Hej vi håller på att bygga nytt hus. Jag vill ha skjutdörrar till flera rum bla barnens sovrum då det dels är snyggt tror jag, och dels sparar plats. Nu skulle jag GÄRNA vilja höra om ngn har erfarenhet av hur mycket mindre man stänger ute ljud. Om man beställer massiva dörrar så är det väl bara en tunn liten kant nertill där tröskeln sitter som skiljer? Snälla om ngn har valt bort traditionella dörrar mot skjutdörrar så berätta gärna för emot! TACK Malin.
 
Jag kan ännu så länge inte säga för eller emot men vi har också valt skjutdörrar (12 av 15 i nya huset).
Vi har idag en skjutdörr i vårt gamla hus o den är till badrummet.
Det är väldigt skönt att man inte har någon dörr som är i vägen i hallen.
Det blir inte något skräphörn bakom dörren.
Till badrum ska man ju ändå ha skaplig springa i dörren.
Det ska man förvisso även ha till andra rum också om man har värmeväxlare eller ventilationsaggregat.

Nackdelen är väl att väggen blir lite tjockare.
Det är dyrare.
Dina snygga dörrar syns inte lika mycket.
Man kan inte smälla i dörren lika mycket när man är förbannad.
Det är lite pyssligt att låsa.

Anders
 
Jag har levt med att antal skjutdörrar genom åren. Älskar dem! Fördelarna är trots allt fler än nackdelarna!

Nackdel:
Dammsamlare inne i dörrkassetten.
De kan nästan inte stängas ljudlöst - ju större dörr, ju tyngre och därmed mer "scwosch"-ljud.

Jag kan störa mig på det när maken går upp före mig och smygandes ska hämta kläder i klädkammaren med skjutdörrar. Jag vaknar ofelbart.
 
Totte_S
Underbart med skjutdörrar. Ångrar de två dörrar som vi inte gjorde till skjutdörrar.
Fördelar: man kan inte lika lätt smälla i dörrn när man blir förbannad
nackdel: gör man det ändå och något går sönder så blir det jobbigt att laga...
Största fördelen är nog ändå alla de dörrar som man i princip aldrig stänger men ändå vill ha.
Att inte ha tröskel upplever jag som fördel till alla rum utom våtrummen... Men om man tror att den detaljen tar bort en massa ljud så är det väl inget som hondrar att man skruvar fast en list i golvet som tätar till springan under skjutdörren, men jag tror inte man märker skillnad.
Jag erkänner att de inte är helt ljudlösa vilket kan störa nån gång ibland.
Tycker ni inte ni vill lägga den extrakostnaden på alla dörrar så välj med omsorg ut sådana dörrar som är ivägen om de står öppna.
 
Hemmakatten
Vi har ett litet hus och har skjutdörrar till sovrum och gäst/arbetsrum. Vi är helnöjda! Man skall dock tänka på att alla väggar blir mycket tjockare där man har skjutdörrar och om man vill ha isolering (för ljuddämpning) så blir innerväggen bra mkt tjockare.

Till badrum, gästtoa, tvättstugaoch teknikrum har vi vanliga dörrar. Alla dörrar är massiva dörrar vilket är det allra viktigaste för att dämpa ljudet. Skjutdörren till arbetsrummet gjorde dock att vi inte kunde ha vattenrör och kran i väggen i gästtoan. Detta var en miss från vår (och konstruktörens/arkitektens) sida. Skjutdörrar är en dyrare konstruktion.

Återigen vill jag poängtera att det viktigaste är att ha massiva dörrar oavsett om det är vanliga dörrar eller skjutdörrar.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Efter att jag har varit i Japan har jag fått smak på skjutdörrar. Av den lilla erfarenhet jag har av dem har de så många fördelar gäntemot vanliga dörrar. Jag tänker endast ha skjutdörrar i mitt kommande hus förutom ytterdörren.
 
Vi har skjutdörrar till tre av våra sovrum. De är fantastiska på så sätt att de aldrig är ivägen. Dock ger de mer ljud ifrån sig när man öppnar och stänger än en vanlig dörr (om man inte smäller i den vanliga vill säga...). Och så blir det större ljudläckage, men det beror knappast på springan vid golvet. Jag skulle säga att det beror på att det inte är så tätt vid långsidan av dörren (alltså den sidan där hålrummet blir när dörren är i stängt läge).
 
Vi hade skjutdörrar när vi bodde i lägenhet. Gamla och rejäla och stängde ute allt ljud.SUPER! Hade jag byggt nytt hade jag absolut satt in skjutdörrar överallt utom möjligtvis badrummet som gäster ska använda.
Dom finns där när du behöver dom och dom tar ingen plats annars. Hade aldrig valt vanliga om jag fick välja..
Lycka till!
//Jessica
 
Skjutdörrar behöver inte ha tjockare väggar än vanliga dörrar, men på bekostnad av ljudisolering.

Man gör en dörröppning som är lite drygt dubbelt så bred som för en vanlig dörr, där fästes skjutanordningen och den sida som inte ska vara öppningen, kläs med en gipsskiva på var sida (dvs på den vägg som dörren skjuts in i). Nackdelen med denna metod är att det inte finns plats för isolering i vägen, dock är reglade innerväggar ofta utan ljudisolering.

Dock finns det (fanns det?) en regel om att man skall kunna komma ut ur badrum/toaletter enkelt (svimmning, hjärtattack, osv) och dörrarna skall därför vara utåtgående. Detta funkar ju inte med skjutdörar av förklarliga själ. Och sätt inte en skjutdörr i entrén till bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.