Hej på er!

Jag är på håller att köpa ett hus och jag håller på och gör mina besiktningar av huset. Kontraktet är redan skrivet men jag har rätt att backa om jag hittar något fel som jag inte gillar. Och självfallet så hittade jag fel:

1. Infiltrationen ser ut att var uttjänt. Det står vatten i luftningsrören och över utloppet trekammarbrunnen. I objektsbesrivningen så har man sagt trekamamrbrunn med infiltration. Inget om funktion eller ålder iof.

2. Taket är dåligt, läck på ett par ställen. De har undanhållit ett par besiktningsprotokoll som bara är några månader gamla och har bara lämnat den nya överlåtelsebesiktningen med snötäckta tak "ej besiktade" till budgivarna. Dålig stil tycker jag men vet inte riktigt vad som är ok och inte.

3. Egen grävd brunn men vattnet är inte testat. Jag hinner inte få svar innan min besiktningstid är slut. Kan jag slänga med någon klausul att vattnet skall vara tjänligt som dricksvatten och om inte så får de ombesörja filter alt. prisavdrag? Vattnet smakar bra och är inte missfärgat men det säger kan inte så mycket.

Så skall jag pruta på priset eller hur gör jag?

Tackar på förhand!
 
Om dom har undanhållit ett par besiktningsprotokoll så finns det väl anledning att bli misstänksam, fråga varför och vad dom är villiga att göra åt priset för att slippa avbryta affären.
 
Vad kostar huset? När är det byggt?

Hur mycket man kan pruta avgörs till stor del vad huset kostar.
 
Byggt 1982. Pris 1.9 miljoner. Även garage och gäststuga i godtagbar skick. Jag skulle säga att priset är rätt, varken för högt eller för lågt i förhållande till omkringliggande hus.
 
åtgärda tak eller byta tak gör ju stor skillnad på kalkylen...

Infiltration kan väl kosta 30-50 tkr att göra om skulle jag tro.
 
Eftersom infiltrationen är över 20 år så räkna med att den behöver åtgärdas när kommunen väljer att granska den. Finns det till och med kanske krav på minireningsanläggning? Kolla med kommunen, isåfall kan det lätt kosta 100k+ om du inte kan gå ihop med en granne.

Vatten från ytvattenbrunn kan vara lurigt när snön börjar smälta eller stora regn inträffar. Ligger den placerad så att det riskerar att rinna ner vatten från marken i den? Största risken med en ytlig brunn är väl just att man får ner bakterier och smak från marken. Ligger den på bra avstånd från infiltrationsanläggningen? >200 m annars kan det bli ett problem vid eventuell omgörning av infiltrationen.
Provtagning av brunnens vatten bör alltså ske under värsta tänkbara perioder under året för att få en rättvisande bild av läget. Räcker vattnet när det blir torrt och en stor familj ska tvätta och duscha på sommaren? Var alltså beredd på att behöva borra en brunn om vattenförbrukningen kommer avvika mycket mot tidigare ägares användning.

Taket låter ju lustigt att det läcker på flera ställen. Är det några knepiga konstruktioner med takfönster, takkupor eller annat som orsakat läckage? Låter annars lustigt att ett tak som inte är "äldre" skulle ha så stora läckageproblem att det läcker in även genom underlagspappen. Även här är det väl bara att räkna med att behöva lägga om hela taket inom ett par år. Borde ju gå att täta tillfälligt om man går över taket och byter ut trasiga takpannor och lappar eventuella hål i pappen under. Blir ju en betydligt mindre kostnad för tillfället iallafall.
 
Taket är otätt kring frånluft samt vid ena gaveln, antagligen plåtarbete vidskivan. Eftersom det är snö på taket kan jag inte se exakt var men jag skall titta på det med värmekameran på insidan och se var fukten sitter och kommer in. Inga jättestora skador på taket i nuläget, byta lite läkt och masonit. Det som stör mig är att de andra budgivarna inte fått ta del av de utredningar som faktiskt fanns.

Det som oroar mig mest är brunnen samt infiltrationen, främst då jag inte själv kan fixa det. Brunnen ligger ca 40-50m från infiltrationen så inte så jättelångt. Lerskorpjord på morän, moränen sannolikt är igentäppt av leran ovan står det i avloppsutredningen från 1982. Brunnen är ca 4m djup. Ligger höjd (i förhållande till lutningen) med trekammarbrunnen på tomten.
 
Milkshaken
har du någon länk från hemnet.se att visa? Vi kan lättare göra en bedömning av husets skick... Som det låter på det du beskriver nu, så skulle jag hoppa av köpet, men jag vet inget om husets övriga egenskaper och läge....
 
Objektet finns inte tillgängligt på hemnet längre tyvärr, mäklaren har plockat bort det. Huset ligger utanför Uppsala ca 1,3 mil. Taken hade läck vid några plåtgenomföringar för bla. ventilation, men inga allvarliga skador på taket enligt min besiktare. Även några takpannor som legat snett, där det droppat in lite.

Allt utom brunn och avlopp är löst nu iaf.

Kvarstår avlopp och brunn:

1. Säljaren vill att jag skall visa att infiltrationen / avlopp inte fungerar om de skall göra något prisavdrag. De vill att jag tar dit miljökontoret och kollar saken. Anlagt 1982 och det stod vatten i infiltrationen, säljaren påstod att de hade spolat mycket vatten den dagen pga. vattenprovet. Vad tror ni miljökontoret säger?

2. Väntar på provsvar för huruvida brunnsvattnet är ok eller inte. Frågan är vad som är rimligt att kräva i prisavdrag om vattnet är dåligt? Kostar ca 45-65 att borra ink pump.

Vill även tacka för de svar jag fått!
 
Milkshaken
Ursäkta mej nu alivedremaer, men först fick jag intrycket av att du var en osäker husköpare och frågade om det gick att pruta.....
Men efter att du lägger upp det ena konstiga efter det andra... ( Ja inte med dig nu alltså) med huset, så undrar jag om du är lycksökare och kommer renovera husen oavsett behov..... Isf, vet du bäst själv vad du vill ge....
i annat fall säger jag KÖP INTE....... Det ska inte vara så mycket tjafs och oklarheter i ett normalt husköp....
 
Alltid när jag köper kapitalvaror (bilar, snöskotrar och hus för den delen, men det blir inte så ofta) så går jag efter mottot: Tvekar du så avstå!
 
alivedreamer skrev:
1. Säljaren vill att jag skall visa att infiltrationen / avlopp inte fungerar om de skall göra något prisavdrag. De vill att jag tar dit miljökontoret och kollar saken. Anlagt 1982 och det stod vatten i infiltrationen, säljaren påstod att de hade spolat mycket vatten den dagen pga. vattenprovet. Vad tror ni miljökontoret säger?
Miljökontoret kommer säga gör om gör rätt. En anläggning från 1982 är inte godkänd idag som infiltration. Nya regler har kommit senare som gäller idag.
Att sen inte vattnet rinner undan tyder på att infiltrationsbädden är mättad och därmed inte längre fungerar som det är tänkt. Räkna med full omläggning av infiltrationsbädd när du räknar ihop totalt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.