Vi har samma problem, fast i vardagsrummet.
Vi hade placerat taklampan i mitten av taket (mitt emellan långsidorna) men den sitter 20 cm från mitten och det irriterar mig mycket.
Jag kan ta att det kan vara så att det inte gick att placera den exakt i mitten pga en takstol el dyl, men då hade jag velat att elektrikern ringde oss och frågade vilket håll den skulle flyttas åt. För vår del hade ena hållet (mot soffan) varit OK, men nu flyttade de uttaget åt andra hållet vilket gör att man slår huvudet i lampan som skulle hängt över soffbordet varje gång man går förbi.

Vi tog upp detta på besiktningen, men vår besiktningsman bedömde att detta fel var för litet för att behöva åtgärdas.

Vi har även eluttag som inte är placerade enligt ritning (så att de nu kommer bakom möbler och inte kan användas + att bokhylla, skåp o dyl inte riktigt går att skjuta in mot väggen) men det ansågs inte heller utgöra så stora fel att de behövde åtgärdas, enl besiktningsmannen.

De 4 planerade eluttag som elektrikern glömde sätta dit finns däremot med på besiktningsprotokollet. Fast åtgärdat verkar det inte bli för det, men det är en annan historia och ett av våra mindre problem med entreprenaden....

TeWa
 
Tydligen ett vanligt problem. Att flytta dosorna i vårt vardagsrum/kök kan bli nog så kostsamt då det är ett ryggåstak av gran.
 
Frågeställningen är hur allvarligt en besiktningsman kommer att tycka att felplaceringen av uttaget är och hur troligt det är att felet kommer att åtgärdas efter besiktningen. Det finns ingen anledning att vara otrevlig för att vi ser olika på hur allvarligt problemet är. Jag har raderat inlägg i den här tråden.

Jag ser ingen vits med att man har en elritning om den inte ska följas till punkt och pricka. Ska man avvika får man stämma av det med kunden. Om en armatur är felplacerad kan hela uttrycket i rummet bli förändrat. Något som skulle vara snyggt blir plötsligt bara fel och man trivs helt enkelt inte i rummet. Jag har full förståelse för att du vill flytta uttaget.

Vi byggde till vårt hus på delad entreprenad förra året och hade också problem med placeringen av uttagen. Fastän jag stod bredvid elektrikern och pekade var uttaget skulle placeras, träffade vi fel med 30 cm. Det insåg vi först när vi väl hade armaturen i handen efter några månader. Vi tyckte att det var ett för stort jobb att riva upp taket för att dölja flytten och gjorde som på bilden nedan istället. Lampan är ganska stor och man retar sig bra mycket mer på att lampan hänger på fel ställe än att det går en liten sladd i taket (min personliga åsikt).

Jag tycker ändå att du ska försöka få det åtgärdat. Har de sagt att den ska sitta i mitten så ska den sitta i mitten. Det skiljer sig också från person till person hur väl man uppfattar avstånd. Vi hade en lantmätare här som satte ut tomtgränsen 5-10 cm snett. Detta såg Per för blotta ögat och lantmätaren kunde konstatera att det stämde när han kom tillbaka och mätte om, men jag hade aldrig kunnat se det.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marlene Eskilsson skrev:
Frågeställningen är hur allvarligt en besiktningsman kommer att tycka att felplaceringen av uttaget är och hur troligt det är att felet kommer att åtgärdas efter besiktningen. Det finns ingen anledning att vara otrevlig för att vi ser olika på hur allvarligt problemet är. Jag har raderat inlägg i den här tråden.

Jag ser ingen vits med att man har en elritning om den inte ska följas till punkt och pricka. Ska man avvika får man stämma av det med kunden. Om en armatur är felplacerad kan hela uttrycket i rummet bli förändrat. Något som skulle vara snyggt blir plötsligt bara fel och man trivs helt enkelt inte i rummet. Jag har full förståelse för att du vill flytta uttaget.

