E
Hej,

Jag har flyttat in i en lägenhet för någon månad sedan och upptäckte nu att det finns ett jordat uttag i rummet (det är en etta), samt två ojordade uttag. Utöver dessa uttag är det jordade uttag i kök och hall.

Hur illa är egentligen detta?

huset är från 30-talet så det lär vara en salig blandning av el-arbeten i lägenhetens historik...
 
Ta bort uttagen och kolla om det är jordat eller ej.
Sitter det jordade uttag där det inte är jordat så är det fel.
Man får inte blanda i samma rum.
 
I ett och samma rum ska alla uttag inkl lamputtag vara antingen eller, man får alltså inte blanda och än värre är det ju om uttaget är med jordbleck fast det inte är någon inkopplad jord så att man tror att det är jordat.
Kolla om det verkligen finns jordtråd bakom uttagen.

I övrigt så finns det ett gäng trådar som tar upp ganska ingående om detta, vad som är farligt, mot reglerna osv osv.
 
E
Tack för svaren, jag är inte elkunnig och vill inte rota runt i kontakterna själv.

jag missade egentligen att formulera huvudfrågorna:


Kan jag på något sätt hålla den tidigare ägaren av bostadsrätten som ansvarig för detta?

Vad är mina skyldigheter? ( kan man få problem med försäkringsbolag etc om detta uppdagas?)
 
Fast jag skulle hellre kolla om det finns jordfelsbrytare eller ej.
 
Finns begreppet "dolt fel" för bostadsrätter? I vilket fall så är det ju inga större problem att se detta, även vid en väldigt ytlig besiktning, så du kan knappast få det till att tidigare ägare är ansvariga.
 
Det kan värt o kolla så att det inte är "ful jordat". Det vill säga en bygel mellan skyddsjordsblecket och nollanslutning i uttaget. Det funkar men förbjudet p.g.a att apparaterna blir strömförande om nollan glappar.

Det endast tillåtet med s.k PEN ledare som matning till gruppcentralen (ej i grupperna till uttagen)
 
andersmc skrev:
Finns begreppet "dolt fel" för bostadsrätter?
Köp av fastighet (villa, fritidshus, ägarlägenhet etc.):
– Räknas som fast egendom
– Regleras av Jordabalken
– "Dolt fel" enligt Jordabalken, 4 kap. 19 §.

Köp av bostadsrätt:
– Räknas som lös egendom
– Regleras istället av Köplagen
– Säljs vanligtvis i "Befintligt skick"

http://lawline.se/answers/1936 ger en del intressant information.

andersmc skrev:
I vilket fall så är det ju inga större problem att se detta, även vid en väldigt ytlig besiktning, så du kan knappast få det till att tidigare ägare är ansvariga.
Vilket framgår enligt Köplagen, 20 §

"Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."
 
Nu har det väll varit lite si och så med reglerna igenom tiderna om allt i ett rum måste vara jordat eller ej? Och dessa är ju inte retroaktiva. Bara tråda om en lägenhet så man får jord överallt borde ju inte vara en jätte summa heller om allt ligger i rör.
 
snuttjulle skrev:
Nu har det väll varit lite si och så med reglerna igenom tiderna om allt i ett rum måste vara jordat eller ej? Och dessa är ju inte retroaktiva. .
Om ett hus är byggt innan man använde jordade uttag är det okej att fortsätta använde ojordade uttag - så långt är jag med. Men hur är det med jordade uttag och ojordade lamputtag? Alltså, i mina föräldrars hus finns det bara jordade uttag i köket men där är ju å andra sidan lamputtagen ojordade. Detta var ju okej när huset byggdes, då är det fortfarande okej eller?
 
Enligt gamla regler skulle t.ex. en liten kokvrå med uttag för kokplatta och/eller kylskåp vara jordat men resten av rummet behövde inte vara jordat om det i övrigt var ett vanligt rum. Det var enbart skyddsjordad takbelysningen i våtutrymme, tvättstuga, pannrum eller liknande i källare innan mitten av 70-talet (år?). I äldre hus kan man alltså påträffa installationer som är gjorda som ovan från början.
 
Dalbotös skrev:
Om ett hus är byggt innan man använde jordade uttag är det okej att fortsätta använde ojordade uttag - så långt är jag med. Men hur är det med jordade uttag och ojordade lamputtag? Alltså, i mina föräldrars hus finns det bara jordade uttag i köket men där är ju å andra sidan lamputtagen ojordade. Detta var ju okej när huset byggdes, då är det fortfarande okej eller?
Det var vanligt med jordade uttag i kök runt diskbänken och ojardat vid t.ex matplatsen.

Mycket av det är historikt betingat eftersom t.ex en bordslampa eller en rör radio från 60 70 talet var enligt skyddsklass 0 d.v.s enbart driftisolering utan skyddsjord, alltså enbart tillåtna att ansluta till ojordade uttag.

Men kring diskbänken finns det möjlighet att beröra diskbänken (jordad genom metallrör) och samtidigt en elapparat med jordfel till höljet. T.ex ett våffejärn med överslag i elementet eller i gångjärnet


En jordfelsbrytare reducerar avsevärt riskerna i sådana gamla blandinstallationer
 
Tobbe_3 skrev:
Det var vanligt med jordade uttag i kök runt diskbänken och ojardat vid t.ex matplatsen.

Mycket av det är historikt betingat eftersom t.ex en bordslampa eller en rör radio från 60 70 talet var enligt skyddsklass 0 d.v.s enbart driftisolering utan skyddsjord, alltså enbart tillåtna att ansluta till ojordade uttag.

Men kring diskbänken finns det möjlighet att beröra diskbänken (jordad genom metallrör) och samtidigt en elapparat med jordfel till höljet. T.ex ett våffejärn med överslag i elementet eller i gångjärnet


En jordfelsbrytare reducerar avsevärt riskerna i sådana gamla blandinstallationer
Precis så hade jag i en lägenhet som jag bodde i. Fullständigt vansinnigt, men det var standard så en gång i tiden.
 
Totem skrev:
Precis så hade jag i en lägen het som jag bodde i. Fullständigt vansinnigt, men det var standard så en gång i tiden.
Det var inte så vansinnigt. Man jordade där det var viktigt att jorda. Det är i första hand ställen där man kan beröra utsatt del på en apparat och ett jordat föremål t.ex diskbänk samtidigt där den stora faran ligger.

Berör man "bara" en felaktig apparat stående på ett isolerat golv. Då "kittlar" det bara lite. Medans det andra fallet med diskbänken kan vara dödande.
 
Jag förstår tanken med skyddet, men eftersom jag vet hur man använde uttagen så kan jag säga att det var inte alldeles ovanligt med skarvkabel från de ojordade uttagen till tex våffeljärnet på diskbänken...
Det normala hade ju varit jordade uttag i hela köket. Min farfar byggde hus i slutet av 50 talet / början av 60 talet, där var han en föregångsman och resonerade som jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.