Hej, jag har ett gammalt fritidshus som har skortenen placerad i mitten av huset. Jag tänker att ha delvis öppen planlösning kring skorsten, men delar av den kommer att ha kontakt med trä Idag är inte skorsten i bruk, men tanken är att jag skall använda den.

Vad gäller i denna fråga? Kan man ha trä i direkt anlutning till skorstenen? ???
 
Ranchn skrev:
Kan man ha trä i direkt anlutning till skorstenen? ???
Helst inte, tala med din sotare för säkerhets skull. ;)
 
Borde nog kontakta sotaren.

Hur har andra gjort kring sina skorstenar?
 
Hmmm Ingen andra som har synpunkter på detta?

Det torde finnas fler än jag som har skorsten...
 
Ranchn skrev:
Det torde finnas fler än jag som har skorsten...
....jag har ju en också, så då är vi två. ;D Å jag har inte klätt in min. ;)
 
Men hur ser det då ut mellan våningplanen t. ex?
 
:D  Å ja har åsså än! Så då ä vi tre!  ;)

Min står mitt i rummet intill en bärande stålbalk, så jag kommer att klä in den och balken på något vis... ej ännu bestämt hur!
Mellan våningarna ska det vara 5 cm fritt i bjälklaget, då jag har en schaktfri skorsten.
På vindsvåningen tänker jag inte klä i den, för där är ingen balk och jag tycker den runda svarta plåten är prydlig!
Däremot kan jag tänka mig att "dekorera" den med något, t.ex. små mosaikplattor av spegelglas eller liknande !   8)

Helena med
Nationalschabraket
 
Jag blir ju lie förbryllad ang detta.

Jag har ett gammalt timmerhus från 1907. Skorstenen är placerad som sig bör mitt i huset. Det närmaste huskonstruktionen kommer i fråga om ikka brännbara ämnen är gammal spik som huset är byggt med, annars är det endast plank och timmer.

Idag är varje våningsplan indelad i fyra lika stora rum med en del av skorstenen i varje rum. Fattar ni..?

Hus borde jag göra om jag skall ta skortsenen i bruk igen? måste jag riva var enda innervägg och frilägga hela skorstenen? Och skall jag göra mellan våningarna?

En hel del funderingar som ni ser. Hoppas ni kan hjälpa mig och reda ut detta.

Idagsläget är det eldningsförbud och jag har tänkt att installera ett rökgasrör till den rökkanlal jag använda.
 
Det är ju ingen lek direkt med eld. Mitt absoluta råd är att blanda in sotarmästaren direkt och sedan ett företag som gör det. Javisst, jag vet att det kanske blir dyrare men när det gäller eld är det, just ingen lek. Dessutom får Du garanti på murstockarna. Det blir troligen billigare också att byta ut befintlig murstock om den är riktigt dålig, mot en isokern eller liknande.

Jag renoverade två murstockar på vårt lantställe samt 3, tror jag, av kakelugnarna. Glad i hågen och 90 tkr fattigare (för 10-12 år sen) ringde jag in sotaren. På den tiden var dom kungar och allenarådande plus att det var lögn att försöka överklaga ett beslut.

elegant gled han runt i huset och med ett leende sa han: Det här blir inte godkänt. Anledningen till detta är att jag förändrat ett 1800-tals hus och då jag gjorde det gällde nya byggnormer. Förr i tiden hängde man takbjälken på murstockarna samt att i mitt fall var även trätrappan till övervåningen "installerad" i murstocken. Trä får som bekant inte vara i direktkontakt med murstock.

Inget fel på murarjobbet. Då gick det inte att få tag i några murare eller andra hantverkare som gav fast pris. Det fanns inget fel i det dom gjort och eftersom dom arbetat på löpande räkning var det kört att få tillbaka några pengar. Utöver det konstaterade vi att gubben var rätt kraftigt alkoholiserad. Oddsen att juridiskt få tillbaka något var "kört." Många år sen men riktigt irriterande fortfarande.

Så ta i alla fall in sotarmästaren så gör Du rätt och får godkänt. Man lär så länge man lever.
 
Tyvärr så blir det ofta stopp om man renoverar och har trä nära skorstenen. Ett alternativ är att ha den synlig på våningsplan och sen ha schakt i bjälkalgen med dubbla lager mineritskiva runtom och mineralull mot skorsten. Jag _tror_ att det räcker med 50 mm mellan minerit och stock men det kan bara sotarna svara på.

/Kent

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.