JohanEO skrev:
Sekundärluften tillsätts en bit ovanför glödbädden för att bränna upp oförbrännda gaser så att röken blir renare. Keramiken används för att få upp temperaturen i glödbädden och få en mer fullständig förgasning. Det blir mindre tjära och sot. Det finns andra här på forumet som kan detta bättre, läs här tex [länk]

Klima påstås vara en ren kamin med avancerad förbränning utan keramik. Dock blir den nog väldig varm att ha i vardagsrummet, tänk dig själv en värmefläkt på 8kW. Då ser någon av Edilkamins Thermofire inbyggnadskaminer bättre ut. En sån skulle jag vilja ha. Den kan man mura in i lättbetongsten vilket isolerar totalt. Stenen är kall på utsidan trots fullt ös inne i kaminen. Jag gjorde själv så. Finns billiga i Polen,
[länk]
Med ett annat hus hade jag också helst haft en insatskamin eller kakelugnspannan. Kanske blir det en insats nästa gång, men omständigheterna tillåter inte det denna gången. Det där med strålvärme på 8kw kommer troligtvis bli ett problem, farmförallt när det börjar bli lite varmare. Det finns dock lite saker som talar för att det ska fungera. För det första bor vi i ett torp med sjävdrag och kommer troligtvis inte använda uteluft till kaminen. Därför kommer det dra in en hel del kall luft. Kommer också flytta luften i rummet med kaminen till övervåningen(som har elvärme) med en tempreglerad paxfläkt. Vi kommer om det behövs isolera kaminen med större och tjockare stenskivor för att öka effekten till vatten och minska till luft. Man ska enligt tillverkaren som mest kunna reducera strålvärmen till 4-3,5kw.

Har du vattenmantlad? Kanske kan berätta lite mer om din annläggning isåfall.
 
Jag kör en mindre Edil på 11 kw, 6kw på vattnet och 5kw i luften. Den var i minsta laget nu i vinter när det var en månad under -25. Och strålningsvärmen är inte särskilt rolig när det är lite varmare. Det blir ganska lätt 28 grader i vardagsrummet om man eldar på lite. Den har keramik invändigt men ingen sekundärluft men förbränner bra. Jag ska nog skaffa stenskivor istället för plåtskivorna som sitter på nu för att få ner strålningsvärmen och öka effekten på vattnet.
En liten varning bara för att beställa kamin från utlandet. Se till att få alla papper. Jag köpte min kamin via Estland och sotarn var inte särskilt imponerad av installationsbeskrivningen som var på italienska. Det gick bland annat inte att hitta minsta avstånd till brännbart. Något som måste vara med annars är det 500 mm som gäller. Det som räddade mig var att vattenmanteln kyler ner baksidan tillräckligt för att i princip kunna stå direkt emot brännbart matrial. Annars hade jag åkt på att flytta kaminen.
 
Hur enkelt kan man göra ett sådant system? Jag funderar på om man i princip kan ha en vattenmantlad kamin och några radiatorer, that's it. Eventuellt nåt expansionskärl.
Min tanke är då att vattenmantlade kaminen inte är primär-värmekällan, men när man väl eldar på får man samtidigt värmen till ett eller flera rum.
Tar jag fel, eller vill ett såpass enkelt system vara hyfsad snabbt (ett dygn eller mindre) att värma upp?
 
Du överladdar nog ett system utan ack-tank på någon timme...
 
va innebär det? att det blir för varmt?
 
Men tillbaka till ämnet:
Har nån handlat kamin från Selmac?
beställde en kamin från dom nu och vill höra om nån annan köpt därifrån.
 
Återkom gärna med en recension på kaminen och företaget. Jag går också i tankar på att köpa vattenmantlad kamin och har tittat lite på Selmac´s varianter.
 
Om du har ett system utan ack-tank så finns det
väldigt lite som kan buffra värmen som kaminen alstrar.
Om du eldar & får ut 10-15kW så måste du dumpa värmen
någonstans, antingen i huset vilket ger en övertemperatur
i huset efter ett tag, eller dumpa värmen till en ack-tank...
 
Skulle man kunna ansluta en liten vattenmantlad kamin till en modern elpanna och luft-vattenpump typ CTC utan en massa extra komponenter i anläggningen? Eller det är samma här, om pannan blir för varm så kan man ju inte precis stänga av kaminen på samma sätt som pannan själv styr pumpen ex.
 
Det är bara att räkna på kaminens effekt och det
vattenburna systemets energilagringskapacitet,
då får man fram laddningstiden för systemet.
(Glöm ej att dra bort husets aktuella värmeförbrukning)

Om du elpanna & golvvärme så kan du inte elda
speciellt lång tid innan du kokar vattnet i systemet,
(i ett bra system kokar du ej vattnet, utan en
säkerhetsventil löser ut, eller så slår
nödkylningskretseni kaminen till)

Har du elpanna med tex. 500L ack.tank kan
du iaf. elda ett par timmar...
 
Redigerat:
patrick lindholm skrev:
Men tillbaka till ämnet:
Har nån handlat kamin från Selmac?
beställde en kamin från dom nu och vill höra om nån annan köpt därifrån.
Nå? blev du nöjd med kaminen? Hur är Selmac att handla av?
/mvh David som kastar fuktiga blickar efter deras vattenmantlade vedspisar.
 
Hej!
Är det nu någon som handlat av Selmac? Jag är intresserad av deras lilla röda vattenmantlade.
//Ann
 
annmabel skrev:
Hej!
Är det nu någon som handlat av Selmac? Jag är intresserad av deras lilla röda vattenmantlade.
//Ann
Jag leter fortfarande och har visat bilden och specarna på den lilla röda retro och den svarta klassik för rörkrökarn och andra förståsigpåare. Det reagerar alla på den ganska klena effekten.
Själv börjar jag nu titta åt betydligt dyrare Wamsler. Hög effekt till vattnet, låg strålningseffekt ut i köket och till sist det höj och sänkbara rostret! Jag tror jag redan lämnat Selmac....
 
  • Gilla
Skutkufen
  • Laddar…
Vi har handlat där ifrån och jag skulle inte rekommendera att köpa där från. I alla fall inte de kaminer som saknar inbyggd kylslinga.
Saknar den kylslinga måste du ha ett öppet expansionskärl vilket med för en massa extra utgifter.
Sen hade sotaren en del att invända mot den, inga showstoppers men ändå kritik.
 
Men en sak är säker... snygg är den :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.