Hejsan!

Tänkte höra om någon vet vart man hittar reglerna kring skorsstenen, tex avstånd till trä, temperaturen osv. Har hittat lite info om brandskyddskontroller och sotning och hur kontrollen ska utföras. Men inget om hur man liksom kollar dessa saker. Är det någonstans på boverket detta finns?

Denna va ganska bra
http://www.msb.se/RS/2001-2005/SRVFS_2005-9.pdf

Men är det så enkelt att om det inte är över 80* på utsidan av skorsstenen så får man ha trä i en fast installation, tex takstol, väggregel.
Kan jag påpeka detta för sotaren så skulle det underlätta väldigt. Slipper riva en toavägg.
Har även läst att om det är ett visst avståd ifrån centrum av rökkanlalen så ska det också vara okej.
 
Enklast är väl att gå till tillverkaren, jag har en skorsten där det är tillåtet med brännbart tätt inpå. Den är extraisolerad och det är bara parketten runt den som har en springa på 1cm. I genomförningen i taket ligger isoleringen kloss ann.
 
detta är en hederlig gammal tegelskorsten med massa kanaler i
 
På undervåningen har jag en tegelmurad från -62 innan den går över i stål, och min sotare har inte sagt något om att det är trä pluggat mot murstocken. Men din fråga är intressant, finns det regler kring gamla hederliga skorstenar som gör att man måste göra om, och gäller detta endast nybyggnaftion eller kan de användas bakåt i tiden. I mitt fall är skorstenen godkänd enligt gamla "regler"
 
Ola78
Min sotare sa till mig att det som var när huset byggdes behövde jag inte ändra på då det är de regler som gällde då som det byggdes efter. Har en takstol 2 cm från murstocken och han godkände det men i en nybyggnation hade det inte varit godkänt enligt honom, då är det varit minst 10 cm till brännbart material eller att det inte får blir varmare än 85 grader om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
Absolut ska man lyssna till sin sotareDetta är ingen sågning av min sotare utan jag gillar honom, han är väldigt hjälpsam.
.är bara skönt att veta lite att man frågar relevanta saker

Boverketsregler gäller inte retroaktivt. Men som jag nu då tar en gammalventilationskanal och kopplar på en öppenspis. Då kanske det handlar om en nybyggnation för just den kanalen.
Det hade varit kul att veta reglerna vid en nybyggnation om det är mer saker man behöver ändra på så man slipper ta ut honom fler gånger.

Hade varit bra att ha lite mera kött på benen när jag frågar om jag verkligen måste flytta hörnregeln i badrummet, för det håller ett visst avstånd och att man med säkerthet kan säga att det är 80* på utsidan som gäller.
-har även en avbärning till en takstol som ligger mot murstocken. Helt ok på ena sidan för där är det rör till pannan. det verkar ju skilja på regler på pannan och lokaleldstad som dom kallar det. -ska göra om min takkupa inom några år så även här hade det sparat arbete att slippa bära av takstolen.

-hur varma blir rökgaserna i en öppenspis?
 
Detta ämne ska jag också ta upp med våran sotare, när vi nu håller på och renoverar så vill vi ha in en ny kamin i skorstenspipan. Har tidigare suttit en kamin där, ser hålet dom murat igen samt att det är en gjuten platta i golvet. Vi har våran bärlina/hjärtvägg som vilar på delar av murstocken och att flytta detta verkar ju inte riktigt rimligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.