Hej, Jag har länge funderat på att bygga ett nytt hus. Jag har kollat på älvsbyhus, LB-hus m.m. Jag funderar på hur mycket man procentuellt kan "tjäna" på att bygga huset själv?

Mina förutsättningar är ganska goda då jag har många kontakter inom byggbranschen, snickare, elektriker & betongare. Men jag hade tänkt att göra det mesta själv med hjälp av en kompis ( snickare ) och min pappa ( fd snickare ).

Så hur mycket kan man tjäna på att bygga hus själv gentemot att köpa ett "nyckelfärdigt hus"?
 
Du kan spara ganska mycket tror jag. Min far hade liknande förutsättningar när han byggde hus 1980 och enligt hans beräkningar sparade han mer än 50%. Det kanske inte säger så mycket i dagens läge iofs.

Men det du får räkna på är vad du skulle kunna tjäna om du istället för att spika på huset jobbade över (om du har den möjligheten) på ditt vanliga jobb på kvällar, helger och under semestern. Din väns och din fars tid är väl inte gratis heller egentligen. Besparingen blir inte lika hög då.
 
Absolut! om jag tex skulle tjäna 400 000kr på att bygga själv, men jag + en till har lagt ner 2400 timmar på 20 veckor. Skulle man kunna uppskatta arbetskostnaden till 240 000 kr. Därav en förstjänst på 160 000 kr.
( Detta är grova uppskattningar )

Men skulle man som du antyder kunna spara 50% på ett 2 miljoners hus så skulle den faktiska kostnaden bli, enligt mina beräkningar, ca 1,25 miljoner

Då kommer en liten sidofråga in: Hur många timmar tar det att bygga ett standard hus i Sverige ???
 
Det skiljer lite mellan olika moment, men för min utbyggnad som jag gör så har jag kommit fram till att arbetskostnaden är ca 75% av priset på ett nyckelfärdigt alternativ, men då menar jag ALLT arbete, dvs även KA, el, grund etc etc etc.
 
I avsaknad av mer detaljerade upplysningar kan man räkna lite med de tumregler som finns. Till exempel att det går åt 10 snickartimmar per kvadratmeter. Och att en snickare tar typiskt 450 kronor i timman. Så bygger du ett hus på 150 kvadrat så blir det 675000 i direkt arvode till snickaren. Sen bör man ta hänsyn till de dolda avgifter som brukar dyka upp, om inte förr så i alla fall i samband med fakturan. Snickaren kommer förmodligen att ta betalt för sina resor till och från bygget. Om vi bara som exempel tar att han tar 25 kr/mil i bilersättning, har två mil till bygget och fördelar sina 1500 timmar över 200 dagar, så blir det ca 50000 i lön för den tid han sitter i bilen och 20000 i bilersättning.
Sen tar ju en del betalt för slitage på verktyg, servicebil etc.

Sen får du väga detta mot din tid. Tänker du ta ledigt från jobbet? Rimligen jobbar en amatör inte lika snabbt som ett proffs. Det kanske tar dubbelt så lång tid för dig. Å andra sidan behöver en vanlig löntagare jobba i 5-6 timmar för att hålla en hantverkare igång i en timme.
 
Tack för all bra information!!
Men det är precis som du säger ( andersmc ) att en vanlig löntagare behöver jobba i 5-6 timmar för 1 hantverkstimme. Så även om det tar lite längre tid för mig så finns det hundratusentals kr att spara in. Kan man då även förhandla till sig ett bra byggkonto hos en grossist inom byggbranschen eller köpa allt genom en snickare ( Kompis ) så kan man kapa kostnaderna ytterligare.

Med tanke på det stora fokuset om fuskbygge på senare tid kan det även vara lite lugnande att göra allt själv då man vet själv vad man har gjort. Och kan ändra sig under byggandets gång.
 
Är det något som du VET att du kan göra själv?
Det är bra om man vet vad man måste ha hjälp med och vad man kan göra själv, om du ska bygga på helger och lediga stunder krävs det att du kan hålla fokus.
Hur mycket kommer vänner och familj vara där?
 
Är det lösvirke eller modulhus som siffrorna gäller för?
 
Ha även din framtida pension i åtanke. Pensionen kommer bli mindre eftersom du inte har någon pensionsgrundande inkomst under byggtiden.
 
-MH- skrev:
Är det lösvirke eller modulhus som siffrorna gäller för?
Menar du 10 timmar/m²? Det är ju en tumregel, alltså något som stämmer skapligt och man kan använda när man inte har bättre information.
Men det gäller i princip både för lösvirke och modulhus. Skillnaden är att vid lösvirke tillbringar snickare 10 av 10 timmar på byggarbetsplatsen, vid modulhus kanske 2 timmar på bygget och 8 i husfabriken.
 
Lambomannen skrev:
Ha även din framtida pension i åtanke. Pensionen kommer bli mindre eftersom du inte har någon pensionsgrundande inkomst under byggtiden.
Det kan därför vara klokt att använda en del av de pengar man sparar till någon form av privat pensionssparande.
 
Mikael_L
steezo skrev:
Hej, Jag har länge funderat på att bygga ett nytt hus. Jag har kollat på älvsbyhus, LB-hus m.m. Jag funderar på hur mycket man procentuellt kan "tjäna" på att bygga huset själv?

Mina förutsättningar är ganska goda då jag har många kontakter inom byggbranschen, snickare, elektriker & betongare. Men jag hade tänkt att göra det mesta själv med hjälp av en kompis ( snickare ) och min pappa ( fd snickare ).

Så hur mycket kan man tjäna på att bygga hus själv gentemot att köpa ett "nyckelfärdigt hus"?
Utveckla allt lite mer.

Hade du tänkt dig lösvirke från brädgården eller lösvirkesbyggsats från fiskarhedenvillan eller ett i någon form prefabricerat hus som du färdigställer?

Vad vet du med dig att du vill och/eller kan göra. Men framförallt, vilka moment kommer du leja bort, och vad kostar dessa?

Och vilka slags hus jämför du med?
Älvsbyhus och Smålandsvillan eller mer påkostade hus?
 
Vi bygger med Fiskarheden nu och har absolut sparat några hundra tusen på att göra saker själva eller genom att vi fått bättre priser än de erbjuder på sina entreprenader. Och vi jobbar inte i branschen eller hade några som helst kontakter när vi började.
 
Enk Projektet skrev:
Är det något som du VET att du kan göra själv?
Det är bra om man vet vad man måste ha hjälp med och vad man kan göra själv, om du ska bygga på helger och lediga stunder krävs det att du kan hålla fokus.
Hur mycket kommer vänner och familj vara där?
Om jag ska bygga själv så skulle jag nog ta ledigt och bygga ca 10 h om dagen ca 6 dagar i veckan med hjälp av en kompis som kör egen snickarfirma + min pappa som är fd snickare. Jag har ett par kompisar till som jobbar som snickare/elektriker så jag skulle nog ha någon med mig 95 % av tiden.
 
-MH- skrev:
Är det lösvirke eller modulhus som siffrorna gäller för?
Jag vill ju veta vad förtjänsten kan bli procentuellt om man bygger i lösvirke gentemot om man beställer ett modulhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.