Hej alla glada forumbesökare!

Skulle behöva lite tips och ideér på hur man kan bygga mur på framsidan mot vägen.
mura betongblock
eller någon stentyp
eller staket..

alla ideér emotses!!

Och hur ska man göra med underlaget/Bärlager?!
 
Första motfrågorna:

Hur hög vill du ha muren. Ska det bara vara en fristående mur eller ska den hålla emot någonting?
 
stödmur som ska hålla gräsmattan på plats =) . Ungefär runt 65-75cm hög kanske.
 
@Benganman

Det är frågan om vad du vill ha för utseende.

Du kan ju göra det enkelt men kanske inte så snyggt genom att köpa L-element från exempelvis Finnja Betong i rätt dimensioner. En enkel och hållbar lösning.

Du kan köpa betongblock av något slag. Dyrt har jag förstått och har bekanta vars mur rört på sig. Det verkar vara en lösning där man ska vara noga med anläggningsarbetet

Naturmur ger den med "naturella" looken. Sten kostar inte så mycket, man kan till och med få det från någon som håller på och kör bort. Kombinera med en grävare som petar stenarna på plats så har du en snygg lösning.
 
ByggaNytt skrev:
[länk]

[länk]
Hur lång tid tog det att bygga den muren och vad blev den ungefärliga slutliga kostnaden? Hur lån resp hög är muren?

Den va förresten väldigt snygg, vi har tänkt oss något liknande så småningom
 
Lägg gärna en dränering, annars kommer muren att flytta sig när tjälen i marken kommer, detta märks troligtvis inte förrns om ett par år, men har man lagt ner pengar och tid på att göra en fin mur så är det väl värt besväret.
 
mariag skrev:
Stämmer säkert bra om man vill att det ska se ut som en betongbunker.........

MariaG
Ursäkta, men vad menar du? Betongbunker? Tycker det är så långt ifrån betongbunker man kan komma? :-?
 
Hemmakatten
Konsulten skrev:
Vi använde sten från tomten för att göra en mur av stenblock. Tror det kan bli ganska bra när man får in lite växtlighet mellan stenblocken.

[länk]
Mycket snyggt och bra att använda egna stenar. :) Denna mur blir mer levande och följsam än en byggd av köpesten.
 
ByggaNytt skrev:
~ 2 dagar * 5 personer att gräva dike :p
~ 4 dagar * 2 personer att "mura" :)

Kommer inte alls ihåg vad det kostade, återkommer!

40 m lång och mellan 20-120 cm hög.

[länk]
Förstår jag dig rätt att det tog 6 dagar totalt att göra muren? Det var ju inte så farligt med tanke på att den är rätt lång. Än en gång snyggt!!
 
mariag skrev:
Natursten är det finaste som finns!  jag syftade på finjabetong som hade inlägget innan dig, sorry om jag var lite otydlig!
L-element är ett sätt att lösa problemet på och ibland är det det enda sättet.

Själv är jag mest förtjust i natursten, dessvärre har jag inte tillräckligt mycket själv för att bygga vår mur.
 
mariag skrev:
jag syftade på finjabetong som hade inlägget innan dig
Aha, då förstår jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.