Vi byggde till vårt hus på delad entreprenad förra året och hade också problem med placeringen av uttagen. Fastän jag stod bredvid elektrikern och pekade var uttaget skulle placeras, träffade vi fel med 30 cm. Det insåg vi först när vi väl hade armaturen i handen efter några månader. Vi tyckte att det var ett för stort jobb att riva upp taket för att dölja flytten och gjorde som på bilden nedan istället. Lampan är ganska stor och man retar sig bra mycket mer på att lampan hänger på fel ställe än att det går en liten sladd i taket (min personliga åsikt).

Jag tycker ändå att du ska försöka få det åtgärdat. Har de sagt att den ska sitta i mitten så ska den sitta i mitten. Det skiljer sig också från person till person hur väl man uppfattar avstånd. Vi hade en lantmätare här som satte ut tomtgränsen 5-10 cm snett. Detta såg Per för blotta ögat och lantmätaren kunde konstatera att det stämde när han kom tillbaka och mätte om, men jag hade aldrig kunnat se det.
En elritning behöver inte följas till punkt och pricka på centimetern om det inte tydligt anges i handlingar med specifika mått. Dosor och liknande placeras självklart så nära utritad plats som möjligt men reglar, gles, takstolar och whatever kan vara ivägen.
Om man måste avvika mycket vid installationen så påtalas det självklart men i övrigt så placeras grejerna där det går så nära tänkt plats som möjligt.

Det ska vara grymt stora differanser eller miss av tydliga handlingar om besiktningsman ska bedömma det som ett fel, tex om en takdosa hamnar 10 cm fel och det pga att en takstol är precis där man tänkt sig att den ska hamna så måste bedömningen göras som följande: Står det i elektrikerns handlingar om exakt placering? Om ja så varför sitter den inte där. Om ja på den frågan så kunde man ändra konstruktionen så att inga reglar, takstolar, gles hamnade precis på den platsen? Om ja, hade snickaren den infon i sina handlingar? osv osv, du ser ju åt vilket håll det är på väg.

Vissa saker placeras utefter vad SS och elsäk säger och så länge det inte är fel ur elsäkerhetssynpunkt så går de flesta "fel" igenom besiktningen så länge det finns en godtagbar orsak till varför det är som det är.

Det är inte lätt att vara byggherre och ha koll på allt, i princip omöjligt att förstå allt som sker, speciellt påtala det man tycker är fel och felen grundar sig i något som är dolt, hur ska man veta om man inte har lite mer byggtekniska kunskaper.
 
Såg att det var en "redax blogg" som grundar sig i denna tråd och jag kan tänka mig att det finns en del funderingar gällande exakta mått och placeringar för annat än bara el och funderingar varför allt inte kanske hamnar och ser ut som man tänkt sig innan projektet startade. Nu är det kanske läge att det tas upp på allvar om vem som ansvarar för vad under ett bygge, i vilket läge tar en huvudentrepenör över ansvar och hur mycket, vilket är ev UE:s ansvar? Vem ansvarar för att ritningar och handlingar är korrekta osv osv och detta innan det startas 300 nya trådar om att ditten och datten hamnade 3 cm fel och så.

Bara ett förslag lämpligt av tex Marlene att djupdyka i kanske?
 
Hej

Vad menar du med redax blogg ?
 
Herc skrev:
Hej

Vad menar du med redax blogg ?
Startsidan, uppe till höger där Marlene är på bild
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag ser ingen vits med att man har en elritning om den inte ska följas till punkt och pricka. Ska man avvika får man stämma av det med kunden.
Om elektrikern skulle följa elritningen till punkt och pricka, skulle med mycket stor sannolikhet ingen bli nöjd.
Ytterväggarna skulle i många fall få kortlas för i stort sett varenda dosa, takstolar flyttas eller växlas av, gles och reglar flyttas.
Förutom alla köldbryggor det skulle medföra så skulle bygget bli ganska dyrt.
Ledningars sträckning och apparaters placering är endast schematiskt redovisade och det är nästan omöjligt att på elritningen få någon större precision än +-5 cm.
Om någon detalj ska ha en exakt placering så måttsätter man på elritningen, eller gör en måttsatt detaljritning, vilket inte alls är särskilt ovanligt.
 
