Lambomannen skrev:
Ha även din framtida pension i åtanke. Pensionen kommer bli mindre eftersom du inte har någon pensionsgrundande inkomst under byggtiden.
Absolut förtjänsten måste ju täcka upp den biten också
 
Mikael_L skrev:
Utveckla allt lite mer.

Hade du tänkt dig lösvirke från brädgården eller lösvirkesbyggsats från fiskarhedenvillan eller ett i någon form prefabricerat hus som du färdigställer?

Vad vet du med dig att du vill och/eller kan göra. Men framförallt, vilka moment kommer du leja bort, och vad kostar dessa?

Och vilka slags hus jämför du med?
Älvsbyhus och Smålandsvillan eller mer påkostade hus?
Jag hade tänkt mig lösvirkefrån brädgårn

Jag har kollat på dessa och kan fixa väldigt bra pris på i princip allt då jag har många bekanta inom byggbranschen. Har även funderat på att bygga stenhus då jag på mitt jobb kan få 40% på isoblock på vårat försäljningspris ut till återförsäljare. Men stenen är ganska dyr iaf och jobb så som putsning osv måste man isåfall leja bort.

Jag vill bara ha en ca uppskattning rent procentuellt vad man kan "spara" på att bygga ett hus själv gentemot att köpa ett nyckelfärdigt hus.
 
steezo skrev:
Om jag ska bygga själv så skulle jag nog ta ledigt och bygga ca 10 h om dagen ca 6 dagar i veckan med hjälp av en kompis som kör egen snickarfirma + min pappa som är fd snickare. Jag har ett par kompisar till som jobbar som snickare/elektriker så jag skulle nog ha någon med mig 95 % av tiden.
Om dom har gjort något likande (en kompis som kör egen snickarfirma + min pappa som är fd snickare)
Då är det lösvirke som gäller :D
 
Vad man sparar procentuellt beror ju på vad man räknar med i husbygget. Bara huset ovan grund eller även grunden och markarbete. Vårt hus kostar ca 2 miljoner inkl. grovplanering och markarbetet till garaget. Tror det skulle kostat uppemot 2,5 om vi hade tagit det nyckelfärdigt. Alla besparingar kommer ju inte heller ifrån att vi gör allt själva utan att vi har hittat billigare entreprenörer, Köpt ena badrusmöbeln på Kvik (mycket bra priser, granithandfat inkl. lådskåp och spegelskåp för 10 000) och den andra på 50% utförsäljning. Många bäckar små när man slipper husföretagens tilläggspriser på "uppgraderingar" gör mycket.
 
Mikael_L
steezo skrev:
Jag hade tänkt mig lösvirkefrån brädgårn

Jag har kollat på dessa och kan fixa väldigt bra pris på i princip allt då jag har många bekanta inom byggbranschen. Har även funderat på att bygga stenhus då jag på mitt jobb kan få 40% på isoblock på vårat försäljningspris ut till återförsäljare. Men stenen är ganska dyr iaf och jobb så som putsning osv måste man isåfall leja bort.

Jag vill bara ha en ca uppskattning rent procentuellt vad man kan "spara" på att bygga ett hus själv gentemot att köpa ett nyckelfärdigt hus.
I % vågar jag inte göra någon gissning, för jag vet ju inte om du tänkt bygga något som i storlek, utrustning och standard motsvarar ett Älvsbyhus eller en 20 miljonersvilla.

Men i reda pengar gissar jag att du kan göra dig något mellan 100.000:- och en miljon.
Där det första gäller om du finner schyssta hantverkare med OK timpenning som gör det mesta, men själv håller du bara i en plankände ibland, övrig tid städar du och pysslar med materialhantering. (Så har en blivande granne gjort, han har räknat ut att han "tjänade" i runda slängar 100-200' på att bara städa och vara allmän springschas på sitt bygge i 3-4 månader, den tid då snickarna jobbade)

Det senare beloppet blir det ifall du gör precis allt själv (eller får utfört kostnadsfritt); Gjuter grund, snickrar, VVS, el osv.
Och till detta dessutom är om och kring dig på alla vis, finner fönster när det är en kampanj, får tag i ett parti billigt innertak osv osv.

I det första fallet kommer du lägga ett heltidsarbete ifrån ditt liv i 4-6 månader, typ.
I det andra fallet 1-2 år.

"Kostnaden" för detta, dvs utebliven inkomst och sämre pension, är inte inräknat.

Jag har inte heller tagit upp aspekter såsom hur barnpassning ska ordnas, har man inte lönearbete så får man inte dagis heller.
att om du inte lönearbetar är du nollad i försäkringskassan och har ingen ersättning om du blir sjuk eller skadar dig
har man hanterar att få vara ledig från sitt jobb i ett år
osv.

Mycket att tänka på. :)

edit:
Som du säkert redan förstår så är detta givetvis gissningar. Möjliga siffror, men inget är ju skrivet i sten.
Allt beror även till en del på vilka material som väljs och hur arbetsintensiva moment man har i just sitt hus.
 
Redigerat:
tjänar på är väl beroende på ytstorleken? ju större hus desto mindre del av kostnader som är dyrt som trots ett litet som medelstort hus trots allt behöver som badrum och kök medan friytor som v-rum och sovrum är betydligt billigare ytor att bygga..det viktiga tycker jag är att det åtminstone inrymmer 3 sovrum för att få ut så mycket i slutändan vid en ev försäljning. tänk efter vad som ger mervärde i slutändan och vad som kostar lite att utföra i dess relation. ett snyggt kök ger bäst mervärde och därefter badrum men tydligen anser mäklare att ytfinisch inte får underskattas för det avgör skillnaden mellan dyrt och lågt säljpris mer än många tror..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.