Någon som köpt en "byggsats" till ett lösvirkeshus och sen byggt det själv?
Skulle vilja titta på vad man får för bygginstruktioner med huset.


Tacksamt för svar Hugo
 
Ingen som har en detaljritning av ett hus som vill dela med sig?
 
Vi har byggt med Fiskarhedenvillan. Instruktionerna är obefintliga och i princip alla färdigkapade fönsterfoder är alldeles för långa så att vi måste kapa dom igen. De enda monteringsinstruktioner som man får är de som kommer från deras underleverantörer. De som de skickar är bara på stommen och skriven för yrkesmän. Har också förstått här på forumet att det inte ens är så att alla yrkesmän förstår dom utan man måste först ha gått med på ett FH-bygge för att förstå. Samtidigt så vill de att kontakterna ska gå via säljaren som ju inte vet hur man bygger hus (tycker hellr inte att han ska behöva veta alla detaljerna kring detta).

Skulle nog rekommendera Villa Varm hellre. Vet inte vad de skickar med för instruktioner men det är lätt att få kontakt med rätt personer där.
 
Låter ju heltokigt, kan inte fatta att man gör så. Om man kör med ett sån koncept, typ byggsatshus så måste det ju finnas en riktig beskrivning hur man monterar det.
 
Självklart ska det medfölja monteringsanvisningar och ritningar.
 
Ja det vet vi men vi sa ju att dom var undermåliga, inte att dom inte fanns.
 

Bästa svaret

Det jag som amatörbyggare hade föväntat mig var t.ex. en beskrivning på hur man spikar panelen (hur göra vid t.ex. dörrar, fönster, byte mellan stående och liggande, innerhörn och ytterhörn), en ritning över hur fönsterfoder ska monteras, anvisningar om hur man fäster de invändiga täcksidorna i fönstrena (vet inte vad de kallas), hur man ska såga taklisterna för att det ska bli rätt i hörnen o.s.v. Det är generella saker som de lätt hade kunnat ta fram men som nu lyser med sin frånvaro. Det vi fått göra är att gå många promenader till ett hus några hundra meter bort som har likadan panel som vi har för att titta samt att vi får anlita hantverkare till att göra ett foder, en tröskel o.s.v. för att vi ska få en "mall" att följa.

Fick ditt PM huggan. Har ingenting på den här datorn och inte så mycket elektroniskt överhuvudtaget. Skickar om jag hittar något som kan vara av intresse.
 
Tackar.
 
Jag har byggt flera FH-villor, ser inga större bekymmer med ritningar och dyl. Som alltid när man bygger nåt måste man ju tänka lite själv med och inte enbart gå efter papper till 100%.
Är man helt utan erfarenhet av konstruktioner och snickring kanske man ska ta hjälp med att bygga ett hus? Det är inte riktigt samma sak som att smälla upp en simpel lekstuga på tomten... Det är mina 50öre...
 
Jo självklart ska man tänka själv men jag som aldrig byggt hus förut vet t.ex. inte hur det är tänkt att plåten mellan den liggande och stående panelen ska sitta. Problemet med om man ska tänka allt själv är ju att man då kanske gör helt fel och sedan så kommer det någon som kan mer på besök och undrar hur man tänkt egentligen. Arbetar som IT-konsult och för mig är det en självklarhet att lämna instruktioner till hur systemet fungerar till mina kunder och inte bara låta dom chansa sig fram utefter de kunskaper de hinner få på utbildningarna.

tycker inte att det är för mycket begärt med instruktioner av typen.

1) Börja med ett lager liggande panel av brädtyp oo x oo
2) Ett varv plåt
3) Stående panel, färdigkapad. Börja från innerhörn (eller ska det vara ytterhörn eller mitten?)
4) Plåten på varv två ska sluta på xx cm marginal från fönster och dörrar för att ge plats åt dörr- och fönsterfoder
5) Glöm inte överblecken till fönster vid gavelspetsar när du gör den liggande panelen
osv osv

Vi har tagit hjälp med mycket och vi har gjort mycket själva. Det jag känner är att starten på varje moment har tagit väldigt lång tid medan vi klurar ut och "tänker själva". Tycker absolut inte att man ska behöva ha erfarenheter av snickring för att spika panel, det ska räcka att man är normalhändig.
 
Framför allt så är ju fiskarhedens koncept riktat mot just självbyggare. Om då inte instruktionerna är tillräcligt bra för att man smidigt ska kunna göra allt själv så har man misslyckats tycker jag. Själva kapandet är ju liksom inte det jobbigaste i processen...
 
Förstår "Byggankan", tråkigt att inte bygginstruktioner för "vanliga" människor ingår.
FH skulle kunna sälja flera hus om dom utvecklade sina instruktioner...

//AA
 
Absolut. Här är ju t.ex. jag och rekommenderar Villa Varm istället trots att jag i slutändan är väldigt nöjd med huset och det pris vi betalat. Jag har i telefonkontakt med FH påpekat att jag hade förväntat mig bättre instruktioner och då fått svaret "alla hus är olika så det går inte att göra", men där håller jag inte med. Det går självklart att göra generella instruktioner så att man kan komma igång och sedan så kan man fundera själv över hur man ska göra på just sitt hus.
 
byggankan skrev:
Jag har i telefonkontakt med FH påpekat att jag hade förväntat mig bättre instruktioner
Jag har också haft dessa konversationer med FH och har samma åsikt som dig, hade sparat mig många timmar om det hade funnits riktiga instruktioner.

/Dan
 
  • Gilla
Offroad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.