Själv skulle jag reta mig betydligt mera om jag satt på min altan och behövde titta på ett oregelbundet avstånd mellan uppsatta takstolar enbart för att ett takuttag tvunget skulle sitta på cm när.

Som någon tidigare så sätt en större plafond ocentrerat över takdosan eller om det till exempel gäller över ett matbord använd en "Långe Jan" för att justera lampan till rätt plats.
Byter man från fyrkatigt till runt köksbord vill man väl ändå flytta även lampan:D
 
Hemmakatten
Jag skulle blivit "skogstokig" om våra downlights i taket inte hade suttit på exakt rätt ställe. Vi har inbyggda downlights som går i raka linjer genom hela huset. Skulle en lampa sitta snett skulle hela intrycket bli fel. Det är dessutom trätak (vitmålad spont) så varje avsteg på bara någon cm skulle synts direkt. Men, vi är uppenbarligen en av få som har lyckats anlita yrkesskickliga hantverkare. Snickaren sågade hål på exakt rätt ställen och elektrikern monterade allting perfekt.
 
Tyresö
Hemmakatten skrev:
Jag skulle blivit "skogstokig" om våra downlights i taket inte hade suttit på exakt rätt ställe. Vi har inbyggda downlights som går i raka linjer genom hela huset. Skulle en lampa sitta snett skulle hela intrycket bli fel. Det är dessutom trätak (vitmålad spont) så varje avsteg på bara någon cm skulle synts direkt. Men, vi är uppenbarligen en av få som har lyckats anlita yrkesskickliga hantverkare. Snickaren sågade hål på exakt rätt ställen och elektrikern monterade allting perfekt.
Jo, men då gissar jag att dom var väl informerade om vad som gällde för att du skulle bli nöjd. Då är det ju en självklarhet att det är mm-precission. Men ett takuttag mitt i ett tak....

Skulle du kräva samma mm-precission då?
 
Hemmakatten skrev:
Jag skulle blivit "skogstokig" om våra downlights i taket inte hade suttit på exakt rätt ställe. Vi har inbyggda downlights som går i raka linjer genom hela huset. Skulle en lampa sitta snett skulle hela intrycket bli fel. Det är dessutom trätak (vitmålad spont) så varje avsteg på bara någon cm skulle synts direkt. Men, vi är uppenbarligen en av få som har lyckats anlita yrkesskickliga hantverkare. Snickaren sågade hål på exakt rätt ställen och elektrikern monterade allting perfekt.
Det är även skillnad på att montera en sak på ett exakt ställe jämfört med flera i linje där man kan dela upp avståndet utefter hur tex glesen och annat sitter (under förutsättning att man har koll på det). Den snickare och/eller elektriker som inte lyckas om man ska ha flera armaturer i linje får nog tänka om i yrkesvalet ;)
 
Hemmakatten
Hmm, beror på, men ja, förmodligen skulle jag vilja ha det mitt i taket. Att ha det som Marléne visade på en bild tidigare i tråden skulle jag inte vilja ha. Jag skulle rivit ner taket och gjort om även fast det skulle kostat pengar. Vissa saker retar man sig bara nåt så ofantligt på, andra saker kan man ha större tolerans med. T.ex. retade jag mig så otroligt mycket på att det blev för mörk fog i kaklet på väggarna (helt mitt eget fel eftersom det var jag som valde fogfärg) att jag lät hantverkaren kratsa ur all fog och foga om med ljusare färg. Det kostade några dagars jobb, men för mig var det värt pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.