svårt o säga på bara de två bilderna, men vi har sprickor som är bra mycket värre hemma hos oss. vissa kommer o går med årstiderna, vissa har nog funnits länge länge. fösta året justerade jag köksluckor vår o höst, men det har jag slutat med så länge de går fritt vill säga.
jag hade haft lite is i magen o försökt se efter om det blev mycket värre på mindre än ett år eller så.
 
Typiska sprickor som uppkommer i trähus, trä är levande material, väggarna kan röra sig ett antal milimetrar och ibland centimetrar under ett år.

Problemet blir när man lägger på ett stumt skick ovanpå, som gör att det spriker pga rörelserna under.
 
Är det möjligen så att det finns treetex under och att sprickorna i sidled uppstår i skarvarna? Jag skulle tro som de flesta andra säger, att det beror på kyla, torka och att huset rör sig. Vårt hus rörde sig massor förra vintern, det bara brakade i timmerstommen då tempen sjönk från nollgradigt till närmare fyrtio minus. Det är inte bara tempen som spelar roll, om det är stora temperaturskillnader kan det göra massor.
 
konichiwa girl skrev:
Är det möjligen så att det finns treetex under och att sprickorna i sidled uppstår i skarvarna? Jag skulle tro som de flesta andra säger, att det beror på kyla, torka och att huset rör sig. Vårt hus rörde sig massor förra vintern, det bara brakade i timmerstommen då tempen sjönk från nollgradigt till närmare fyrtio minus. Det är inte bara tempen som spelar roll, om det är stora temperaturskillnader kan det göra massor.
Det låter ju onekligen som om det där kan vara huvudet på spiken.
 
Gamla trä hus följer årets olika skiffningar i hur fuktig luften är. Så våra gamla hus rör sig ständigt.Det får man leva med. Sen vad har du för grund på huset. Ligger det någon skydd för syllen. Något skydd mellan bottenstocker och grunden?MVH
 
Hej Mulligalinda.
Om det kan lugna dig något så har vi likadant nu. Flera sprickor som kommit fram först i år. Vi bor i ett hus av trä som är drygt 100 år. Jag gick just in på byggahus.se för att se om några kloka/erfarna människor hade något att säga om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.