Hej!

Jag ligger i planering för att dränera runt huset till våren och samtidigt dra rör från mina stuprör som än så länge bara rinner rakt ut på marken vid husgrunden,vilket inte är en så lysande lösning...
Då mitt hus ligger på landet och jag har enskilt avlopp och vatten så har jag ingen möjlighet att ansluta det till det kommunala dagsvattensystemet.Så jag funderar på hur jag dels kan leda bort dräneringsvattnet och vattnet från stuprören.En tanke jag fick var att på tomten så finns husets gamla vattenbrunn som inte används,kan jag leda vattnet från stuprören till den?

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig så att jag kan börja planera!
Mvh
Hank
 
Ja varför inte, jag har det så.

Protte
 
tycker inte att det låter så bra att leda ned stuprörsvatten, ytvatten, i en brunn.
Risk för att det kommer in föroreningar i dricksvattenåder i marken.
 
Man får tänka sig för lite innan man avfettar taket inför en ev. ommålning...
 
Vad är det för skillnad mellan en gammal brunn och en stenkista?
 
prototypen skrev:
Vad är det för skillnad mellan en gammal brunn och en stenkista?
Att det är något mer osannolikt att någon kommer på tanken att pumpa upp vatten ur stenkistan?

Men visst, jag håller med.
Jag har bara så svårt att slänga/avveckla/göra mig av med saker...
 
Som prototypen frågar vad blir skillnaden mot att använda den gamla brunnen mot att anlägga en stenkista?
Jag kan förstå om det vore en brunn som används att det skulle kunna bli föroreningar av ytvattnet men en äldre brunn som inte används, där borde väl det vattnet som kommer ned komma ut i mark osv och renas likaväl som om det rinner ned i marken vid huset?
 
Ingen.
Ingen som helst.
Det är ju inte så att en brunn har en "pulsåder" in i kommunens dricksvattenstäkt...
 
Om man släpper ut vattnet i en stenkista så kan man troligtvis räkna med att marken runt omkring binder och fångar upp en del föroreningar innan de når grundvattnet (Jämför med infiltrationsbädd för avlopp). Släpper man ut regnvattnet direkt i en grävd brunn som står i direkt kontakt med grundvattnet är ju riskerna strörre för förorening.

Har hört en liknande jämförelse med att tvätta bilen på en grusplan jämfört med en asfalterad plan med avrinning till dagvatten. Föroreningarna åker rätt ut i dagvattenledningarna i fallet med asfaltsplanen, medans de fångas upp i gruset/marken vid grusplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.