut som följer:

* Första åtgärd blir att försöka täta vinden så att mindre utomhusluft kommer in så att vi kan ta till nästa steg. Idag finns både gavelventiler och stora hål vid takkupan så det blåser friskt på vinden. Den som påstår att mer ventilation löser problemet kan ta sig i häcken ;)


* Tillfälligt ställa upp Woods-avfuktaren vi har till tvättstugan, som en akutlösning.

* Plast i innertaket i stora sovrummet på övervåningen. Vi håller ändå på att renovera det rummet nu. Plast hör ju givetvis inte hemma i ett gammalt hus, men det gör inte mögel på vinden heller! Dessutom används inte huset som när det byggdes och 5 av 6 eldstäder är borta. Gör vi detta, minskar ytan där fuktig, varm luft kan komma upp på vinden med 40-50%, vilket borde ge viss effekt på vindsklimatet.

* Öppna upp ventialtionskanal i murstocken från sovrummet (detta har vi pratat om i ett år, så NU är det dax). Dock vill vi inte ha någon eldstad i sovrummet, för det är verkligen husets varmaste rum men lite frånluft via självdrag borde det bli.

* Täta en skorstenskanal till köket och installera vedspis. Alltså ingen skorstensslang i denna kanal, utan göra "på riktigt vis" om det går, vilket borde kunna värma murstocken lite, lite grann. Samtidigt förbättras ju husets ventilation om vi får ännu en öppen kanal i skorstenen.

Och sist men absolut inte minst - installera en fast avfuktare på vinden. Har fått offert från Ljungby Fuktkontroll & Sanering på avfuktare och luftrenare.

Låter det vettigt, eller helt vansinnigt? Att ha det som det är nu är i alla fall helt galet...

Bifogar lite bilder på nuvarande situation också. Kommer i nästa inlägg.
 
Här kommer lite bilder.

Som synes är det rejält fuktigt i nederkant av gavelvägg (bara panel). Särskilt längst ner, där kan man se vattendroppar precis i skarven där vindpappen är nedvikt mot spånet.

Bilden på ytterhörn talar för sig själv. Köldbrygga som blir härligt frostig på vintern.
 
  • IMG_2925.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan ni se hålet rakt ut, som ventilerar vinden ordentligt. Visar också en bild som förklarar var nånstans på huset som denna lösning finns. Det är alltså i skarven vid plåtarbetena vid takkupan.

Kan också nämna att vindens klimat är väldigt styrt av uteklimatet. Normalt ligger tempen 4-5 grader över utetemp men så fort det börjar blåsa så dyker temperaturen raskt ner mot samma som ute.
 
  • IMG_2937.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9860.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din Woodsafuktare kommer att frysa till is så fort det blir under 5C på vinden, för det är väl en kondensavfuktare?

Sen undrar jag om fukten vid väggarna kommer att försvinna, du har väl ingen ångspärr där heller? Det skulle inte vara fel att skapa ett bättre undertryck i bostaden med hjälp av mekanisk frånluft.
 
Gavelväggarna kommer att kläs med vindpapp och/eller asfaboard för att minska vindkylningen av vinden. Menar du ångspärr nerifrån bostaden?

Woodsen stänger själv av sig vid +4 och startar igen när det blir +5. Just nu ligger det nånstans där och jag vill sätta upp den strax innan tempen stiger och möglet börjar växa. Tills den riktiga avfuktaren installeras.

Undertrycket i bostaden kommer att bli bättre med fler eldstäder och fler ventiler i murstocken tror jag. Mekanisk frånluft är inte ett alternativ, åtminstone inte i första skedet.
 
Jag gissar att det största behovet av avfuktning föreligger vid kallare temperaturer än +4C. Så det är nog meningslöst att bära upp en kondensavfuktare till vinden. Det är bättre att införskaffa en sorptionsavfuktare direkt.

Det jag menade med väggarna gällde ytterväggarna i bostaden. Finns det ångspärr där? Om inte så trycker det ut fukt i väggarna den vägen också. Det kan vara det du ser på vindens gavlar. Du kan ju inte gärna ställa upp en avfuktare på vinden som skall fukta av hela bostadens fuktbelastning, det klarar den inte av. Sådana aggregat kräver att du har Barsebäck nästgårds och en stor plånbok till elräkningen.
 
Huset läcker värme som ett såll pga stående plankväggar utan isolering (byggt 1935). Det finns vindpapp men ej plast såklart. Allt är original. Jag har svårt att tro att vi skulle få fuktutfällning i väggarna. Daggpunkten ligger väl utanför huset med tanke på värmeförlusterna? Eller menar du att den varma luften pyser ut i plankväggen och sedan sticker upp på vinden för att kondensera?
 
BiFuel skrev:
Eller menar du att den varma luften pyser ut i plankväggen och sedan sticker upp på vinden för att kondensera?
Ja det var så jag menade.
 
Ja, egentligen är det ju inte så konstigt... förr fanns 3 eldstäder på övervåningen. Idag ingen. Finns inte heller några ventiler någonstans. När inte badrumsfläkten går är övervåningen med andra ord helt oventilerad... kanske inte så konstigt om luft trycks upp på vinden och ut i väggarna.

Funderar på att byta badrumsfläkten mot en variant som går på konstant lågvarv hela tiden (förutom vid fukt då den går upp). Det borde kunna förbättra oddsen för avfuktare att hantera vinden. Om vi sedan också tar upp ventil i murstocken dessutom.

Hjälper det något att plasta innertaket eller kan det kvitta i sammanhanget?

Hjälper frånluftventilation i källaren till något för situationen eller är det för långt ifrån? Behövs åtgärder främst på övervåningen?
 
Tjenixen. Som du vet Bifuel så påminner våra hus en del om varandra. Och detta var ju inte så kul att se. Jag har dock bara hittat en liten fläck som tyder på fukt, och det var på den sida där de hade lagt ut mattor med glasull på spånet och på ett ställe misstänker jag att fuktig luft liksom samlats som i en kanal och blåsts ut på ett ställe. Men nu är det borta iaf.

Jag skulle inte sätta mina stålars på att det hjälper att plasta sovrummet, för den fukten måste ju ta vägen någonstans. Och då kommer den att hitta ut till de andra rummen och smita upp där istället skulle jag tippa på. Men att ta upp en ventil i murstocken är nog inte fel. I värstaste fall kan du väl sätta in en intellivent där. Stör möjligen en smula, men det kanske är värt det. Eller börja elda i murstocken så det blir lite drag.

Eller ett jäkla sug i källaren och ventilhål i dörren ner dit kanske går, men då får det nog vara kraftiga doningar.
 
Elda i sovrummet blir inte av. Husets varmaste rum redan innan!
Plastningen var tänkt i kombination med hål i murstock. Hörde nån gång att det blir lättare att skapa undertryck om det är tätat uppåt. Om luften inte kan gå upp på vinden får den väl pipa ut i murstocken :)
Möjligtvis skulle man kunna ha en intellivent som går dagtid, men inte när man ska sova.
 
Nej det var jag med på att eldning inte var att tänka på, men du pratade om att fixa spis i köket. Det vore kanske dessutom idé att dra ut insatsrören och slamma istället. Kan ju vara med lönsamt än diverse teknisk utrustning mm.
 
I sovrum ska man ha tilluft, inte frånluft. Frånluft har man i bad, kök, tvättstuga och klädkammare.
 
Tilluften kommer via fönsterspringor och liknande. Vi har en badrumsfläkt också och någon mer stans måste ju luften ut från övervåningen. Finns bara sovrum där. Det kan väl inte spela nån roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.