Tyresö skrev:
Tanken är god, men vattnet måste vara varmare än 50 +grader, annars blir det legionellabakterier i vattnet om det är för låg omsättning. Legionellabakterier är livsfarliga och inget man lattjar med.
Då antar jag att du menar lösningen med slang i solen? Om vattnet nu ligger där och blir varmt men inte tillräckligt varmt så passerar det ju ändå VVB och blir tillräckligt varmt där. Om man nu inte snabbt förbrukar alltihop förstås.

Det här med slang i solen var bara en utvikning. Vill inte kapa tråden. Men min första fråga återstår: Kan man koppla två VVB i serie? Är det värt besväret? Eller skulle en dubbelt så stor VVB fungera bättre?

Fördelen skulle ju vara att vattnet blir varmt fort eftersom det inte är så mycket att värma upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stekar0ne
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Du menar väl inte att du kan jämföra de kända märkena med Biltemas?
Det har jag ju precis gjort!
Blir vattnet varmt på ett sämre sätt i Biltemas värmare?
 
Redigerat:
Hmm.. Näe det borde ju inte bli det. Men däremot så är väl livslängden inte den samma? Nått borde ju skilja. Fast om man får 4 biltema beredare för samma pengar som en ny "kvalitetsberedare" så kanske det är lönt ändå? Eller vad är det som skiljer?
 
tio_Pepe skrev:
Kan man seriekoppla två små VVB? Så använder man bara en i normalfallet och båda när man har gäster.
Låter som en bra idé spontant. Men parallellkopplat.
 
andersmc skrev:
Det har jag ju precis gjort!
Blir vattnet varmt på ett sämre sätt i Biltemas värmare?
Vattnet blir säker varmt i den också, men hållbarhetsmässigt vete tusan... då satsar jag hellre pengarna på en dyrare.
 
snaggletooth skrev:
Vattnet blir säker varmt i den också, men hållbarhetsmässigt vete tusan... då satsar jag hellre pengarna på en dyrare.
Tja, det kanske du gör, men har du använt Biltemas parallellt med en Hajdu så att du vet hur stor skillnaden blir?
Hur många har överhuvud taget slitit ut en varmvattenberedare? I alla fall de som bytt anod regelbundet? Och även om nu Biltemas håller sämre, så får man ju tre stycken för samma pris som EN hos Byggherren, så lite marginal har man ju.
snaggletooth skrev:
Du menar väl inte att du kan jämföra de kända märkena med Biltemas?
Känt märke? Ja, det är det kanske. Men Hajdu säljs av Malmbergs, en grossist som elektrikerna brukar spy galla över. Men de är kanske bättre på vv-beredare än normcentraler, vad vet jag?
mickearos skrev:
Billigt jämfört med nibe. Hajdu fungerar bra. Biltema köper jag knappt en tumstock ens hos.
Ja, var och en får ju handla eller låta bli att handla var de vill. Men på vilket sätt bidrar denna upplysning till diskussionen? Jag tycker i alla fall att det blir mer substans i diskussionerna om man kan bidra med något som man verkligen vet.
 
Jag förmodar att snaggletooth inte menade att Hajdu är ett känt märke. Biltema verkar vara värt att syna. Skulle det bli skit av det så är ju inte 1000 spänn så farligt att förlora (jmf den förbannade byggfelsförsäkringen tex).
 
andersmc skrev:
Tja, det kanske du gör, men har du använt Biltemas parallellt med en Hajdu så att du vet hur stor skillnaden blir?
Hur många har överhuvud taget slitit ut en varmvattenberedare? I alla fall de som bytt anod regelbundet? Och även om nu Biltemas håller sämre, så får man ju tre stycken för samma pris som EN hos Byggherren, så lite marginal har man ju.
Känt märke? Ja, det är det kanske. Men Hajdu säljs av Malmbergs, en grossist som elektrikerna brukar spy galla över. Men de är kanske bättre på vv-beredare än normcentraler, vad vet jag?
Ja, var och en får ju handla eller låta bli att handla var de vill. Men på vilket sätt bidrar denna upplysning till diskussionen? Jag tycker i alla fall att det blir mer substans i diskussionerna om man kan bidra med något som man verkligen vet.
Vet bara att man oftast får vad man betalar för. T.ex. min far har i sitt hus en Nibe från 1975.
 
Man betalar ibland för ett tjusigt märke trots att det tröjan precis som den i billighetsbutiken är tillverkad av fattiga ungdomar i låglöneland iband t o m från samma fabrik.

Ska i alla fall införskaffa den från biltema - 100 liters..tack för tipset då jag behövde en omgående..och har annat att lägga pengarna på för tillfället.

Apråpå små badrum i fritidshus - vikväggsdörrar till duschen som slås ihop sparar fantastiskt med utrymme och om än inte handikappsanpassat så går det in i ett makalöst litet badrum med mått om 1,5*1,5 meter i den stuga vi använder oss av idag om än att varmvattenberedare är på vinden...fast med en liten anordning om 30-50 liter att kombinera eller enbart med en genomströmsberedare borde även det få plats i badrummet åtminstone med högre takhöjd. Till kök och bad skulle jag kunna nöja mig utan då vi har diskmaskin och jag märkt förra vintern när varmvattnet frös till i stugan liksom nu när vattenberedaren slutade fungera att vattnets temperatur faktiskt borde vara kallare än med fungerande varmvattenrör och beredare i dess närhet. Det stämmer verkligen att vvs-rör är felaktigt konstruerade allt för nära varandra alt för lite isolerade. Vattnet upplevdes som mycket mer hälsosamt och friskt!
 
