Hejsan Forumet!

Tack alla som skriver på forumet, det är underbart att läsa alla inlägg och få tips, idéer och information...
Jag och min man har hittat tomt och har nu skickat runt lite egna ritningar för att ta in offerter från husleverantörer. Igår fick jag mail från en utav hustillverkarna som ville ha lite kompletterande uppgifter, bl a ville han veta hushöjden.... Tomten vi fastnat för är ganska sluttande så vi har bestämt oss för ett sluttningshus på ca 92 kvm/vån. Nu till min fråga: vi tycker om när det är högt i tak, men hur ska man tänka när det gäller soutterängvåningen, alltså bottenplan? Jag tycker 2,50 m låter rimligt... i detta plan har vi tänkt ha barnens rum, tvättstuga, kontor, myshörna mm. I en annan tråd här på forumet verkade många ha åsikten att 2,40 m lätt ger känslan av ett hus byggt på 60-talet(?!?) därav känns det mer okej med höjden 2,50 m.
När det gäller övervåningen har vi tänkt oss snedtak/åstak i vardagsrum och kök men vilken höjd ska man tänka då? Många nybyggda hus/visningshus som vi tittat på verkar ha 2,70 i takhöjd vilket känns rymligt och modernt, men hur mycket högre ska man då ha i kök och vardagsrum? 3,70 m räcker det? Hur hög räknar man med att grunden ska vara om man ens tar med den i ritningen?
Tacksam för alla svar!! :)
 
Vad är max byggnadshöjd i detaljplanen? Det måste man ju veta för att kunna offerera rätt hus.
 
3,70 är ganska högt, men räkna med att det kostar att bygga så.
2,50 skulle jag minst ha valt ang din fråga.
 
Som sagt, se efter vad det står i detaljplanen hos kommunen. Det kan finnas restriktioner om husets höjd. Annars så är 2.40 minimum och vanligast idag är mellan 2.40 till 2.80. Tänk på att om ni ska ha 3.70 så får ni se till att ha ordentlig ventilation då luften gärna vill skikta sig och det kan bli kallt där man vistar sig.
 
Mikael_L
Man väljer som man vill, men enligt lagen (BBR) är lägsta höjden i boutrymme 2.40, men på övervåning (eller var det kanske endast inredd vind?) är det tillåtet med 2.30.

Väljer man högre kostar det mer att bygga och sen värma.
Har man begränsningar i bygghöjd i detaljplanen (normalt sett har man ju det) så kan man bli begränsad där.

Vi valde 2.50 på BV och 2.40 på ÖV. Lagomt tråkigt och lagomt bra tyckte vi. :)
 
Jag talade med bygglovsansvarige på kommunen och hon menade på att de inte har några särskilda restriktioner för höjd på huset eller storlek heller för den delen, utan att "det ska vara ett enfamiljsbostadshus och att det ska passa in i omgivningen", det finns tydligen ingen detaljplan för tomten.(?)
Så hur gör jag med ritningar nu? Efter lite övervägande har vi kommit fram till att 2,50 m på BV och 2,40-3,40 m på ÖV (det är snedtak så högsta höjd blir 3,40 och lägsta 2,40). Hur mycket ska man räkna med för taken och grund (platta)?

Tack alla som svarat:)
 
Har du någorlunda ritkunskaper kan du rita huset själv, det du behöver är en situationsplan (du kan få en från din kommun över din tomt) där du ritar in placering på huset, sedan behöver du fasadritningar samt planritningar. Kan du inte rita detta själv kanske du känner någon som kan eller så får du kontakta någon som gjort detta förr.

För taket får du räkna med minst 500 isolering för att klara energikrav, sen tillkommer lite på råspont, pannor (om du ska ha dessa), läkt m.m.

Plattan brukar oftast idag vara 300 isolering med 100 betong och oftast kantelement på kanterna. Men denna höjd på 400 brukar oftast en hel del vara under mark, så det är olika hur högt över mark som färdigt golv ligger.
 
Tack för svaret!

Invändiga ritningar är färdigställda och mailade till ett par olika husleverantörer, en vän till mig hjälpte mig att göra dem i AutoCAD. Dock ville en entreprenör gärna veta mer om husets utsida vad gäller höjd osv så nu får jag ta och rita upp utsidan i SketchUp då min vän är bortrest..
 
Sedan undrar jag om det finns någon hemsida man kan gå in på för att veta hur standarden ser ut vad gäller tak och väggars tjocklek, isolering mm? När jag jämför husleverantörerna med varandra känns det som om de bygger på olika sätt med olika mått, men vad gäller egentligen?
 
någon standard finns det inte, du kan bygga i stort hur som helst bara du klarar energikraven som är uppsatta, sen finns det lite regler om fuktskydd m.m.
 
Månge tack SamirB!! :)
 
Mikael_L
SamirB skrev:
För taket får du räkna med minst 500 isolering för att klara energikrav, sen tillkommer lite på råspont, pannor (om du ska ha dessa), läkt m.m.
Va synd då att vi bygger just nu med endast 340mm (planerat) i taket. :)
Vi måste kanske kasta på en 170'a till ...

Du har redan svarat i ett senare inlägg att det finns inga regler, utan bara den totala energianvändningen håller sig på lämplig nivå är det OK.
Så man kan isolera mer någonstans för att ta mindre på ett annat ställe.

Eller mycket fönster och tokisolera sen för att klara fönsterytan. :)

I vilket fall tror jag att dagens golvvärmeanvändning gör att det inte behövs mer är marginellt mer isolering i tak än i väggar, för att få isolering "i balans".
 
det blev mer skärpta krav den 1a jan 2010 vilket ledde till att den specifika energianvändningen inte fick överstiga 50 kwh/m2 (i södra sverige, mer i norra). . detta värde var tidigare 110. Därav behövs det mer isolering för att klara dessa krav. Regler finns det hur många som helst men det betyder inte att man är bunden att bygga på ett speciellt sätt utan bara man klarar dessa.. det går definitivt att klara kraven med 340 i taket men vid nybygge är det betryggande att ha mycket isolering i tak då det inte påverkar utseendet på huset i större omfattning så som extra tjocka väggar vilket leder till areaförluster samt större smygar (behöver inte vara en dålig sak).
 
Mikael_L
Vi kommer ha 45+195+45 = 285mm i väggarna.
Huset är beräknat efter kravet på 55kWh/kvm, fast vi fick bygglov under dispenstiden. Så vi hade tillåtelse för 110 kWh/kvm*år.

Vi kommer ha vinklade inre fönstersmygar för att släppa in mer ljus utan att behöva större fönster.

Djupa rymliga fönsterbänkar får man på köpet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.