Hej

Jag håller på och renoverar mitt badrum..
Har idag ett självdrag 125mm ventilation rör som går till taket "skorstenen" inte murad utan den går bredvid dom isolerade skorstenrören.

Vill montera in en fläkt i badrummet "en med fukt sensor" typ fresh intellivent som jag kan dra rätt genom ytterväggen.

För jag läste nånstans om att denna självdrag kanal måste ha en fläkt som går hela tiden.. men detta suger nog bara ut värmen:S

Fick då en ide.. Kan jag dra denna självdrag till rummet bredvid.. Denna skulle i så fall hamla i "trapphuset" på entreplan på mitt 1,5 plans villa med källare. Eller ska jag hålla mig till dagens placering och montera dit en PAX fläkt som går hela tiden fast med låg/hög hastighet

Hade varit tacksam för tips.. ska beställa hem fläkten nu i veckan
 
hög-låg i bef hål är det enda rätta.
 
Värme behåller man i första hand genom att isolera huset. Tillräcklig ventilation är nödvändig för ett bra inomhusklimat. Utsug av frånliuft i badrum, kök, klädkammare, tvättrum etc. Glöm inte att borra upp ventilationshål nertill på bl.a. badrumsdörren och sätta snygga ventilgaller, annars måste badrumsdörren stå lite öppen hela tiden.
 
Jag köpte en fresh intellivent som går på lägsta varvtal hela tiden men vid dusch så drar den igång på högsta tills fukten är borta. Blir knappt imma på spegeln nu till skillnad mot förr då det även rann ifrån fönstret bredvid duschkabinen.
 
JPA666 skrev:
Jag köpte en fresh intellivent som går på lägsta varvtal hela tiden men vid dusch så drar den igång på högsta tills fukten är borta. Blir knappt imma på spegeln nu till skillnad mot förr då det även rann ifrån fönstret bredvid duschkabinen.
Men går denna att använda på självdrag kanal som går hela vägen till taket? Den är klart mycket snyggare än PAX
 
Jag har sett på den PAX modellen som har hög/låg drift.. Finns det ingen PAX modell som har en dold el installation? för denna grund modell har ju kabel anslutningen helt synlig underifrån
 
kimmo_thn skrev:
Men går denna att använda på självdrag kanal som går hela vägen till taket? Den är klart mycket snyggare än PAX
Japp, det går utmärkt att köra den i en självdragskanal. Den passar också i ett 125mm rör utan täckplatta.
 
Det går utmärkt att ha dold anslutning på en Pax, det finns en utbrytningsöppning under kopplingsutrymmet på den sidan som ligger mot tak/vägg. Ska fläkten sitta i tak får den INTE ha kallrasskydd det samlar upp fukt som kan hamna i elektroniken
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.