Det satt en ny beredare från Biltema i stugen vi köpte, elkontakten i beredaren smälte samman fick en ny på garantin. Den nya pajade efter 2 veckor, ville inte sluta värma vattnet termostaten funkade inte som den skulle fick byta igen, nu är vi på den tredje beredaren som har lagt av igen. Har slängt ut den nu under vintern, jag renoverar nu tvättrummet och farstun i stugan. Biltema har billiga prylar det stämmer men allt jobb man måste lägga ner på att byta beredaren har jag tröttnat på, antingen sätter man på snabbkopplingar på ledningen och fortsätter på samma spår eller skaffar sig en beredare med ett känt märke. När man är i stugan skall man kunna koppla av och njuta av den och inte tänka på att byta ut saker och ting. I dagsläget har jag köpt mig en Nibe 55 liters som vi skall ha till disk och duch.
Vi har haft två beredare i stugan bägge på 10 liter en till duchen en till köket (anledning till detta är att duchen är i ett separat hus med utedass) nu skall dessa sammankopplas till en beredare i stället.
 
usch det lät inte kul ju, ska ju även tänka på vattenkvaliten vilken beredare som passar egentligen varav vissa är möjliga till all sorts vatten...vi hade egentligen tänkt en annan modell som även har för lantbruk där det var intressant att läsa att de rekommendar än högre värme än för oss "människor"...kommer inte ihåg märket nu...

den vi har som pajat är nog 30 år...avseende el och nyinköpta hus..har ni gjort elbesiktning? finns mycket fel som orsakas av feldragna ledningar som ju då väl lättare slår ut elektronik
 
Tyresö
Dalbotös skrev:
Lattja och lattja, de finns i vilket vattendrag som helst, tänk på det nästa gång du badar. ;)
Bakterien ses generellt som ofarlig av tex smittskyddsinstitutet, vi kan dricka den utan att något händer tex. Personer med nedsatt immunförsvar som andas in den är de som drabbas av problem och då kan lunginflammationen som följer ha dödlig utgång. För oss med vanligt immunförsvar är den dock tämligen harmlös.

Förespråkar inte på något vis att man skall slarva vid en nyinstallation men jag tycker det är onödigt att skrämma upp folk i onödan.

Min fru som är sjuksköterska har en helt annan åsikt och letade upp detta urklipp ang. mitt inlägg #14 där jag påstår att man bör ha minst +50 grader i vattnet.

Symtom på legionärssjuka

Legionärssjukan yttrar sig som lunginflammation med hög feber, huvudvärk, muskelvärk, påverkad andning och torr hosta. Diarré och psykisk påverkan med förvirring förekommer. I svåra fall kan respiratorvård behövas.
Sjukdomen kan vara allvarlig – Tiden från smitta till insjuknande är vanligen fem till sex dygn.
Förebygga legionärssjuka

Legionellabakterier växer till i en vattentemperatur mellan 18 och 45 grader Celsius. Genom att hålla vattentemperaturen i ledningssystem och tankar vid minst 60 grader Celsius minskar risken för smitta.
Något vaccin mot legionella finns inte.
 
Redigerat:
Angående smälta anslutningskontakter. Det går väl att klippa kontakten och ansluta direkt till en strömbrytare? Eller är det något annat som pajar i stället då? Hur som helst så gör de så med varmvattenberedarna på jobbet.

När det gäller legionella så är rekomendationen att hålla minst 60 grader i beredaren.
 
Tyresö - nu går det här ju lite ot men jag kan väl klippa och klistra jag med då ;)

"Legionärssjuka är en lunginflammation orsakad av legionellabakterier. Dessa är vanligt förekommande i jord- och vattensamlingar. Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka. Cirka 100 till 150 fall rapporteras varje år i Sverige, varav närmare hälften har smittats utomlands."


Källa; Smittskyddsinstitutet http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/
 
Dalbotös skrev:
"För att bli sjuk måste man i regel andas in den..."
Jag läste en thriller en gång som handlade om en hotellägare som blev utsatt för sabotage genom att han fick legionellabakterier i sin vattentank. En del hotellgäster blev sjuka, men inte alla. Och han kom det hela på spåren genom att de som blev sjuka var oftare italienare än engelsmän. Engelsmän hade vanan att bada medan italienarna duschade. I duschen frigörs legionellabakterierna alltså så att man kan andas in dem.

Det här ska alltså tala emot att man värmer vatten i en svart slang i solen. Vattnet kan ju bli ganska varmt en solig sommardag, men inte lika varmt när det är mulet. Men sen ska det ju bli liggande ett tag för att bakterierna ska frodas. Jag kan tänka mig att problemet är större i en stor tank än i en avlång slang.

Sen var ju min idé att förvärma vattnet i slangen innan man matar in det i VVB. På så sätt spar man energi men man ökar också kapaciteten. Två frågor uppstår:
- Om bakterier har frodats i slangen, dör de sen när de kommer in i VVB?
- Om man utnyttjar hela kapaciteten så att varmvattnet från slangen passerar ganska snabbt genom VVB, vilken risk utsätter man sig för då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.