Behöver hjälp att tolka en gammal text. Till mitt hus byggt 1832 finns en gammal brandbesiktning bevarad. I den beskrivs byggnaden i detalj, men jag går bet på golven. Det står något i stil med:

"Golfwen i alla rummen av half... 30 Tol... á 5 rd 2000 st spik á 3 1/3 samt arbetarlön 75 rd - 235 :-"

Någon som har vana av att läsa gamla texter och kan hjälpa mig tyda detta?
 
  • Skärmavbild 2011-01-23 kl. 16.16.36.jpg
Jag gissar nu, men det skulle kunna stå halfvor. Golv kunde väl vara gjorda av halva stockar. Antalet tycker jag ser ut att vara 30 tolfter alltså 360 st.

Erik
 
Det ska vara halftross och det är lika med halv plank och dom ska vara grövre än 3cm i tjocklek. 1 tolfter = 12 st
 
Och rd betyder riksdaler, men det är ju ingen gammal virkesterm!
 
Aha, där ser man. Vad jag förstår säger inte termen halftross något om bredden, eller? Det som förbryllar är att taken där det inte är putsat består av kilsågade breda plank med handsmidd spik, men golven är av jämn bredd, men varierande i olika rum mellan 90-120 mm. Jag har svårt att tro att man bytt alla golv, men samtidigt känns det märkligt att golv och tak skulle vara så olika. Taken beskrivs i brandstoden som Taken i dito, deraf 6 af gipps och 7 af bräder.
 
Bara en reflektion ang. golv och tak. Takbrädorna slits ju i princip inte och det har varit vanligt att dessa återanvänds/blir kvar av den anledningen, även som underlag till vitlimmade papptak när det kom på modet. Plank eller brädgolv däremot slets ju ofta hårt, och byttes i vissa utrymmen som förstugor etc ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.