Hej.

Jag har byggt en egen trapp och funderar nu på ytskikt. Trappen är U-formad med vilplan, sidorna blir täckta med gipsskivor. I änden kommer det att hamna en kamin med uppmurad sockel samt infällda vedställ i trappen.

Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag ska klä in den. Från början tänkte jag putsa sidorna vitt då det blir lite murat kring kaminen och på så sätt få hela trappen att se ut som den är murad och putsad. Sen lägga steg i ask som jag behandlar lika som parketten.

En dag, i tron att det var en biltidning, råkade jag få med mig en av tjejens inredningstidningar till hemlighuset. Där såg jag ett badrum där de hade murat en badrumsmöbel som var putsad med cement, även en vägg i huset var putsad med cement. För första gången i mitt liv kände jag att en tjejtidning hade gett mig något, en riktig aha-upplevelse...
Nu till mina funderingar.

1. Kan man putsa en gipsvägg med cement. Jag vill inte slipa till toppfinish, tycker det är läckert med den lite råa betongkänslan. Tänkte först spackla skarver med limspackel och remsa, sen putsa. Behövs det armering?

2. Går det att även putsa in stegen med cement. Min idé (vision om man pratar arkitektiska) är att hela trappen ska se ut som den är en enda stor gjuten klump. Jag vill helst inte spika form och gjuta betong, men jag antar att det är enda sättet att inte riskera sprickor då det blir lite rörelser i trästommen.

Trappstegen är 45mm kerto, spill från takstolarna. Vilplanet är limträ 115 mm, spill från konstruktionen. Väggarna som stegen står på är limspikade 70 x 45 reglar.

Jag har läst en tråd om att tillverka egna betongbänkskivor och där fanns en del intressant att läsa, men ingen som gjort något av det jag funderar på. Hoppas det är någon som har lite idéer i frågan.

MVH / Jocke
 
B
Redigerat av moderator:
Blir det tillräckligt hållbart att gå på med puts bruk även i stegen?

Blir det samma nyans som betongen, kommer det se ut som betong?

Funderar på att bygga en "trappdummie" att testa på först.
 
Tyresö
Jag förstår inte hur du ska få cementpulvret att fastna på väggen, genom att putsa dit det. Cement är ju ett pulver. Det samma gäller trappan - det blir bara en massa cementpulver som sprids ut. Du måste i så fall först blanda betong om det ska likna betong. Cement är en av beståndsdelarna i betong.
 
B
inga garantier.
du får testa och se vad du tycker. trodde du bara skulle putsa/spackla en vägg.
det bruket är bara för väggar
 
Precis. Kanske var lite otydlig. Jag vill alltså i princip spackla hela trappen med betong enkelt förklarat. Frågan är väl egentligen hur man går tillväga för att få det rakt och snyggt i trappstegen samt hur man gör för att inte riskera sprickbildning.

Jag vet att betong inte lämpar sif att spackla med, men jag vill alltså att hela trappen ska se ut som den är ett enda stycke betong. Även trappstegen...
 
B
viktigast är ju färg skillnad. du får kolla lite vad du tycker.
sen finns iga garantier att du får det sprick fritt.
sen kan stegen bli för små
 
Tyresö
Tror inte riktigt att du förstår hur mycket trappan kommer att väga och bli belastad med all betong. Ska du använda betong, så måste du armera med en 5 mm armeringsmatta och göra en pågjutning som är minst 5 cm tjock. Betong väger 2,3 ton/m3 - då kan du enkelt räkna ut vad hela konstruktionen kommer väga.
 
Kanske får göra ett test med putsbruk och se hur det ser ut. Lite osäker på hur det kommer se ut. Om det blir för grov struktur på det. Behöver jag lägga armering under? Täkta självklart klä in stegen i gips före. Att stegen blir för små är jag inte orolig för då jag tänkt lägga på lika tjockt över hela trappen.
 
Efter att ha gjutit några socklar mot en gipsvägg nere i en källare, så hade jag lite fiberförstärkt betong kvar i hinken. Sagt och gjort så använde jag det för att putsa i skarvarna mellan gipsskivorna. Jag kommer inte i håg fabrikatet på den fiberförstärkta cementen, men det satt som berget i gipsskarvarna när jag var klar. Så det kanske kan vara någonting att tänka på men framförallt att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.