sonnny skrev:
Är det ändå nödvändigt att montera golvspånskivor på reglarna efteråt? Det gamla golvet ligger direkt på reglarna
Det finns annan typ av parkett som läggs rätt på reglar, byggmax är tyvärr inte den sorten.
 
Du måste ha golvspån under det golv som du nämde från Byggmax. Men du skulle ju kanske kunna lägga det nya golvet ovanpå det gamla. Men jag kan inte riktigt bedöma det härifrån med dom bilder och det den ifo jag har fått. Man måste se det på riktigt, för att kunna ge dig ett klart svar.
 
Träig snickare skrev:
Du måste ha golvspån under det golv som du nämde från Byggmax. Men du skulle ju kanske kunna lägga det nya golvet ovanpå det gamla. Men jag kan inte riktigt bedöma det härifrån med dom bilder och det den ifo jag har fått. Man måste se det på riktigt, för att kunna ge dig ett klart svar.
Om det hade gått så hade jag lagt golvet ovanpå det gamla. Men det är i för dåligt skick för att det skulle hålla. Samt så vill jag täta på de ställen där det drar kallt under golvet. Jag vill göra ett bra jobb och inte ha vetskapen om att det är skräpgolv under ett nytt golv
 
Om det nu är så att det gamla golvet "knakar" är det ingen höjdare att lägga ny parkett. Givetvis går det men risken är att du både har kvar ljudet och att orsaken till ljudet är att det sviktar och mao inte är ett bra underlag för en ny parkett
 
sonnny skrev:
Om det hade gått så hade jag lagt golvet ovanpå det gamla. Men det är i för dåligt skick för att det skulle hålla. Samt så vill jag täta på de ställen där det drar kallt under golvet. Jag vill göra ett bra jobb och inte ha vetskapen om att det är skräpgolv under ett nytt golv
Om jag skulle lägga på det gamla så skulle det bli för stor höjdskillnad där jag har klinkers på ett ställe vid en öppen spis. Så det skulle inte bli snyggt
 
Tack för alla bra svar:) Nu ska jag bara hitta vart i Västerås jag kan köpa dessa saker som kutterspån och golvspånsskivor. Det borde funka bra med 10mm skivor, eller är de för tunna?
 
Golvspånskivor är 22 mm.

Protte
 
prototypen skrev:
Golvspånskivor är 22 mm.

Protte
Finns 19 också om man jagar millimetrar...
 
Köp ett golvspån där kortskarvarna inte behöver ligga på regel då du inte hade 60cc mellan reglarna.
 
Det bör ha legat ett undergolv under parketten till och börja med. Annars är det vanligt folk tar fram undergolv och sliter ner det sen bara..
Som sagt, fixa ett stabilt underlag med spånskivor t ex och lägg ny parkett bara.
 
Finns det någon nackdel med att använda 10mm golvspån? De finns ju att köpa.
Mitt golv skulle bli väldigt högt om jag lägger 22mm skiva och sedan 14 eller 15mm golv. Golvet som jag har nu är 18mm. Och jag tänker inte börja med att sänka eller lägga nya reglar.
 
trekky76 skrev:
Det bör ha legat ett undergolv under parketten till och börja med. Annars är det vanligt folk tar fram undergolv och sliter ner det sen bara..
Som sagt, fixa ett stabilt underlag med spånskivor t ex och lägg ny parkett bara.
Tror faktiskt att parketten har legat här sen huset byggdes -46. Kanske inte var lika vanligt på den tiden med undergolv?
 
sonnny skrev:
Finns det någon nackdel med att använda 10mm golvspån? De finns ju att köpa.
Mitt golv skulle bli väldigt högt om jag lägger 22mm skiva och sedan 14 eller 15mm golv. Golvet som jag har nu är 18mm. Och jag tänker inte börja med att sänka eller lägga nya reglar.

10 mm spånskiva + 14 mm "parkett" har sämre böjstyvhet än din gamla 18 mm parkett så golvet kommer att bli "gungigare".

10 mm golvspån används nog för att "släta till" ojämnt underlag.

Protte
 
Har inte börjat med golvet ännu då jag håller på att fixa väggarna först. Har en fundering till om golvet. När man belastar det längs väggarna så böjs det nedåt rejält. Betyder det att jag måste lägga nya reglar längs väggarna för att uppnå stabilitet? Jag tror iallafall inte att bjälkarna går längs med väggarna. Är det enkelt gjort att lägga reglar? Hur fäster man dem?
 
Hej har du bestämt dig hur du ska göra med golvet? Golvspån? Du får nog sätta dit en kort regel mellan dom gamla, en 5cm ut från vägg. Eller om du har en bra vägg så kan du fästa dom där i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.